Stendöd jordfelsbrytare!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mindmapper

Re: Stendöd jordfelsbrytare!

Inlägg av Mindmapper »

Teknikern skrev:Om inte diazedsäkringar skulle vara godkända skulle dom vara borta ur produktionen men det är dom ju inte, dessutom har jag installerat allt själv så jag vet med säkerhet att det är säkert och fackmannamässigt utfört och inte ett genuint råttbo i centralen. Bara för att saker är näst intill antika behöver inte betyda att dom är sämre än dagens plastic fantastic.
I en del anläggningar går man tillbaka till diazedsäkringar även vid nyinstallationer.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Ja det är helt ok med diazed om man sätter den nödvändiga jordfelsbrytaren bredvid.
Fossingarna

Inlägg av Fossingarna »

PeterH skrev:Fabrikat? En JFB har väl bara ett antal frånslag i sig har jag för mig, typ 25 gånger har jag hört (även om jag aldrig bytt någon för att den löst för många gånger). Det kan ju röra sig om ett måndags-ex. det är ju elprylar vi pratar om och allt kan gå sönder.

Det är ju bra om den nya fungerar som den ska, aldrig kul med trasiga personskydd :vissla:
Till och med Biltema har ryckt upp sig angående antal frånslag(4000).
https://www.biltema.se/BiltemaDocuments ... 05_man.pdf

Sen kan det skilja mellan mekanisk frånslag och elektriskt frånslag, tittar man på en från ABB, så uppger de >10000.

https://library.e.abb.com/public/9129df ... Kd6HvCeUux
Teknikern
Bannad

Inlägg av Teknikern »

mrfrenzy skrev:Ja det är helt ok med diazed om man sätter den nödvändiga jordfelsbrytaren bredvid.
Jordfelsbrytare är inte ett dugg nödvändig, den här fastigheten elektrifierades på 30-talet och varken dödsfall, skador eller bränder har inträffat pga. el så jag vill påstå att jordfelsbrytare inte alls är nödvändiga om man har koll på vad man håller på med och har och inte går och drömmer med näsan i fånen.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

mrfrenzy skrev:Ja det är helt ok med diazed om man sätter den nödvändiga jordfelsbrytaren bredvid.
Jag har ibland sett på hyfsat nya installationer att man har ett skåp fullt med personskyddsautomater, och sen ett gäng diazed också, troligen
med JFB på dessa, men jag har aldrig forskat vidare på varför man valt att sätta in några diazed mitt i det moderna skåpet.

Jag utgår från att det finns en mycket bra anledning :)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Centralen i nybygget är dessutom en gjutjärnscentral från 40-talet som renoverats och satts upp
Du gör givetvis som du vill i din egen fastighet, så länge inga myndighetspersoner eller försäkringsbolag kommer på besök kan dom inte hindra dig även om det är olagligt.
grottan

Inlägg av grottan »

Glenn skrev: Jag har ibland sett på hyfsat nya installationer att man har ett skåp fullt med personskyddsautomater, och sen ett gäng diazed också, troligen
med JFB på dessa, men jag har aldrig forskat vidare på varför man valt att sätta in några diazed mitt i det moderna skåpet.

Jag utgår från att det finns en mycket bra anledning :)
Smältsäkringar har flera bra egenskaper i hop med dvärgbrytare vilket gör att man i bland ser dom i anslutning till normcentraler:

1. De tål hög kortslutninggström och begränsar densamma effektivt vilket gör dom lämpliga som för-säkring till dvärgbrytare. Nödvändigt där man har ett starkt matande elnät Ik>10kA.

2. De är långsammare än dvärgbrytare vid kortslutning vilket ger god selektivitet till en låg kostnad. Har man två dvärgbrytare i serie löser i princip alltid båda vid kortslutning vilket inte är önskvärt

Vidare är det normalt sett mycket enklare att byta ut eller uppgradera ett trasigt säkringselement med diazed jämfört med dvärgbrytare så i tillämpningar med avbrottsfri kraft kan diazed vara att föredra framför dvärgbrytare. Finns dock varianter med pluggbara dvärgbrytare eller lösningar där dvärgbrytaren skall gå att lossa från fasskenan men det blir inte nära enkelheten att byta en passdel och skruva i en större säkring.
Teknikern
Bannad

Inlägg av Teknikern »

mrfrenzy skrev:
Centralen i nybygget är dessutom en gjutjärnscentral från 40-talet som renoverats och satts upp
Du gör givetvis som du vill i din egen fastighet, så länge inga myndighetspersoner eller försäkringsbolag kommer på besök kan dom inte hindra dig även om det är olagligt.
Du skulle sett röran när jag flyttade in här, ojojojoj säger jag bara eller vad sägs om kulo i stall och loge och porslinsdosor utan lock lite här och var, även i fuktiga utrymmen. Infällda gjutjärnsdosor blandat med pansarrör och plaströr och icke att förglömma elcentralen i källaren som blev duschad invändigt när det regnade pga. att kabeln bara var inborrad i sockeln av cement och saknade all form av skydd för inträngande fukt.

Allt är utbytt och ordentligt gjort med rätta grejerna och när elleverantörens gubbar var här och fikade när dom la ledning till grannens bygge fick dom se installationen av det "nya" som ju var gjutjärnskapslingar som var antika och renoverade sa kontrollanten ordagrant "det här ser man inte varje dag, snyggt och ordning på tåtarna och en kapsling som tål en atombomb nästan" så dom är helt nöjda med det jag gjort iallafall och mer kräver inte jag. Vi diskuterade lite jordfelsbrytare också och kom till samma slutsats, har man koll på grejerna och sig själv så räcker det.
Bo.Siltberg

Inlägg av Bo.Siltberg »

grottan skrev:2. De är långsammare än dvärgbrytare vid kortslutning vilket ger god selektivitet till en låg kostnad. Har man två dvärgbrytare i serie löser i princip alltid båda vid kortslutning vilket inte är önskvärt
Jag håller inte riktigt med här. Kurvorna överlappar varandra. En diazed brinner av snabbare med högre ström medan en dvärg har en mer eller mindre konstant bryttid, t.o.m lite ökande som detta diagram visar.
överströmsskydd utlösningskurvor kortslutning FU MCB.jpg
Så selektivitet får man bara upp till en viss ström som denna tabell visar. Vid högre kortslutningsström så löser diazed före.
Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bo.Siltberg

Inlägg av Bo.Siltberg »

Teknikern skrev:Jordfelsbrytare är inte ett dugg nödvändig, den här fastigheten elektrifierades på 30-talet och varken dödsfall, skador eller bränder har inträffat pga. el så jag vill påstå att jordfelsbrytare inte alls är nödvändiga om man har koll på vad man håller på med och har och inte går och drömmer med näsan i fånen.
Då anser du även att bilbältet och krockkudden är onödiga? För du har helt rätt i det, om man inte kör fortare än 10 km/h och ser upp för hinder och mötande trafik. Det är först vid en olycka som en JFB träder in och räddar liv, och jag vill gärna höra argument för att det aldrig kommer att ske en olycka ;)
Skriv svar