Ännu en led-driver med dålig konding :)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Danny

Ännu en led-driver med dålig konding :)

Inlägg av Danny »

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
SM4UKE

Re: Ännu en led-driver med dålig konding :)

Inlägg av SM4UKE »

Det måste slängas enorma mängder elektronik pga alla dåliga elektrolyter. I dessa dagar med klimatskam gör man en bra insats som reparerar något. Synd bara att det är så få. LED skulle vara så bra men utlovad livslängd verkar vara ett lotteri. Själv lagade jag en trasig E27 LED från Biltema för ett tag sedan. En dålig lödning. Lyckades tom få ihop den utan att det syntes så jättemycket. Det var inga vackra lödningar så det är nog fler lampor som slutar lysa av den anledningen.
Switchade saker börjar tyvärr ofta störa kopiöst när kondingarna ger upp. Ofta funkar det lite halvskapligt ändå men det matas ut skräp mot elnätet som funkar som sändarantenn.
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Så sant.
Jag gillar att hålla igång dem så länge det är möjligt.
Användarvisningsbild
papabear
Kontakt:

Inlägg av papabear »

SM4UKE skrev:Det måste slängas enorma mängder elektronik pga alla dåliga elektrolyter. I dessa dagar med klimatskam gör man en bra insats som reparerar något. Synd bara att det är så få. LED skulle vara så bra men utlovad livslängd verkar vara ett lotteri. Själv lagade jag en trasig E27 LED från Biltema för ett tag sedan. En dålig lödning. Lyckades tom få ihop den utan att det syntes så jättemycket. Det var inga vackra lödningar så det är nog fler lampor som slutar lysa av den anledningen.
Switchade saker börjar tyvärr ofta störa kopiöst när kondingarna ger upp. Ofta funkar det lite halvskapligt ändå men det matas ut skräp mot elnätet som funkar som sändarantenn.
Har ett par E27:or som ligger i återvinningen bara för att jag inte såg nåt sätt att öppna dem. Tips?
Skriv svar