Mikrobrytare med låg aktiveringskraft?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
quizz_kid

Mikrobrytare med låg aktiveringskraft?

Inlägg av quizz_kid »

Hej

Jag skall bygga en liten maskin där ett par brytare aktiveras av fallande stålkulor

Kulorna(6,5mm) väger endast 1g

Jag har tittat lite på brytare som denna: https://www.se.com/ww/en/product/XEP3S2 ... lder-tags/

... men är lite osäker på skillnaden mellan "operating force" och "release force".

Jag antar att jag letar efter nån brytare som aktiveras vid 1g dvs ca 0,01 Newton. Eller gör fallet av kulan att kulan blir något "tyngre"?

Kan inte min fysik och har lite svårt att hitta någon som kan fungera och behöver hjälp.

Tack på förhand
//Q
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Mikrobrytare med låg aktiveringskraft?

Inlägg av grym »

du kan prova någon med vipparm
men du kommer änd inte ha så mycket marginaler med mikrobrytare, dom brukar vara relativt hårda, men bra

men, kanske vore bättre med någon annan form av detektering, ex optisk eller induktiv
H.O

Inlägg av H.O »

Jag kör standardförfarandet, dvs totalt undviker att svara på den direkta frågan och istället kommer med en motfråga :lol:

Kan du inte använda en induktiv givare? Jag skulle tro att en sådan med diameter 4-5mm skulle fungera ypperligt till att detektera dina 6,5mm stålkulor. Låt inte kulorna falla PÅ givaren bara.

EDIT: grym inne på samma spår...
quizz_kid

Inlägg av quizz_kid »

grym skrev:du kan prova någon med vipparm
men du kommer änd inte ha så mycket marginaler med mikrobrytare, dom brukar vara relativt hårda, men bra

men, kanske vore bättre med någon annan form av detektering, ex optisk eller induktiv
Jag har funderat på detta, men vill ha det visuella inslaget av en arm/litet bleck som trycks ned man får av en mikrobrytare.

Du tror inte att det finns någon typ av fysisk brytare för 1g?
bearing

Inlägg av bearing »

Om fallhöjden är betydande kan du ju även räkna på impulsen av att bromsa kulan över brytarens slaglängd. Kulan ansätter ju en större kraft mot brytaren då.

Från vilken höjd över brytaren kommer kulorna att falla?
Findecanor

Inlägg av Findecanor »

Optisk avkänning mha lysdiod och fotodiod? Använd en Schmitt-trigger för att få insignalen till logik-nivå.

Med en enkel brytare kan jag tro att det skulle kunna bli svårt att skilja på om det kommer en eller flera kulor på samma gång.
Du skulle kanske kunna ha något skovelhjul-liknande som kulorna faller igenom med en rotationsenkodare, anpassat så att en kula blir ett (eller ett jämnt antal) steg i enkodaren. Men hjulet behöver stanna efter en grupp kulor också så antingen behövs det precis rätt friktion (som troligen skulle behöva justeras emellanåt) eller någon stopp-mekanism som aktiveras efter varje gång som en kula har detekterats.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Lååååååååååång vipparm. Gör några tester och se vad som funkar!
Nerre

Inlägg av Nerre »

Du kan ju göra en vipparm som triggar en fotocell. Då kan du själv bestämma fjädringen.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det ska gå att aktivera en vipparm på en mikrobrytare med en 1g vikt. Men du ska INTE förvänta att det inte påverkar kulans riktning!

Och du ska vara efter systemet, det minste lilla skit i "gångjärns"delen på vipparmen ställer till det.

Det är helt klart bäst med optisk avkänning - beroende på exakt setup. Men det verkar vara hemligt så jag står på optisk.
bearing

Inlägg av bearing »

Min spontana gissning är att han vill bygga någon inspirerat av Wintergatans "Marble Machine". Så det är enligt den hypotesen jag funderar än så länge. Och då kan jag förstå att han vill använda mekaniska brytare, eftersom att de då blir fler delar som rör sig och för oljud när maskinen snurrar.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det är helt klart bäst med optisk avkänning - beroende på exakt setup
Plus en på den, egentligen.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

var ute i garaget och där låg det en mikrobrytare modell liten med 15mm plåtvippa, det funkar inte, behövs mer än något gram för att aktivera det

ska man göra det mekaniskt skulle jag kunna tänka mig att man kollar efter gamla kamrelän och annvänder två tungor därifrån, det behövs inte mycket kraaft för att påverka en sådan
bearing

Inlägg av bearing »

Vi har ju inte fått veta så mycket om det här projektet, men om det bara ska byggas en enda maskin kan man kan ju labba med hemmagjorda brytare också. Exempelvis med tunn metallplåt som böjs och träffar annan metall. Eller m.h.a fjädrar, o.s.v.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

tja, det är ju stålkulor, så varför inte två pinnar pianotråd som stålkulan kortsluter?
quizz_kid

Inlägg av quizz_kid »

bearing skrev:Om fallhöjden är betydande kan du ju även räkna på impulsen av att bromsa kulan över brytarens slaglängd. Kulan ansätter ju en större kraft mot brytaren då.

Från vilken höjd över brytaren kommer kulorna att falla?
Kulorna kommer falla drygt 10cm ovanför brytaren
Findecanor skrev:Optisk avkänning mha lysdiod och fotodiod? Använd en Schmitt-trigger för att få insignalen till logik-nivå.

Med en enkel brytare kan jag tro att det skulle kunna bli svårt att skilja på om det kommer en eller flera kulor på samma gång.
Du skulle kanske kunna ha något skovelhjul-liknande som kulorna faller igenom med en rotationsenkodare, anpassat så att en kula blir ett (eller ett jämnt antal) steg i enkodaren. Men hjulet behöver stanna efter en grupp kulor också så antingen behövs det precis rätt friktion (som troligen skulle behöva justeras emellanåt) eller någon stopp-mekanism som aktiveras efter varje gång som en kula har detekterats.
Det kommer bara en kula åt gången
Nerre skrev:Du kan ju göra en vipparm som triggar en fotocell. Då kan du själv bestämma fjädringen.
Hoppas på att hitta en färdig lösning med brytare. Men det är en bra plan B detta!
Icecap skrev:Det ska gå att aktivera en vipparm på en mikrobrytare med en 1g vikt. Men du ska INTE förvänta att det inte påverkar kulans riktning!

Och du ska vara efter systemet, det minste lilla skit i "gångjärns"delen på vipparmen ställer till det.

Det är helt klart bäst med optisk avkänning - beroende på exakt setup. Men det verkar vara hemligt så jag står på optisk.
Kulornas riktning efter nedslaget är inte lika viktigt, de kommer fångas upp längre ner i kedjan senare
bearing skrev:Min spontana gissning är att han vill bygga någon inspirerat av Wintergatans "Marble Machine". Så det är enligt den hypotesen jag funderar än så länge. Och då kan jag förstå att han vill använda mekaniska brytare, eftersom att de då blir fler delar som rör sig och för oljud när maskinen snurrar.
Ja, det är faktiskt något liknande projekt kan man säga. Inte lika tidskrävande dock =)
bearing skrev:Vi har ju inte fått veta så mycket om det här projektet, men om det bara ska byggas en enda maskin kan man kan ju labba med hemmagjorda brytare också. Exempelvis med tunn metallplåt som böjs och träffar annan metall. Eller m.h.a fjädrar, o.s.v.
Ja, detta är väl någon slags plan B om jag inte hittar färdiga brytare för ändamålet. Tanken är att det skall vara 15 st brytare på rad, med fallande kulor ovan, så en färdig lösning hade ju vart trevligt =)

Jag har kollat vidare på några brytare:

https://uk.rs-online.com/web/p/microswitches/6866960/

http://www.acalbfi.com/se/Switches/Micr ... 000000147T

Den ovan har specsen 0.08N Operating Force / 0.01N Release Force. Är det "Operating Force" som syftar på själva brytfunktionen i fallet?
Skriv svar