Radiolänk
Radiolänk
Hallå,
Behöver man tillstånd för att sätta upp och använda en radiolänk på 5 ghz?
Avstånd ca 4 km
Ändamålet är att leverera internet till en plats, I andra änden finns internet 100/100.
Har försökt läsa på nätet, verkar som 5 ghz är fritt om uteffekten är mindre än 1w.
Någon som använt "Ubiquiti PowerBeam M5"?
De instanser jag tänker på är bygglov och PTS..
Någon med erfarenhet som jag kan bolla idéer med?
Skickat från min Pixel 2 XL via Tapatalk
Behöver man tillstånd för att sätta upp och använda en radiolänk på 5 ghz?
Avstånd ca 4 km
Ändamålet är att leverera internet till en plats, I andra änden finns internet 100/100.
Har försökt läsa på nätet, verkar som 5 ghz är fritt om uteffekten är mindre än 1w.
Någon som använt "Ubiquiti PowerBeam M5"?
De instanser jag tänker på är bygglov och PTS..
Någon med erfarenhet som jag kan bolla idéer med?
Re: Radiolänk
Jag kör en sån länk på 1,7 km sen snart 8 år.
Har aldrig funderat på tillstånd. De kör väl bara 100mW?
I min ände sitter den i en björk och i andra änden innanför ett fönster. Har hjälpt till på två ställen till med lika länkar, 2 km och 0,5 km.
Har aldrig funderat på tillstånd. De kör väl bara 100mW?
I min ände sitter den i en björk och i andra änden innanför ett fönster. Har hjälpt till på två ställen till med lika länkar, 2 km och 0,5 km.
Allt är beroende på frekvens och effekt. Men kör du i Sweden läge så ska det inte vara några problem. Har några sådana på alla möjliga avstånd. Längst är väl med rocketdish ca 45km.
Vad kommer ni upp i för hastighet?
Det vore trevligt om radiolänken inte blir en flaskhals..
Det vore trevligt om radiolänken inte blir en flaskhals..
I mitt fall så brukar jag försöka beräkna att aldrig vara under 100MBit, men i 45km fallet så är det 180MBit.
Jag har nästan full bandbredd som min "internetleverantör", har som mest mätt 97/11 mbit på hans 100/10 anslutning.
Edit, har ju ganska gamla grejer, åtminstone i ena änden då åskan tog en av dem för ett par år sen så 100 mbit är max bandbredd ändå för mig.
Edit, har ju ganska gamla grejer, åtminstone i ena änden då åskan tog en av dem för ett par år sen så 100 mbit är max bandbredd ändå för mig.
- Klas-Kenny
Så länge det är med godkänd utrustning (inkl antennen) så visst är det lugnt.
Effektgränsen är e.i.r.p. så att köra "bara" 1W i en rejäl riktantenn är inte lagligt.
Men Ubiquiti-utrustningen får man förutsätta att de inte överstiger den där gränsen, de har antagligen ganska låg effekt in i antennen.
Effektgränsen är e.i.r.p. så att köra "bara" 1W i en rejäl riktantenn är inte lagligt.
Men Ubiquiti-utrustningen får man förutsätta att de inte överstiger den där gränsen, de har antagligen ganska låg effekt in i antennen.
Eftersom du frågar seriöst får du ett seriöst svar!
Ang. bygglov, bygglov behövs normalt inte för en "ringa antennanläggning".
Ang. det tekniska:
För 5GHz bandet gäller detta för WiFi liknande utrustning:
Paragraf 4.2.3.2.2 och table 2:
https://www.etsi.org/deliver/etsi_en/30 ... 20101p.pdf
Dvs det är olika krav beroende på. Denna uteffekt är inlusive antennförstärkning (gain). Om din antenn har högre en 0 dBi och max effekt ut behöver du minska din uteffekt med motsvarande din antennförstärkning.
Förutom uteffektskravet behöver du dessutom uppfylla spektraldensitetskravet 7/10 dBm e.i.r.p / MHz.
Så att mäta uteffekten och dra slutsatser räcker tyvärr inte.
Men det finns fler krav du kan få problem att uppfylla när du byter antenn. Det mest uppenbara är övertonerna från sändaren. Dessa mäter du upp med en spektrumanalysator och en referensantenn.
Men, det kan finnas ytterligare krav som du behöver ta hänsyn till, beroende på...
Ang. bygglov, bygglov behövs normalt inte för en "ringa antennanläggning".
Ang. det tekniska:
För 5GHz bandet gäller detta för WiFi liknande utrustning:
Paragraf 4.2.3.2.2 och table 2:
https://www.etsi.org/deliver/etsi_en/30 ... 20101p.pdf
Dvs det är olika krav beroende på. Denna uteffekt är inlusive antennförstärkning (gain). Om din antenn har högre en 0 dBi och max effekt ut behöver du minska din uteffekt med motsvarande din antennförstärkning.
Förutom uteffektskravet behöver du dessutom uppfylla spektraldensitetskravet 7/10 dBm e.i.r.p / MHz.
Så att mäta uteffekten och dra slutsatser räcker tyvärr inte.
Men det finns fler krav du kan få problem att uppfylla när du byter antenn. Det mest uppenbara är övertonerna från sändaren. Dessa mäter du upp med en spektrumanalysator och en referensantenn.
Men, det kan finnas ytterligare krav som du behöver ta hänsyn till, beroende på...
Senast redigerad av gkar 29 december 2019, 21:04:06, redigerad totalt 1 gång.
Sen beror det väl också på hur det ser ut där anläggningen är placerad, är det på landet med långt till grannar så varför då bry sig? Okej, jag vet att det inte är lagligt med att tex. köra piratradio till grannskapet men jag har vid ett flertal tillfällen gjort det ihop med tex. midsommar men ingen lär klaga och signalen lär inte heller störa andra sändare och likadant borde det ju vara med övriga radiolänkar att så länge man inte stör andra så varför bry sig? Naturligtvis måste man veta vad man gör.
Jag kör en ca 2km länk med 2st Ubiquiti NBE-5AC-Gen2 5GHz NanoBeam. Funkar klockrent... dessa skall klara minst 20km om jag minns rätt. Troligen det dubbla.
Har typ 250Mbit enligt apparaterna själva. (Kör dock mkt låg nytto last, mätvärdes insamling)
Suttit i ett år nu.. inte haft några strul, förutom när städerskan flyttade ena antennen...
Har typ 250Mbit enligt apparaterna själva. (Kör dock mkt låg nytto last, mätvärdes insamling)
Suttit i ett år nu.. inte haft några strul, förutom när städerskan flyttade ena antennen...

Tack för alla svar!
Verkar som själva radiolänken inte är ett problem.
Då fri sikt är en förutsättning måste masten vara tillräckligt hög.
För att ta reda på hur hög den måste vara funderar jag på att släppa upp en heliumballong i ett snöre där masten skall byggas och sedan med kikare spana efter den från den andra platsen.
Frågan är om en ballong på diameter 900 mm syns på 4 km, med kikare på ca x50..
Funderar också på om en stark led kan synas på det avståndet när det är mörkt..
Några förslag eller idéer?
Verkar som själva radiolänken inte är ett problem.
Då fri sikt är en förutsättning måste masten vara tillräckligt hög.
För att ta reda på hur hög den måste vara funderar jag på att släppa upp en heliumballong i ett snöre där masten skall byggas och sedan med kikare spana efter den från den andra platsen.
Frågan är om en ballong på diameter 900 mm syns på 4 km, med kikare på ca x50..
Funderar också på om en stark led kan synas på det avståndet när det är mörkt..
Några förslag eller idéer?
Nifelheim (2 inlägg upp) har ju en länk till ett program där du kan kolla mycket enkelt, börja där, så kan du prova att flytta platser för de båda ändarna på förbindelsen och se hur hög mast du behöver för att få fri sikt.
Och det finns väl en gräns för hur hög en mast får vara innan det blir tal om byggnadstillstånd?
-
- EF Sponsor
Ja. Om du orkar hålla kikaren och huvudet stilla. Och det är lättare "rätt" dag. D.v.s. låg luftfuktighet.dmiller skrev: Frågan är om en ballong på diameter 900 mm syns på 4 km, med kikare på ca x50..
Det här är ett utsnitt ur en bild tagen i september på 8km håll med 300mm optik. Det är betydligt mindre än 50x. Jag har en bra tubkikare med fett stativ. Den är ändå nästan oanvändbar på 60x. Kör mest 25 som är min zoom.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.