Hej!
Jag funderar lite över möjligheterna att bygga sin egen IR-spektrometer. Nu är jag inte så haj på det här med elektronisk hårdvara, så jag har några frågor till er gurus. Just nu så undrar jag framförallt vad för slags strålningskälla man borde använda sig av - vill ju ha en så konstant emission som möjligt över hela området av intresse, dvs. 400-4000 cm-1. Problem nr 2 som jag inte vet så mycket om är detektorn. Finns det IR-fotoresistorer som är känsliga för hela spektrat istället för bara vissa våglängder?
Mvh. Kemisten
FTIR-spektrometer
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Ljuskällan är ett stort problem vid spectromi, det finns ingen riktigt bra ljuskälla tyvärr, så det man gör är att Nolla referens nivån som ger av den ljuskällan man har och sedan gör sina TL mätningargentemot denna referens nivå. Problemet är att om ljuskällan är starkt olinjär så får man få utslag i det området ljuskällan lyser svagt när man nästan nåt mättnad på de starka kanalerna. Låg nivå gör att skillnaderna vid TL mätningarna blir mindre i absoulta termer och brusgolvet ligger kvar - med andra ord man får brusigare data i den delen av spectrat där man har en för låg signal.
Spectrometern är i princip ett prisma som bryter ljuset i en "regnbåge". Sen sätter man en linjär (en dimmotionell) CCD som sensor på den ytan som prismat bryter ut ljuset på. Mycket stök med kalibrering och kompensera för olinjärt känslighetskurva hos CCD´n så inget jag skulle rekomendera som hembygge projekt - kul säkert, men mycket svårt att bygga ett bra instrument själv.
Har du pengarna så köp ett instrument. Jag använder en sådan här:
http://www.avantes.com/Spectrometers/AvaSpec2048.htm
Mycket nöjd med den för det jag använder den till iaf. Finns säkert fler märken - kolla på Edmund optics då de säljer ett flertal olika märken.
Spectrometern är i princip ett prisma som bryter ljuset i en "regnbåge". Sen sätter man en linjär (en dimmotionell) CCD som sensor på den ytan som prismat bryter ut ljuset på. Mycket stök med kalibrering och kompensera för olinjärt känslighetskurva hos CCD´n så inget jag skulle rekomendera som hembygge projekt - kul säkert, men mycket svårt att bygga ett bra instrument själv.
Har du pengarna så köp ett instrument. Jag använder en sådan här:
http://www.avantes.com/Spectrometers/AvaSpec2048.htm
Mycket nöjd med den för det jag använder den till iaf. Finns säkert fler märken - kolla på Edmund optics då de säljer ett flertal olika märken.
Jag är inte säker på vad du menar? En spektrometer brukar väl vara uppbyggd med något optiskt element med hög dispersion typ prisma eller gitter.
Sedan mäter man med någon sensor utmed en linje för att se ur mycket ljus som finns i varje frekvensband, antingen med en punktsensor eller en linjekamera.
Du kan väl förklara vad du vill kunna göra så är det nog lättare att hitta en lösning.
Edit:
Bengt-re, du var snabbare.... Kör själv med en spektrometer från OceanOptics. Dock är han på jakt efter en spektrometer ganska långt upp i IR.
Sedan mäter man med någon sensor utmed en linje för att se ur mycket ljus som finns i varje frekvensband, antingen med en punktsensor eller en linjekamera.
Du kan väl förklara vad du vill kunna göra så är det nog lättare att hitta en lösning.
Edit:
Bengt-re, du var snabbare.... Kör själv med en spektrometer från OceanOptics. Dock är han på jakt efter en spektrometer ganska långt upp i IR.
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Den ändras tyvärr med molninghet och så, men alldeses riktigt så är solen en jättebra, troligen den bästa ljuskällan - tyvärr svår att kontrollera i labbet och ofta för svag för TL mätningar om man inte gör ett lins/spegel system.
Jag använder hallogenlampa till NIR - mätningar. Inte perfekt, men den är stadig i ljusstyrka och innehåller alla önskade spectalkomponenter - tyvärr i lite fel propotioner för perfekta mätningar, men men det fungerar rätt bra iaf.
Jag använder hallogenlampa till NIR - mätningar. Inte perfekt, men den är stadig i ljusstyrka och innehåller alla önskade spectalkomponenter - tyvärr i lite fel propotioner för perfekta mätningar, men men det fungerar rätt bra iaf.