BS170 Lämpligt Substitut ?
BS170 Lämpligt Substitut ?
Jag har ingen BS170 och hittar ingen 2N7000 heller för den delen, nu frågar jag proffsen, finns nån annan transistor med liknande egenskaper som skulle kunna gå att använda istället ?
Re: BS170 Lämpligt Substitut ?
Hej!
Jag har för mig att jag använde BF245 när jag byggde lite kretsar till phaser. Men om det var A, B eller C det minns jag inte.
Kanske underlättar om du berättar vad du ska ha den till .
Med vänlig hälsning, ht
Jag har för mig att jag använde BF245 när jag byggde lite kretsar till phaser. Men om det var A, B eller C det minns jag inte.
Med vänlig hälsning, ht
Jag håller på konstruerar en enkel noise gate i gitarrsammanhang och där är det nödvändigt att ha tre transistorer för att få det att fungera tillsammans med dom andra komponenterna, den har en knob endast..
Som snabbast är min tanke att den inte alls skulle fungera speciellt bra istället för BS170 eller 2N7000, har inte hittat nåt bra alternativ till dessa, har jag många hundra olika transistorer men ingen som liknar det jag behöver dock..Hockeytok skrev:Hej!
Med vänlig hälsning, ht

BS170 och 2N7000 är N-kanals mosfet och BC547/549 är BJT (NPN).
De jobbar ju helt olika, spä'nning respektive ström, och kan väldigt sällan ersätta varandra rakt av.
De jobbar ju helt olika, spä'nning respektive ström, och kan väldigt sällan ersätta varandra rakt av.
Precis.. hade absolut inte tänkt ersätta N kanals mosfet med NPN ... dom ska sitta på helt olika ställen i kretsen nämligen..
Jag har beställt rätt transistorer.. jag har väldigt många andra modeller hemma och tänkte ifall nån hade nåt förslag på nån annan som skulle kunna gå att använda istället.. som jag har hemma alltså..
Har ofta samma problem när jag ska bygga efter gamla kopplingsschemor. Transistorer och ic kretsar som användes för över 10 år sedan finns inte längre. Någon som vet om det finns sidor på nätet där jag kan hitta ersättningskomponenter?