Hedning skrev:Diagrammet stämmer tyvärr, kanske din användning inte är vad det är tänkt för.
Välj frekvens och EN impedans, ut kommer L och C. Om produkten av dom är den
samma är resonansfrekvensen det också men du har valt att gå så långt bort
i värden att andra nya problem dyker upp. 5 kHz och t.ex. 1 kOhm ger 30 nF och
30 mH men du är inte i närheten av det. Sen ska du ha en rimligt hård/lös koppling
till resonanskretsen för att kunna ta ut effekt utan att belasta den för då åker Q
ner i källaren igen.
Mycket intressant att höra, tack!
Lite smårättelser bara vad gäller mina värden:
L~130uH
C~10uF
\(f_0=\frac{1}{2\pi \sqrt{LC}}\)
som du ju vet men om man sätter in mina värden så får man 4,4kHz vilket är rätt nära dom 4,7kHz jag svamlar om, speciellt när lyten ju kan ha +/-50% i tolerans.
Räknar man på reaktans får man
\(X_L=2\pi fo L\)
dvs 3,6Ohm vid 4,4kHz som jag nu korrigerat det till.
Jag gillar verkligen din kommentar och försöker inte var bättre på nåt sätt men din graf säger >10 Ohm och det stämmer uppenbarligen inte.
5 kHz och t.ex. 1 kOhm ger 30 nF och
30 mH men du är inte i närheten av det. Sen ska du ha en rimligt hård/lös koppling
till resonanskretsen för att kunna ta ut effekt utan att belasta den för då åker Q
ner i källaren igen.
Här förstår jag inte vad du säger.
Jag har en uppenbar om än låg-Q-ig resonans vid runt 5kHz med 130uH och 10uF så vadå "inte i närheten av det", vänligen utveckla för jag tycker detta är mycket intressant.
Sen ska du ha en rimligt hård/lös koppling
ner i källaren igen.
Antar att det är här antenner kommer in i bilden MEN vad jag gör när jag testar mitt taskiga Q är att jag kör dessa runt 5kHz igenom 100 Ohm och mäter över tankkretsen.
Borde vara ganska benignt speciellt när reaktansen vid resonans är mindre än 4 Ohm.
Och även om jag kanske mäter fel genom att nyttja ett så litet motstånd som 100 Ohm så ska bara inte signalen se ut som den gör med rimligt Q, det skall liksom bara finnas typ fo ut som "ren" sinus.
Bifogar senaste schemat på min KAM.
MVH/Roger
PS
Jag köper vad du säger Hedning men om jag inte ens belastar tankkretsen så ska Q-värdet väl rimligen vara som bäst samtidigt som jag precis provat att parallella 10uF Bipolär Elyt med 1uF Plast, men fick PRECIS samma skit-Q dvs 3

Så ESR-problem kan vi stryka

Observera att spolen har ett Q-värde på runt 30 så där nånstans borde man landa.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.