Vilket progg är lättast att lära sig Solidworks eller autocad
Tips om hur jag börjar är välkommna.
Kan även tänka mig att köpa något läroprogram från någon som slutat tekniska högskolan och kan sälja lite kurmatrial.
pS. Kan Bobcad-cam fixa 3d-fräsning, alltså rita upp 3d i programmet
tja Tecno
Det är nu i början mest för att stilla min vetgirighet som jag skall kolla lite på 3d, sen får vi se vad som kan fräsas med ny kunskap, det kan hända att min maskin inte klarar mer än 2.5d, men jag måste ju bara kunna rita lite 3d.
Jag försöker alltid hålla mig till 2D även om objektet ska ha massvis med olika fräsdjup, för då är det ju bara att ange i cam-programmet vilka av linjerna som ska ha dessa olika fräsdjupen.
Ritar man däremot ett objekt i 3D som går att lösa med 2D körning, så brukar 3D fräsningen ta mycket mycket längre tid att köra än 2D.
Med andra ord så klarar man sig fint med 2D så länge man inte behöver köra Sfärer
pcmper, är det inte bara för att du ska kunna fräsa mer än ren 2D på din fräs utan för att lära dig CAD för framtiden så satsa på SolidWorks. Är mycket lätt att lära sig.
Håller med Fagge om att detta är oftast det mest praktiska, dvs 2,5D
Ska du lära dig 3D och ev. kunna nyttja detta framöver till att bearbeta maskinellt, studera då noga vad som krävs i CAM väg för att klara av jobbet. Ett bra och relativt billigt 3D-CAM är ju Meshcam, läs mer om detta på nätet så ser du vad som krävs av 3D-CAD filerna. Gör en enklare bakvänd planering för att inte köra in på 'fel' väg. Detta med 3D är en djungel som kan kosta hur många slantar som helst innan man är 'nöjd'
Här en länk till Robert Grzesek och hans program, har själv en licens som jag tyvärr inte har haft tid att leka med men det kommer. http://www.meshcam.com/
Tecno, menar du att det inte skulle gå att få ut underlag för att att fräsa 2.5D från Solidworks eller att det bara blir billigare med MeshCAM eller kanske enklare
Det verkar som att jag fått lite att "bita" i, men det lutar åt att när det gäller fräsbiten får jag anamma Fagge´s ide att kör i 2D med olika djup. Och när det gäller 3D är det Solidworks som gäller, i en framtid verkar MeshCAM intresant, men just nu är ju kassan slut eftersom jag byggt en CNC-fräs
Har även beställt från Metalstore.de T-bord och alu-plattor, skall i höst modifiera min fräs med stabilare Xled och T-platta.
Ska du köra 2.5D så räcker det med vilken CAD som helst som kan spara filerna i DXF (AutoCad R12 version) och sen är det billigaste att köpa in Sheetcam för CAM delen. Du har säkerligen nåt ritprogram > DXF.
Solidworks och STL eller DXF (3D sådan) funkar OK till Meshcam *****.
Att tänka på är att en DXF som 3D ej går att läsa in i Sheetcam.
Min portal är byggd på Metallstores profiler, har även köpt i T-spår bord till maskinen som nu är monterad med effektiv arbetsyta på ca 420x420
***** 'bara' 150USD innan 1:a september sen går den upp till 250USD
// Edit
Att tänka på med enkla DXF:er är att du kan ta in dessa direkt i MACH3 och köra LazyCam funktionen, dock kan du EJ verktygskompensera utan detta måste du göra i ritningen. Ett 'billigt' sätt att lösa ett enkelt problem
Solidworks är kungligt! Väldigt lätt att lära bara man kör igenom "tutorialsen" i hjälpfilen!
När det gäller fräsning så kör jag CAM 3D samt min egen variant av 3D Jag har gjort ett script i Rhino3D som genererar G-Kod i 3 dimensioner baserat på linjer och kurvor.. Dvs jag ritar ut exakt hur jag vill fräsen ska gå över arbetsstycket... Går att optimera väldigt bra