MMC-kort till Siemens S7-PLC

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Emil_T

MMC-kort till Siemens S7-PLC

Inlägg av Emil_T »

Jag har en Siemens S7 PLC CPU313 som jag fick billigt för att den var trasig. Jag har lagat den och fått den att fungera. Denna PLC kräver ett MMC- kort där man lagrar programmet. Enligt siemens måste man använda deras orginal-kort som kostar >2000:-. Jag undrar om någon på detta forum vet om det fungerar med ett billigare vanligt "konsumentkort"?
Har inte sett så mycket PLC-snack här men man vet aldrig...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

kan vara ute och cykla, men har för mig att det går med alla kort som bete sig som en hårddisk, eller om det var bara rätt storlek och formatering
helt klart så kan man annvända billigare köpekort, gjorde inte själv men snackade skit med en som höll på med att göra sådant
Användarvisningsbild
Emil_T

Inlägg av Emil_T »

Det som gör mig lite fundersam är att orginalkorten har så liten minneskapacitet. Jag har ett nu som jag har lånat för att testa med och det är på 64kB, det vanligaste är ju att dom är på minst 128MB. Kanske inte har någon betydelse...
Användarvisningsbild
Sinumerik

Inlägg av Sinumerik »

kort svar: prova, funkar det så kör på. Längre svar: nej, siemens är expert på att trixa så bara egna produkter funkar, och de tar bra betald för dem.
Skriv svar