Kristall?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Buffi

Kristall?

Inlägg av Buffi »

Har beställt prylarna för att försöka sätta igång med AVR.

Något jag dock inte beställt än är en kristall, som jag ser att många pratar om i sina byggen.
Vad har den för funktion, behöver jag en sådan och isåfall vilken.

Det jag har beställt än så länge är alltså komponenter till en programmerare samt en AVR av typen mega16.

Behövs det fler komponenter (som tex kristall som sagt) för att kunna använda det till något vettigt?
Användarvisningsbild
Jonaz

Inlägg av Jonaz »

Du behöver 2 kondingar på ca 30pF och kristallen skall vara 16Mhz. Men om du har en kristall på 4Mzh kommer AVR'en jobba saktare.

Någon får görna rätta mig om jag har fel.

Köp lysdioder och motstånd oxå.

och så kan det se ut Bild
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Kristallens funktion är att ge mikrokontrollern tidsuppfattning.
Kristallen svänger med en mycket exakt frekvens som mikrokontrollern utnyttjar för att exekvera de inprogrammerade kommandona.
Därav bestämmer även kristallens svängningsfrekvens hur fort programkoden exekveras.
Buffi

Inlägg av Buffi »

Tack för det mycket utförliga svaret.

Då blir det att inhandla en kristall på 16Mhz och kanske någon med något lägre frekvens också ifall man vill slöa ner processorn lite ;)
henkebenke

Inlägg av henkebenke »

Annars har alla AVR inbyggd RC-oscillator som brukar gå att ställa upp till halva maxfrekvensen. Så man behöver bara kristall om det gå riktigt fort eller om man behöver en exakt tidbas.
jensa

Inlägg av jensa »

VAd har kondingarna för funktion? Lyckades glömma att införskaffa kondingarna till kristallen :oops:
frejo

Inlägg av frejo »

Här finns en väldigt utförlig guide till olika oscillatorer och hur de kopplas till en avr:
http://www.avrfreaks.net/Freaks/Article ... /intro.php

Man måste kanske vara registrerad för att läsa den, men det är värt att lägga någon minut på registrering då det finns mycket bra information och kod att hämta där.

Vad jag förstår av artikel så ser kondensatorn till att kristallen svänger, fel värde på kondensatorn kan göra att det inte händer någonting alls. Jag har någon kompis som nämnde att han kört med en kristall utan kondensator, fast den låg bara på 4Mhz.
Buffi

Inlägg av Buffi »

Eftersom jag inte hittade någon kondensator på 30pf på futurlec så beställde jag 2st på 33pf istället.

Tror inte att den lilla skillnaden borde göra någon skillnad men vi får väl se :)

Edit: Tack för avrfreaks artikeln. Verkar som att den AVR jag beställt har en inbyggd oscillator eller liknande (mega16 avr) så jag klarar mig nog egentligen med den iom att jag inte ska köra några jättefeta prgoram.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> frejo

Jag har kört utan kondingar på både 4 och 10MHz. Det funkar. Men normalt kör jag förstås med kondingar (PIC för min del om det skulle spela någon roll).
Min uppfattning är att de stabiliserar kristallen så att den inte blir lika känslig för störningar.

>> Buffi
Om du kör på 2MHz eller 16MHz kvittar nästan, i vilket fall så går det obeskrivligt snabbt.
Men som det brukar vara, man vill att det snabbaste ska gå ännu snabbare...
Skriv svar