Synthesiser Korg X50 - Låter konstigt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Glattnos

Synthesiser Korg X50 - Låter konstigt

Inlägg av Glattnos »

Jag har en synthesiser eller keyboard, vad det nu heter. Den köpte jag för ca 10 år sedan och spelade rätt mycket några år. Efter flytt för ca 6 år sedan så blev den liggandes i ett uthus tills idag typ.
Den har inga inbyggda högtalare utan jag använder hörlurar. Den fungerade perfekt när jag la undan den men nu när jag plockat fram den så har den ett par problem:
1. Displayen fungerar men verkar ha blivit mycket långsam - gissar på att minusgrader gjort något med den.
2. Det låter illa i hörlurarna, höger låter ganska bra men vänster låter lågt, skrapigt eller inte alls.

Jag har provat att göra rent hörlursuttaget och har provat med olika hörlurar.
Det skummaste är att om jag struntar i problemet och spelar ändå så rättar felet till sig långsamt för att efter ca 30 min låta i princip helt bra. Stänger man av den och startar igen nästa dag är det samma sak igen.

Vad kan detta bero på och kan det gå att fixa?

Jag funderar på att köpa en ny om eftersom denna inte är speciellt användbar som den är nu, men tänkte att det kanske är nån som har någon idé på vad det kan vara som felar :)
Användarvisningsbild
Danny

Re: Synthesiser Korg X50 - Låter konstigt

Inlägg av Danny »

Troligtvis dåliga kondingar
vaxfan

Inlägg av vaxfan »

Om felet går till sig när den blir varm så är det antingen en lödning som är dålig eller någon komponent.
Börja med att kolla lödningarna.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Enklast är att följa signalvägen med oscilloskop från hörlursuttaget och inåt. Kopplingskondensatorer (likspänningsspärr) skulle jag kolla extra noga på.
larioso

Inlägg av larioso »

Elektronik som varit oanvänt länge - så tänker jag på
- pottar oxiderar, ofta skrap osv - åtgärdas med och vrida fram och tillbaks något dussin gånger.
Allt i signal kedjan typ - alla rattar, faders.
- antioxidationsspray som inte lämnar rester - Pow-R-Wash eller liknande, om jag köpte på Kjell.com eller clasohlsson.com. Spraya uttag och kontakter.

LCD-displayer - jag frysgrader är inte nådiga på dom.

Tryckknappar som inte funkar - ja, sådana har jag bytt rakt över på äldre syntar.

Enskilda tangenter som strejkar innemellan, också oxid under ledande gummikuddar vanligen.
Spraya och gnugga med tops.

Sådär - sprillans ny-känsla på äldre grejer....
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

Tack för alla tips!
Jag öppnade synten igår för att felsöka och upptäckte att en väldigt liten kontakt hade glappkontakt. Försökte få den att sitta ordentligt men den glappade ändå. Plockade då ur kablar och stift ut kontakten och såg med lupp att ett av stiften var klämd på isoleringen. Klippte av den, klämde fast ett nytt stift och monterade ihop kontakten. Funkade perfekt efter detta! Förmodligen var det på något vis så att temperaturen i synten gjorde att det blev kontakt i stiftet efter att man spelat ett tag :)
Skriv svar