Mönsterkort/PCB - Fräsa eller Etsa ?
Mönsterkort/PCB - Fräsa eller Etsa ?
Vad föredrar ni helst och varför.. fräsa mönsterkort/PCB i en liten CNC fräs eller etsa med allt vad det innebär ??? 

Re: Mönsterkort/PCB - Fräsa eller Etsa ?
Skicka iväg och få det professionellt gjort nu när det är så billigt.
Största anledningen är ju att man kan få dubbelsidiga, klart man KAN få det med ets eller fräs med, men bra mycket krångligare då.. sen skyddslack, plätering, tryck osv..
Största anledningen är ju att man kan få dubbelsidiga, klart man KAN få det med ets eller fräs med, men bra mycket krångligare då.. sen skyddslack, plätering, tryck osv..
Etsa, eftersom jag nästan enbart gör enstycke och inte har några som helst problem att göra dubbelsidiga så finns det ingen anledning att överge ett vinnande koncept.
- prototypen
Vad föredrar ni helst och varför..Etsa eller fräsa mönsterkort/PCB i en liten CNC fräs med allt vad det innebär ???
Jag skulle gärna ha en CNC men kan inte motivera investeringen, en ClasO sollampa och pappas mjölkmaskin för 40 år sedan är bra mycket billigare.
Man kan etsa finare linjer, koppar har ju inte bästa skäregenskaperna.
Jag behöver inget CAM program.
Protte
Jag skulle gärna ha en CNC men kan inte motivera investeringen, en ClasO sollampa och pappas mjölkmaskin för 40 år sedan är bra mycket billigare.
Man kan etsa finare linjer, koppar har ju inte bästa skäregenskaperna.
Jag behöver inget CAM program.
Protte
- morten.dynamite
Jag föredrar att fräsa för att slippa slabba (har en sådan etstank) och om man använder hålmonterade komponenter borrar jag i fräsen för det tycker jag är jobbigt att göra för hand, man kan fräsa ut kortet i andra former utan att behöva såga och fila och fräsa spår i kortet om man vill.
Det är relativt blandat ang vad ni föredrar, själv vet jag inte riktigt, har ju etstank jag också men tycker inte den fungerar perfekt, det är en sån där som man köper på Kjell, borde finnas en bättre lösning på själva etsningen tycker jag. i övrigt har jag en bra UV låda så etsa är nog vad jag föredrar, är ju ganska mekaniskt att göra så.. enkelt.. 

Etsar. Brukar gå bra men ibland händer det att etsmedlet kryper in under fotoresisten. Vet inte orsaken eller om ett hårstrå lagt sig på kopparlaminaten. Brukar lägga på två lager med P20 vilket ger bättre resultat. Använder P20 eftersom jag fick köpa 5 stora kopparlaminat billigt.
Har inte testat att skriva ut på plastat papper och sedan föra över färgen från lazerskrivaren med ett strykjärn.
Har inte testat att skriva ut på plastat papper och sedan föra över färgen från lazerskrivaren med ett strykjärn.
Fräser. Men det var länge sedan nu. Gör de i Kina istället. Bättre, billigare.
Ska man ha ett kort bara och få fram det snabbt finns det inget som slår etsning enligt thermo-transfermetoden och etsning, dessutom är resultatet repeterbart för jag vet med 100% att det funkar och inte bjuder på några överraskningar. Billigare än kineskorten är det också, mycket billigare.
Jag gillar inte att slabba med kemi så det mesta blir byggt på vero annars är det Kina som gäller.
Jag ser etsningen och "att slabba med kemi" som ett icke-problem, dessutom är natriumpersulfat inget att vara rädd för, man blir inte av med kroppsdelar fast man hanterar det med bara händer utan handskar och mycket hushålls och rengöringsprodukter vi använder är bra mycket farligare men där slabbar vi gladeligen utan att bry oss det minsta. Jag tömmer aldrig kyvetten, persulfatlösningen står där tills nästa gång jag ska etsa och enda gången den töms är när soppan ska bytas.
Beror på lite vad man skall göra...
Förut så etsade jag själv med "toner transfer"-metoden tillsammans med saltsyra/väteperoxid.
Men nu när man designar dubbelsidiga kretskort med QFN-kapslar, 0402-motstånd, 10 mil vior och 8 mil breda ledarbanor, så är det Kina tillverkning som gäller...
/// Marcus
Förut så etsade jag själv med "toner transfer"-metoden tillsammans med saltsyra/väteperoxid.
Men nu när man designar dubbelsidiga kretskort med QFN-kapslar, 0402-motstånd, 10 mil vior och 8 mil breda ledarbanor, så är det Kina tillverkning som gäller...
/// Marcus