Dj-mixer startar ej
Dj-mixer startar ej
Jag har fått denna mixer och den fungerar ej.
Jag har för mig att jag fått berättat att man använt en annan adapter vid något tillfälle och att den då slutat fungera.
Någon idé på var jag kan börja felsöka?
Adaptern visar DC 22v. Enligt spec ska den ge DC15v.
Har en likadan mixer fast 2 generationer nyare och den adaptern ska med vara på 15v men visar 19v.
Mäter jag över Q101 så får jag bara spänning (22v)
över mittbenet.
Vestax PMC 05 - Pro
Elschema:
http://rasteri.com/w/images/b/be/PMC-05PRO.pdf
Jag har för mig att jag fått berättat att man använt en annan adapter vid något tillfälle och att den då slutat fungera.
Någon idé på var jag kan börja felsöka?
Adaptern visar DC 22v. Enligt spec ska den ge DC15v.
Har en likadan mixer fast 2 generationer nyare och den adaptern ska med vara på 15v men visar 19v.
Mäter jag över Q101 så får jag bara spänning (22v)
över mittbenet.
Vestax PMC 05 - Pro
Elschema:
http://rasteri.com/w/images/b/be/PMC-05PRO.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Dj-mixer startar ej
Lossade på Q101 och den visar följande i komponenttestaren:
Q102:
- Klas-Kenny
Koppla loss det där Power PCB ifrån övrig utrustning, spänningssätt det och mät vad som kommer ut (för jag antar att det inte verkar vara tvärkortis i det eller så).
Är det någonting annat än förväntat (borde bli runt 12V eller så om jag inte tänker helt galet), så börja gå igenom kortet och se vad som händer.
Att på måfå testa komponenter är ingen metod jag brukar använda mig av i alla fall..
Är det någonting annat än förväntat (borde bli runt 12V eller så om jag inte tänker helt galet), så börja gå igenom kortet och se vad som händer.
Att på måfå testa komponenter är ingen metod jag brukar använda mig av i alla fall..
Tack ska koppla loss den och kolla lite mer. Är iaf ingen spänning på ph6, ph7Klas-Kenny skrev:Koppla loss det där Power PCB ifrån övrig utrustning, spänningssätt det och mät vad som kommer ut (för jag antar att det inte verkar vara tvärkortis i det eller så).
Senast redigerad av robertr81 27 december 2019, 09:12:40, redigerad totalt 2 gånger.
Enda stället där jag kan läsa av spänning är längs röda strecket och det visar 22v, samma som adaptern lämnar. Är kanske ICn som är kass? Är ju 0v på dess output. Är inte så bra på detta men kretsen ser inte ut att ha polaritetsskydd? (Icn kanske har polaritetsskydd) Så säg att någon har kopplat en adapter med fel polaritet direkt in i ICn? (Den har minus i mitten)
Datablad IC (4558D):
https://www.electrokit.com/uploads/prod ... ,_4559.pdf
Datablad IC (4558D):
https://www.electrokit.com/uploads/prod ... ,_4559.pdf
Senast redigerad av robertr81 26 december 2019, 20:16:27, redigerad totalt 1 gång.
Testade med en OPA2134 dual op-amp (enda jag hade tillgängligt) och det gav heller ingen förändring.
Senast redigerad av robertr81 27 december 2019, 09:15:35, redigerad totalt 1 gång.
-
Feltänk av mig.Glöm inlägget.
Senast redigerad av Rolf Zetterberg 27 december 2019, 08:12:02, redigerad totalt 1 gång.
Kopplade ICn utanför kretsen och matade med adaptern. 0v utslag på output.
Testade samma sak med min OPA2134 och där fick jag spänning ut på outputen. Men sätter jag den i kretskortet så händer ändå inget.
Måste jag ha en exakt samma IC, dom ser kompatibla ut på databladen men kanske inte är så enkelt
Testade samma sak med min OPA2134 och där fick jag spänning ut på outputen. Men sätter jag den i kretskortet så händer ändå inget.
Måste jag ha en exakt samma IC, dom ser kompatibla ut på databladen men kanske inte är så enkelt
Om ingångarna på en operationsförstärkare inte kopplas till något kan du få allt från 0 till matningsspänningen på utgången.
Jag skulle börja med att ta reda på vilken spänning kortet skall ge ut och sedan testa resten av mixern med den spänningen från ett justerbart labbaggregat.
Det kan ju ha blivit skador på resten av apparaten.
Jag skulle börja med att ta reda på vilken spänning kortet skall ge ut och sedan testa resten av mixern med den spänningen från ett justerbart labbaggregat.
Tack då har jag lärt mig lite.T0ny skrev:Om ingångarna på en operationsförstärkare inte kopplas till något kan du få allt från 0 till matningsspänningen på utgången.
Har kollat igenom databladet men hittar inget om spänning där. Jag vet heller inte hur jag ska räkna ut det själv. Kan ju koppla last till ingångarna/resistorer och testa igen?
Fått igång den 
Satte i en LM358N och då startade den upp direkt.
Får 12v på ph6, ph7.
Den blir ej varm.
Satte tillbaka den ”trasiga” och skumt nog gick den igång men gav 16v på ph6,ph7 och blev brännhet.
Är det ok att köra med LM358 eller bör jag köpa en likadan som var där?
En annan fundering. Skulle en lämplig diod placerad i inringat kunna fungera som ett polaritetsskydd?
Den verkar ju inte ha det...

Satte i en LM358N och då startade den upp direkt.
Får 12v på ph6, ph7.
Den blir ej varm.
Satte tillbaka den ”trasiga” och skumt nog gick den igång men gav 16v på ph6,ph7 och blev brännhet.
Är det ok att köra med LM358 eller bör jag köpa en likadan som var där?
En annan fundering. Skulle en lämplig diod placerad i inringat kunna fungera som ett polaritetsskydd?
Den verkar ju inte ha det...
LM 358 blir bra, det är ingen kritisk koppling.
Jag vet inte hur din lösning är tänkt att fungera*, Op-ampen får ju fortfarande fel polaritet.
*) Jag är inte helt säker på hur kortet fungerar.
Det finns flera möjligheter.
Alt. 1 Sätt en diod i serie med ingångsjacket (skär av banan närmast kortets kant), du förlorar 0,7 V över dioden men det borde fungera ändå.
Alt. 2 Sätt en diod i antiparallell med jacket och en säkring i serie. Då går antagligen nätdelen sönder innan säkringen löser ut.
Men nätdelen är iaf. billigare än mixern.
(+) ---[säkring]---(K)----
(-) --------------(A)----
Alt. 3a koppla spolen på ett relä i serie med en diod så att reläet drar vid fel polaritet och antingen bryter strömmen till mixern eller (Alt3b) polvänder,
då spelar det ingen roll vilken polaritet pluggen har.
Alt. 5 lås nätdelen till mixern.
5a Ta bort jacket och löd fast kabeln.
5b Dra fast kabeln i skalet med ett buntband.
5c Byt ut jacket mot någon kontakt som INTE används till Audio eller nätdelar (Se upp så inte nätdelen kan sabba något som vanligtvis använder den kontakten).
5d Byt ut jacket mot något som har standardiserad koppling t.ex. Strömkontakt till HDD (märk kontakten på nätdelen: Varning 15V EJ för datorutrustning).
Jag vet inte hur din lösning är tänkt att fungera*, Op-ampen får ju fortfarande fel polaritet.
*) Jag är inte helt säker på hur kortet fungerar.
Det finns flera möjligheter.
Alt. 1 Sätt en diod i serie med ingångsjacket (skär av banan närmast kortets kant), du förlorar 0,7 V över dioden men det borde fungera ändå.
Alt. 2 Sätt en diod i antiparallell med jacket och en säkring i serie. Då går antagligen nätdelen sönder innan säkringen löser ut.
Men nätdelen är iaf. billigare än mixern.
(+) ---[säkring]---(K)----
(-) --------------(A)----
Alt. 3a koppla spolen på ett relä i serie med en diod så att reläet drar vid fel polaritet och antingen bryter strömmen till mixern eller (Alt3b) polvänder,
då spelar det ingen roll vilken polaritet pluggen har.
Alt. 5 lås nätdelen till mixern.
5a Ta bort jacket och löd fast kabeln.
5b Dra fast kabeln i skalet med ett buntband.
5c Byt ut jacket mot någon kontakt som INTE används till Audio eller nätdelar (Se upp så inte nätdelen kan sabba något som vanligtvis använder den kontakten).
5d Byt ut jacket mot något som har standardiserad koppling t.ex. Strömkontakt till HDD (märk kontakten på nätdelen: Varning 15V EJ för datorutrustning).
Tack för det utförliga svaret. Jag tänkte nog det som att polariteten var omvänd men jag kan som du skriver då kapa av kopparbanan enlogt grönt streck samt koppla diod där mot jord? Ska dioden tåla samma ström som adaptern kan lämna 0.5A?
Samt ändra polaritetsfiguren på adapter och mixer.
Enklast är vän enligt bild om jag förstått det hela rätt.
Tack Tony!
Hade man även kunnat vända på polerna i kontakten (blir ju även då lite kapande av kopparbana) samt kapa sladden och vända på polariteten i sladden så plus blir i mitten och då kunnat haft dioden på den lediga platsen?Samt ändra polaritetsfiguren på adapter och mixer.
Enklast är vän enligt bild om jag förstått det hela rätt.
Tack Tony!
- prototypen
Det här tycker jag är lite konstigt, alla är sååååå inne på att jobba på plussidan.
Nertill i bilden finns en bred ledare är det minusanslutningen, sätt dioden där.
Lättare att kapa, gör samma nytta.
Nätdelen ska ge ca 12 volt, en komma fem ggr zenerspänningen som ser ut att vara 8,2 volt.
Protte
Nertill i bilden finns en bred ledare är det minusanslutningen, sätt dioden där.
Nätdelen ska ge ca 12 volt, en komma fem ggr zenerspänningen som ser ut att vara 8,2 volt.
Protte
Nertill är plusprototypen skrev:Det här tycker jag är lite konstigt, alla är sååååå inne på att jobba på plussidan.
Protte