Tvn dog
Tvn dog
Hej, mitt första inlägg handlar så klart om ett problem jag fått.
Jag har en 5 år gammal Philips 47PFS7109/12. Fungerade som vanligt, men efter att stängt den gick den inte att använda mer. När jag sätter i kontakten tänds skärmen och Philips logga visas, sen är det stopp. Ingen kommunikation med fjärrkontrollen eller med joysticken på baksidan. Någon som vet vad som kan ha hänt? Verkar ha varit mycket liknande fel på Philips.
Har skrivit till Philips support men det är meningslöst, får svar att de lovar svara inom 24-48 timmar, när tiden gått får jag samma löfte igen, uttröttningsmetoden kallades det förr.
Så är det någon som har en susning om vad min TV drabbats av och vad det skulle kosta att laga, på ett ungefär, vore jag tacksam. Vågar inte lämna in den då det fort blir kostnader, kanske för stora.
Jag har en 5 år gammal Philips 47PFS7109/12. Fungerade som vanligt, men efter att stängt den gick den inte att använda mer. När jag sätter i kontakten tänds skärmen och Philips logga visas, sen är det stopp. Ingen kommunikation med fjärrkontrollen eller med joysticken på baksidan. Någon som vet vad som kan ha hänt? Verkar ha varit mycket liknande fel på Philips.
Har skrivit till Philips support men det är meningslöst, får svar att de lovar svara inom 24-48 timmar, när tiden gått får jag samma löfte igen, uttröttningsmetoden kallades det förr.
Så är det någon som har en susning om vad min TV drabbats av och vad det skulle kosta att laga, på ett ungefär, vore jag tacksam. Vågar inte lämna in den då det fort blir kostnader, kanske för stora.
Re: Tvn dog
Du kan ju be om ett kostnads förslag! Över den gränsen vill du inte laga den.
Hur mycket har du betalt för den?
Det borde finnas en telefon support också? Då du kan få svar på en gång.
Hur mycket har du betalt för den?
Det borde finnas en telefon support också? Då du kan få svar på en gång.
Re: Tvn dog
Philips? GLÖM DET
Det enda vettiga supporten finns bara hos Samsung, än så länge får man tillägga
Det enda vettiga supporten finns bara hos Samsung, än så länge får man tillägga
Re: Tvn dog
Jo, jag har tänkt på den möjligheten, men det är ingen liten platta att dra iväg med samt att felsökningsavgift får man betala oavsett. Vad kostar en felsökning?opampen skrev:Du kan ju be om ett kostnads förslag! Över den gränsen vill du inte laga den.
Hur mycket har du betalt för den?
Det borde finnas en telefon support också? Då du kan få svar på en gång.
Runt 5 tusen vill jag minnas, för ca 5 år sedan, kostade den.
Re: Tvn dog
Stannar loggan på skärmen? Min känsla är att det inte är något fel på hårdvaran som utgör tv-delen (som visar bild (helt uppenbart
)).
Låter mer som mjukvaruproblem eller problem med något eeprom.
Instruktionsboken säger inget om nån slags total återställning (på annat sätt än via menyer (nej antagligen gör den inte det
))?

Låter mer som mjukvaruproblem eller problem med något eeprom.
Instruktionsboken säger inget om nån slags total återställning (på annat sätt än via menyer (nej antagligen gör den inte det

Re: Tvn dog
Jag läste något oroväckande om en philips-apparat när jag sökte runt efter en möjlig root till (min) vill minnas att dent handlade om just en trasig philips, han blev ombedd att sätta någon form av kylfläns på någon krets som blev rejält varm OM han mot förmodan skulle få liv i den igen.
Har funderat på det ibland om man skulle försöka sig på något sådant, det verkar trots allt att mycket utrustning säljs utan kylning och det är som om det är satt i system för att det inte ska hålla så länge, se bara nyaste raspberry-pi 4 som tydligen blir skitvarm utan kylning.
Har funderat på det ibland om man skulle försöka sig på något sådant, det verkar trots allt att mycket utrustning säljs utan kylning och det är som om det är satt i system för att det inte ska hålla så länge, se bara nyaste raspberry-pi 4 som tydligen blir skitvarm utan kylning.
Re: Tvn dog
Här är service-manualen för chassit i din modell.
Det här chassit täcker väldigt många olika TV-modeller, titta i tabell 2-1 för att se vilka sektioner i manualen som är specifika för just din modell.
Det var väldigt detaljerade instruktioner för demontering och felsökning i den här manualen.
Det är en tidigare variant av felkodshantering i det här chassit än vad jag har rört, det finns t ex ingen SDM-punkt att jorda för att överkomma protection mode och få layer-2 felkoder på power-LED.
Det finns ingen layer-1 felkod, så det hjälper inte att lämna TVn strömsatt i flera minuter och vänta på blinkningar på power-LED.
Den har ett mjukvaruläge för att komma åt väldigt rudimentära layer-2 koder via navigering från fjärrkontrollen, men det förutsätter ju att TVn bootar och du får bild.
Se avsnitt 5.2.4 för att komma in i Customer Service Mode (CSM) via fjärren, och i avsnitt 5.6.3 är det en tabell med fem olika layer-2 felkoder.
Den kan tydligen blinka ut den interna error buffern på power-LED också, men jag hittar ingen tabell över möjliga koder i felbuffern.
Man kan göra det här via det särskilda ComPair-verktyget från Philips också som kan pluggas in på baksidan, men jag blir inte klok på om det är I2C eller serial-TTL på pinnarna.
Kontakten har GND, TXD, RXD, men det det benämns SDA/SCL i diagrammen, och ComPair ser ut som ett verktyg för att knacka in adresser direkt på I2C-bussen och läsa ut befintliga register-värden och skriva in nya.
Det kanske är dubbelfunktion beroende på om den känner av I2C pull-up eller inte?
Om du har en serial-TTL adapter så kan du testa att lyssna på pin 1 (GND) och pin 2 (TXD).
Det borde vara 115200 8N1 eller 57600 8N1 om det följer senare modeller.
Det hela är spekulativt, och bara en chansning att du får ut någon vettig information om felorsak.
Kylflänsen för processorn är pytteliten, så man kan ju ana att du har det vanliga felet med BGA som har släppt.
Det här chassit täcker väldigt många olika TV-modeller, titta i tabell 2-1 för att se vilka sektioner i manualen som är specifika för just din modell.
Det var väldigt detaljerade instruktioner för demontering och felsökning i den här manualen.
Det är en tidigare variant av felkodshantering i det här chassit än vad jag har rört, det finns t ex ingen SDM-punkt att jorda för att överkomma protection mode och få layer-2 felkoder på power-LED.
Det finns ingen layer-1 felkod, så det hjälper inte att lämna TVn strömsatt i flera minuter och vänta på blinkningar på power-LED.
Den har ett mjukvaruläge för att komma åt väldigt rudimentära layer-2 koder via navigering från fjärrkontrollen, men det förutsätter ju att TVn bootar och du får bild.
Se avsnitt 5.2.4 för att komma in i Customer Service Mode (CSM) via fjärren, och i avsnitt 5.6.3 är det en tabell med fem olika layer-2 felkoder.
Den kan tydligen blinka ut den interna error buffern på power-LED också, men jag hittar ingen tabell över möjliga koder i felbuffern.
Man kan göra det här via det särskilda ComPair-verktyget från Philips också som kan pluggas in på baksidan, men jag blir inte klok på om det är I2C eller serial-TTL på pinnarna.
Kontakten har GND, TXD, RXD, men det det benämns SDA/SCL i diagrammen, och ComPair ser ut som ett verktyg för att knacka in adresser direkt på I2C-bussen och läsa ut befintliga register-värden och skriva in nya.
Det kanske är dubbelfunktion beroende på om den känner av I2C pull-up eller inte?
Om du har en serial-TTL adapter så kan du testa att lyssna på pin 1 (GND) och pin 2 (TXD).
Det borde vara 115200 8N1 eller 57600 8N1 om det följer senare modeller.
Det hela är spekulativt, och bara en chansning att du får ut någon vettig information om felorsak.
Kylflänsen för processorn är pytteliten, så man kan ju ana att du har det vanliga felet med BGA som har släppt.
Re: Tvn dog
Japp, loggan kommer när jag sätter i kontakten och försvinner inte förrän jag drar ur den igen.adent skrev:Stannar loggan på skärmen? Min känsla är att det inte är något fel på hårdvaran som utgör tv-delen (som visar bild (helt uppenbart)).
Låter mer som mjukvaruproblem eller problem med något eeprom.
Instruktionsboken säger inget om nån slags total återställning (på annat sätt än via menyer (nej antagligen gör den inte det))?
Hantera tvn går ju bara om jag kan kommunicera med den, vilket är omöjligt.
Re: Tvn dog
Känner att det här ligger långt över min kunskapsnivå.Maalobs skrev:Här är service-manualen för chassit i din modell.
Det här chassit täcker väldigt många olika TV-modeller, titta i tabell 2-1 för att se vilka sektioner i manualen som är specifika för just din modell.
Det var väldigt detaljerade instruktioner för demontering och felsökning i den här manualen.
Det är en tidigare variant av felkodshantering i det här chassit än vad jag har rört, det finns t ex ingen SDM-punkt att jorda för att överkomma protection mode och få layer-2 felkoder på power-LED.
Det finns ingen layer-1 felkod, så det hjälper inte att lämna TVn strömsatt i flera minuter och vänta på blinkningar på power-LED.
Den har ett mjukvaruläge för att komma åt väldigt rudimentära layer-2 koder via navigering från fjärrkontrollen, men det förutsätter ju att TVn bootar och du får bild.
Se avsnitt 5.2.4 för att komma in i Customer Service Mode (CSM) via fjärren, och i avsnitt 5.6.3 är det en tabell med fem olika layer-2 felkoder.
Den kan tydligen blinka ut den interna error buffern på power-LED också, men jag hittar ingen tabell över möjliga koder i felbuffern.
Man kan göra det här via det särskilda ComPair-verktyget från Philips också som kan pluggas in på baksidan, men jag blir inte klok på om det är I2C eller serial-TTL på pinnarna.
Kontakten har GND, TXD, RXD, men det det benämns SDA/SCL i diagrammen, och ComPair ser ut som ett verktyg för att knacka in adresser direkt på I2C-bussen och läsa ut befintliga register-värden och skriva in nya.
Det kanske är dubbelfunktion beroende på om den känner av I2C pull-up eller inte?
Om du har en serial-TTL adapter så kan du testa att lyssna på pin 1 (GND) och pin 2 (TXD).
Det borde vara 115200 8N1 eller 57600 8N1 om det följer senare modeller.
Det hela är spekulativt, och bara en chansning att du får ut någon vettig information om felorsak.
Kylflänsen för processorn är pytteliten, så man kan ju ana att du har det vanliga felet med BGA som har släppt.
Ringde en verkstad, de tar 350kr för en felsökning vilket ingår i reparationskostnaden om man väljer laga. Tror jag gör så, sätter en gräns på 1000kr, det kan den vara värd tycker jag.
Re: Tvn dog
Det gör du rätt i. Kostndsförslaget var ju lågt. Men tyvärr så kommer du inte undan
med bara 1000;
med bara 1000;
Re: Tvn dog
Tror du eller vet du?breflabb skrev:Det gör du rätt i. Kostndsförslaget var ju lågt. Men tyvärr så kommer du inte undan
med bara 1000;
En ny nätdel, vilket de menade kunde vara felet, kostade ca 800kr monterad och klar, +felsökningsavgift? Eller slapp man den då? Vet faktiskt inte hur de menade, men blir det 11-13 hundra kan jag ta det. Hoppas nu inte reparatören som ska göra jobbet sitter och läser här.
Saken är den att TVn har 3D och scart uttag vilket tydligen är sällsynt på nyare 4K TV. Det blir alltså lite intressantare att låta laga.
Informerar så klart om både fel och kostnad när den är klar.
Jag hoppas så klart på ett enkelt fel. Läste någonstans när jag googlade om en som haft en tv av samma märke som slocknade, han löddade om två tveksamma punkter på, vill minnas, nätdelen och sedan funkade den. På verkstaden menade de att nätdelen kanske inte gav tillräckligt med ström och då kunde det bli så. Så ett par dåliga lödningar, hoppas jag.
Re: Tvn dog
Du kan ju inspektera lödningarna själv. 
Ta bilder under bra ljus med mobilen, posta dem gärna här, du kan bifoga flera bilder direkt i forumet när du skriver en post i tråden.
Ta även bilder på ovansidan av strömförsörjningskortet och av systemkortet, det finns vana hökögon på forumet som kan hjälpa dig att leta efter uppenbara fel.
Service-manualen har utmärkta instruktioner för demontering i kapitel 4.

Ta bilder under bra ljus med mobilen, posta dem gärna här, du kan bifoga flera bilder direkt i forumet när du skriver en post i tråden.
Ta även bilder på ovansidan av strömförsörjningskortet och av systemkortet, det finns vana hökögon på forumet som kan hjälpa dig att leta efter uppenbara fel.
Service-manualen har utmärkta instruktioner för demontering i kapitel 4.
Re: Tvn dog
Om jag tolkar dig rätt så tycker jag att den reparatören svamlar en hel del.Alfred G skrev:Tror du eller vet du?breflabb skrev:Det gör du rätt i. Kostndsförslaget var ju lågt. Men tyvärr så kommer du inte undan
med bara 1000;
En ny nätdel, vilket de menade kunde vara felet, kostade ca 800kr monterad och klar, +felsökningsavgift? Eller slapp man den då? Vet faktiskt inte hur de menade, men blir det 11-13 hundra kan jag ta det. Hoppas nu inte reparatören som ska göra jobbet sitter och läser här.
Saken är den att TVn har 3D och scart uttag vilket tydligen är sällsynt på nyare 4K TV. Det blir alltså lite intressantare att låta laga.
Informerar så klart om både fel och kostnad när den är klar.
Jag hoppas så klart på ett enkelt fel. Läste någonstans när jag googlade om en som haft en tv av samma märke som slocknade, han löddade om två tveksamma punkter på, vill minnas, nätdelen och sedan funkade den. På verkstaden menade de att nätdelen kanske inte gav tillräckligt med ström och då kunde det bli så. Så ett par dåliga lödningar, hoppas jag.
Tvivlar på att det är nätdelen. Men om det skulle vara den så brukar kostnaden hamna på runt 2000;
Jag tror att felet ligger i moderkortet och då blir kostnaden ännu högre. Du får helt enkelt begära
skriftlig KF. och då är du skyddad av lagen att han inte kan komma med högre pris än 10% av det ni kommit överens om utan nytt överenskommelse. Men som skrevs här ovan så börja med att skicka några bra bilder först ifall det är någon tveksam lödning eller kondning.
OBS! KF(kostnadsförslag) Åker man på att betala alltid
Re: Tvn dog
Det var tanken från början, att jag skulle ge den en okulär besiktning men då det cirkulerat så mycket om mjukvara och ic kretsar, komponenter som man inte kan se fel på, tänkte jag att oskruvat var bäst och att en verkstad med möjligheter först får kolla den. Men överstiger totala kostnaden 1300 så ska jag leka med den. Ny TV kan jag köpa, konverter scart-hdmi kan jag köpa, 3D förlorar jag samt att det blir större hål i plånboken än om de lagar den.Maalobs skrev:Du kan ju inspektera lödningarna själv.
Ta bilder under bra ljus med mobilen, posta dem gärna här, du kan bifoga flera bilder direkt i forumet när du skriver en post i tråden.
Ta även bilder på ovansidan av strömförsörjningskortet och av systemkortet, det finns vana hökögon på forumet som kan hjälpa dig att leta efter uppenbara fel.
Service-manualen har utmärkta instruktioner för demontering i kapitel 4.
Jag fattade nada av den där sidan service manual, varken språket eller hur den var tänkt.
Re: Tvn dog
Att du skriver så gör det ännu mer spännande att få se facit. Radiobutiken i fråga har jag fullt förtroende för, ett familjeföretag, nu i tredje generationens händer, de har hjälpt mig förut och jag har aldrig haft något att klaga på.breflabb skrev:Om jag tolkar dig rätt så tycker jag att den reparatören svamlar en hel del.Alfred G skrev:Tror du eller vet du?breflabb skrev:Det gör du rätt i. Kostndsförslaget var ju lågt. Men tyvärr så kommer du inte undan
med bara 1000;
En ny nätdel, vilket de menade kunde vara felet, kostade ca 800kr monterad och klar, +felsökningsavgift? Eller slapp man den då? Vet faktiskt inte hur de menade, men blir det 11-13 hundra kan jag ta det. Hoppas nu inte reparatören som ska göra jobbet sitter och läser här.
Saken är den att TVn har 3D och scart uttag vilket tydligen är sällsynt på nyare 4K TV. Det blir alltså lite intressantare att låta laga.
Informerar så klart om både fel och kostnad när den är klar.
Jag hoppas så klart på ett enkelt fel. Läste någonstans när jag googlade om en som haft en tv av samma märke som slocknade, han löddade om två tveksamma punkter på, vill minnas, nätdelen och sedan funkade den. På verkstaden menade de att nätdelen kanske inte gav tillräckligt med ström och då kunde det bli så. Så ett par dåliga lödningar, hoppas jag.
Tvivlar på att det är nätdelen. Men om det skulle vara den så brukar kostnaden hamna på runt 2000;
Jag tror att felet ligger i moderkortet och då blir kostnaden ännu högre. Du får helt enkelt begära
skriftlig KF. och då är du skyddad av lagen att han inte kan komma med högre pris än 10% av det ni kommit överens om utan nytt överenskommelse. Men som skrevs här ovan så börja med att skicka några bra bilder först ifall det är någon tveksam lödning eller kondning.
OBS! KF(kostnadsförslag) Åker man på att betala alltid