Anslutningsbox/adapter till PC-LabCard (ad/da-kort)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

japp, men usb är sekundert, behövs bara för att flytta filer, görs manuellt
men just usb på den datorn strular rejält :cry: , fryser datorn efter några sekunder aktivitet på usb, måste vänta till jag får hem en annan usbenhet

ah, förklarar varför det funkade perfekt idag på jobbet :)

något glömde jag, 1,2,3 o,s,v är lödöarna mot plåten till med början vid opförstärkarna, a,b,c o,s,v är inkommande spänningar på andra sidan kortet
med början vid opförstärkarna där med

nix 10ohm
anslutning nr 10
anslutning nr 11
10 ohm
potten jag ännvände var på 100k, där är det inte så noga

1 N = 1 nanofarad, på ett ungefär kondingen till lågpassfiltret

är det glasklart har jag nog missat något viktigt :oops: :o
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

börjar bli dags för en liten uppdatering på projektet
för min del så har det varit massa annat i vägen
men nu har jag fått mina plåtar laserskurna så man kan börja på lådan och få lite fason på monteringen

på mjukvarusidan så försöker jag fortfarande få usb att fungera, bara en fördröjning som inte direkt har med detta att göra förutom att det är den dator som kortet sitter

har sedan gjort en del på layouterna på dom digitala in och utkorten
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

på tiden att man skriver något

har inte kommit mycket längre än förra gången
men har fått delarna till lådan skurna och monterat ihop den

håller på att montera in det jag har liggandes och det ser ut att funka bra
anledningen till att jag vill ha det fult och modulbyggt är att jag mned stor sannolikhet kommer bygga om
och bygga till innehållet, hur vet jag inte men med vetskapen om hur det brukar bli så dröjer det inte allt för länge innan någon funktion saknas

på bilderna syns en vanlig ingång och ett för spektrumanalysatorn
i bakgrunden två nätdelar och adapterkortet för analogdelen
på korten sitter det extrakort för bättre vref,+-5v
till höger plåtar för digitala in och ut

det som saknas är en bunta nätdelar, varje analog in ska vara friflytande (nästan)
7 analoga ingångar, med ett kort för bättre vref
en analog ut
och dom digitala in och ut
samt ett kort för spännings neutralisering, vet inte om jag tänker rätt men då allt kommer vara elektriskt friflytande
så finns det risk för statiska överspänningar och jag tänkte ha ett motstånd på 100Mohm till
skyddsjord från varje inkommande nolla

Bild
Bild
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Dags att lyfta upp tråden igen.

Jag ska börja bygga nätdelarna nu.
Hur ser din spänningstabilisering ut? Hur lite rippel och sånt får du med din lösning?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

en trafo för vara separat ingång, vanlig likriktare och 78l12 79l12

inga märkvärdigheter, bara till att hålla koll på avstörningen och undvika jordslingor
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Det tag lång tid mellan varje inlägg i den här tråden. :)

Igår kväll/natt blev jag sittandes med QBasic. Höll egentligen på med en PWM-pryl men behövde kunna titta på signalen, så jag installerade PcLab-kortet och gjorde kablarna som ska gå mellan Lab-kortet och de analoga-ingångs-korten.

Men sedan stötte jag på ett problem:
I testprogrammet PCLSTEST.BAT så ser allt bra ut, men i demoprogrammen för QBasic blir alla analoga ingångar minus5V oavsett vad jag matar in. Testade att ansluta en ingång på Lab-kortet direkt till AGND, utan någon skillnad. Vet du (grym) vad som är galet?

Eftersom ljudkort använder samma IRQ som Lab-kortets default-IRQ så fick jag ändra till 210 i både QBasic och testprogrammet. Annars är allt likadant som när jag packade upp kortet.

QBasic startar jag förresten ifrån Win98, men den går över i DOS-läge. När jag installerade kortets drivers med PCL-711.EXE i ett DOS-fönster så stod det bara att Windows stödjer popup. Men i DOS-läget gick det bättre.

Hoppas det inte var för rörigt beskrivet. :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Dubbelpost. :oops:

Upptäckte ett avbrott på analog-korten:
Bild
(Hålen sitter inte snett, det ser bara ut så på bilden.)

Fel eller feature? :)

Det är exakt likadant på båda korten. Såg det först när jag skulle borra det andra kortet och hade en lampa under.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

:oops: fel, har inte ens provat analog ut på kortet, har annvänt analog in

vill du ha mitt testprog , tror jag fick göra något för att få det som följde med att fungera som det skall, kommer inte ihåg nu

för min del så annvänds prylarna halvt ihpskruvat nu, det räcker tills jag får tid att göra det ordentligt, nu är det jaktsäsong och sedan kommer vedhuggning och och och massa andra saker, det blir ju inte bättre för elektroniken att jag ser ut att få fast jobb, det ryker ju minst 40 timmar i veckan man skulle kunna göra något vettigt med :twisted:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

"för min del så annvänds prylarna halvt ihpskruvat nu"

Låter väldigt bekant. :D Min anledning är att jag inte kunnat hålla mig tills allt är klart. Har varit väldigt nyfiken på att testa. Jag har märkt att det är ett väldigt praktiskt "system" som vi bygger. Mycket användbart.

Tyvärr hann jag inte borra klart det andra kortet eftersom borret gick av. Skulle bara plocka ur det ur förpackningen och skruva fast i Dremeln och råkade tappa det från 4cm höjd. Plötsligt hade jag två borr... :? Men snart kommer nya borr från Sodjan, så då löser det sig.

Jag vill förresten hemskt gärna ha ditt testprogram! :)

edit:
Tänkte bara kolla några anslutningar för säkerhetskull. B och G är ju jord. Men jag är inte helt säker på A, C, F och H. Stämmer detta:
A = +12V.
C = -12V.
F = +12V.
H = -12V.

edit 2:
Blev lite fundersam över några av motstånden. Har jag läst rätt att det ska vara t.ex 499k, 444k, 6.04k, 7.32k. ?

edit 3:
Det närmaste jag kommit är:
Parallellkoppla 6,8k och 56k = 6,064k.
Seriekoppla 5,6k med 390ohm och 47ohm = 6,037k

Testade att seriekoppla 15k med 39k och parallellkoppla dessa med ett 6,8k = 6,0395k. Det borde vara tillräckligt nära. :) ..Men det blir lite trångt på kortet.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Nu börjar det hända lite grejjer. Igår kväll/natt gjorde jag ett oscilloskop-program där man kan se kurvan i "realtid", (bara X för tillfället.) Nu har jag räknat en massa och ordnat så man bl.a kan välja hur snabbt värdena ska samplas. Det vore lite roligt om man kunde flytta den väljaren till panelen där alla andra knappar sitter.

Nu är det dags att lämna programmeringen för en stund och bygga klart analog-korten. (Fick resterande delar från Elfa idag. Helt perfekt tajming.) Ska även börja skissa på den digitala delen.

Jag tycker det här projektet känns lite som första gångerna man använder ett "riktigt" oscilloskop: Det är såå kul att koppla in allt man hittar. Frekvensgeneratore, mikrofoner, PWM-signaler osv.. :) Det kommer även passa utmärkt nu när jag bygger ett digitalt nätagg också.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Uppdatering:

Båda analog-korten är nu klara. Eftersom jag inte får plats med ett lika stort chassi som Grym så har jag börjat skissa på ett mini-rack som kommer innehålla alla delar. Först när det är klart kan jag bygga digitaldelen. Lite omvänt, men annars vet t.ex inte hur stora lysdioder och knappar jag kan använda.

Om någon undrar varför jag inte lagt upp några bilder så är det bara för att analog-korten är ungefär likadana som Grym's. Det enda som skiljer är i princip att jag har andra färger på motstånd och kondingar. :) Däremot kommer det bilder på chassi, digitaldelen och när allt är färdigt.

edit:
Tyckte inte det var lönt med ett nytt inlägg.
060908:
Den första nätdelen är klar. Läs mer här där jag fick hjälp med routningen.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jag har funderat mycket på hur jag ska montera kretskorten. Tanken är att allt ska sitta fast i panelen på mitt labb-bord, men det ska även gå att plocka bort hela paketet om man behöver mäta någon annanstans. Igår kväll trillade poletten ner. Såhär ska jag göra:

Bild
Högst upp på fronten: Lysdioder och anslutningar. 8st digitala in, 8st digitala ut. (Det finns möjlighet till 16 in/ut, men det behöver man knappt.)
Längst ner till vänster på fronten: Ingång, filter-knapp, flerpolig omkopplare, knapp, två två potar. Likadant på båda raderna.

Bild
De två korten som sitter ihop är analogkorten. Det som ligger ner är digitalkortet. Ovanpå detta ska man kunna montera ett till kort på liknande sätt som med analogkorten. Det finns även utrymme för ett kort på högersidan. Nätdelarna kommer sitta i en egen låda.

Det hade förstås varit bättre om jag kunnat montera alla korten på liknande sätt som i datorer, men eftersom jag bara kan skruva fast vinklar och sånt i sidorna på frontplattan så är det här min bästa lösning hittills. Nu ska jag testa idén i praktiken. :)

edit: Allt är inte med på bilderna. Det kommer sitta en on/off-switch, analog utgång, mm.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

en liten sak, avskyr plåtvinklar, dom brukar vara av tvivelaktigt kvalitet, jag kör med aluminiumbitar av 10*10 mm fyrkantsstång, bara kapa borra och gänga
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Bra tips. Jo, det blir troligen aluminium. Jag har visserligen bra plåt från en kasserad transformatorhållare, men den är aningen för tjock.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Du kan också använda färdig vinkelprofil i alu, t.ex 15x15mm om du trots allt vill hålla fast vid vinkelvarianten.
Skriv svar