Spänningar i CNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Korken

Spänningar i CNC

Inlägg av Korken »

Hej alla!

I CNCer som ni har byggt, hur stora spänningar (N/mm2) kan man räkna med i materialet (inte de man fräser i) i maskinen?
Borde vara lite med tanke på att dem brukar klara att fräsa i aluminium, nog inte så mycket men iaf lite.

Om ni undrar varför jag undrar så är det så att jag måste veta det så jag kan räkna ut material tjocklek så man inte använder på tok för mycket.
Och om jag inte gör det så får den inte komma ur design läget på skolan.
Alltså, dem kan tänkas hjälpa till med att betala om jag vet att den håller.

Sen att jag gör en CNC är för att ingen annan har gjort det förut på skolan och Industri Programmet skulle behöva en sen att det skulle vara en rolig utamaning. :)
Har ju 2 år på mig också.

Om jag har varit oklar så säg till! :D

//Emil
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Det är inte belastningen som är problemet utan styvheten i 99 fall av 100. Hållfastheten får du med automtik om du konstruerar normalt.

E-modul för materialet, samt styvhet för vald profil är det som är intressant. Maskinen måste vara styv, tillräcklig styrka får du på köpet med vanligt sunt förnuft om du har gjort maskinen styv nog.

Sen finns aspekter som egenfrekvenser där glapp, styvhet och massa är de viktigaste parametrarna. Lite glapp, stor styvhet och hög massa hos de statiska delarna är faktorer som gör ekvationerna bättre..
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Ok!

Tack för det snabba svaret! Så, styvhet är nr 1.
Och du har rätt, är den styv nog så ska det inte va något problem hållfastheten. :)

Bara en snabb fråga, själva bottenplattan som allt ska byggas på så hade jag tänkt ta 3 bitar ca 2x 1m x 15cm och 1x 70cm * 20cm och sätta som ett H.

Skulle detta ge nog mycket styvhet?

http://img166.imageshack.us/img166/3882 ... ttaez5.jpg (gammal bild men typ vad jag menar)

//Emil
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Tänk fackverk!
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Fackverk? :?

//Emil
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

för att göra stabila maskine är gjutjärn mycket bra, stumt och ofjädrande
polymerbetong med ingjutna metalldelar är inte helt fel

svetsade fackverkskonstruktioner är billigare och lättare men har lätt för att få egenresonanser och fjädrar oftast betydligt mera än gjutjärn,

en annan aspekt är långtidsstabiliteten i materialen
förr lagrade man gjutjärnet i minst 6 månader innan man berabetade det för att spänningarna skulle minska, vissa saker annvändes det 50 års lagrat gjutjärn(riktskivor, klart kul med gamla maskinkataloger :D )

en annan sak man får se upp med är termiska spänningar i maskinerna , antingen så håller man aktivt samma temperatur i alla delar eller så måste man ha symetri så att inget slår sig när det värms upp, svårt och icke kul på större maskiner

glömde, sten är ett ypperligt material till stommar, lagom åldrat och stumt, aningens jobbigt att bearbeta , och gravstenar är inte lovliga som maskinfundament :wink:
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Kan man inte köpa felskrivna gravstenar? Eller stenar som blivit fel vid produktionen? Kolla med en stenhuggare - det är kanske inte så dyrt ändå ?
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

"själva bottenplattan som allt ska byggas på så hade jag tänkt ta 3 bitar ca 2x 1m x 15cm och 1x 70cm * 20cm och sätta som ett H."

Går du på industriprogrammet? Vilken skola?

Jag tycker det är en dålig beskrivning av ditt H.
Blanda inte olika enheter, och går du på IP så har du väl fått lära dig att man dessutom alltid ska beskriva konstruktioner(av denna typ) i mm.:)

Du har inte angivit tjockleken på plattan.

Använd antingen X eller *

"ca 2x", alltså ungefär 2st plattor är inte så bra att skriva.

Svaret på frågan: Ett H är inte vridstyvt.
Som dom andra skriver så är tunga detaljer bra men jag skulle ändå föredra att bygga med fyrkant-rör och svetsa ihop för att inte göra maskinen ohanterligt tung.

Det här med resonanser... Jag har jobbat med en maskin som till synes är stabil men när det ska bearbetas (vissa typer av bearbetning) börjar maskinen vråååååla och golvet skakar så man kan tro att det är jordbävning (jag överdriver inte).
Det spelar alltså ingen roll hur mycket massa man har om maskinen är byggd på sådant sätt att vibrationer inte dämpas ut, och det är en hel vetenskap.

[EDIT] Jag ser nu i en annan tråd att du går teknikprogrammet.
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

jag skulle nog föredra så som bilden visar istället för ett H
Bild

Stor bild
http://www.laddaupp.nu/bilder/ram.jpg
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Ok!