Datalogger.
Datalogger.
Vilka är dom biligaste man kan hitta? Elfa har en 8-bitars ( ADC-10) som mäter spänning för 970:- + moms. men finns det billigare nån annanstans?
Man kan göra själv, men då måste man vara en nörd och kunna programmera picar ets. Finns det inga kretsar direkt anpassade för a/d till tvåtråds rs232 etc?
// Jag har redan funnit denna, http://www.kjell.com/content/templates/ ... 7555&path=
Till och med för billig...
Om man lägger in den i en låda med några omkopplare och lysdioder.
Man kan göra själv, men då måste man vara en nörd och kunna programmera picar ets. Finns det inga kretsar direkt anpassade för a/d till tvåtråds rs232 etc?
// Jag har redan funnit denna, http://www.kjell.com/content/templates/ ... 7555&path=
Till och med för billig...
Om man lägger in den i en låda med några omkopplare och lysdioder.
Tack för hängivna motfrågor!!!
1. 1 eller två kanaler. Två är bättre, torde inte kosta många ören extra ändå.
2. 1 kHz hade räckt men det blir mer även med dom enklaste konstruktionerna vilket kan gör att det går att ha till fler saker.
3. 8, 10 eller 12? 10.
4. Främst 0 - 2V. I andra hand till minst ca 5.5V så då blir det 0 - 10, eller kanske avrunda upp till 0 - 6.
5. Bara positiv spänning. I övrigt får insidan skyddas mot transienter +/- etc med tsv, schottky osv.
6. Diffingång? Ska användas äv för bilbruk och en biljord är ju biljord.. men jag tror inte det är kritiskt.
7. I syfte när det är 0 - 2 Volt så är lambdasonderna som mäts varierande. men jag har innan tagit fasta på en standardiserad impedans som man skattar dessa sonder till och det är 2.5KOhm. I verkligheten varierar dom lite men mest vid lägre temperaturer innan avgaserna blivit tillräckligt varma (undantaget förvärmda sonder).
Sen måste man ha ett program till pc för att se eller bearbeta värden och kurvor.
1. 1 eller två kanaler. Två är bättre, torde inte kosta många ören extra ändå.
2. 1 kHz hade räckt men det blir mer även med dom enklaste konstruktionerna vilket kan gör att det går att ha till fler saker.
3. 8, 10 eller 12? 10.
4. Främst 0 - 2V. I andra hand till minst ca 5.5V så då blir det 0 - 10, eller kanske avrunda upp till 0 - 6.
5. Bara positiv spänning. I övrigt får insidan skyddas mot transienter +/- etc med tsv, schottky osv.
6. Diffingång? Ska användas äv för bilbruk och en biljord är ju biljord.. men jag tror inte det är kritiskt.
7. I syfte när det är 0 - 2 Volt så är lambdasonderna som mäts varierande. men jag har innan tagit fasta på en standardiserad impedans som man skattar dessa sonder till och det är 2.5KOhm. I verkligheten varierar dom lite men mest vid lägre temperaturer innan avgaserna blivit tillräckligt varma (undantaget förvärmda sonder).
Sen måste man ha ett program till pc för att se eller bearbeta värden och kurvor.
10 - 20 minuter x 60 x nk. Nån miljon. Det är inte så stora datamängder.sodjan skrev:För att komplettera bengt-re lista :
8. Hur många samples ska kunna lagras innan de förs över till pc'n ?
Bearing; Man måste inte ha nåt varvtal samtidigt. Andra värden som map mm är intressanta också ja. Jag har tänkt att serietillverka en s k lambdamätare, mer smart än nån annan som finns, ja. Smalband så det är inga kritiska saker. Men alltså, det är i första hand det värdet. Givetvis kan man göra en logger så att det går att ha till annat, men jag känner inte till dom andra signalerna i en bil så väl. (än)
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Bör gå använda en A/D i en pic. Ungefär 4kHz sampelhastighet har jag för mig att det gå få ut av den.
Sätter du ett 4k7 motsånd på ingången så är picen skapligt skyddad emot överspänningar på ingången (finns dioder internt till VDD och VSS och med 4k7 så överskrider du inte vad picen överlever även om du skulle råka få 12V på ingången - välj dock inte mycket mer än 4k7 då källinpedansen bör hållas under 10k enligt microchips datablad)
Datalagringen sker lämpligast i något snabbt externt EEPROM - det kan vara svårt att få till kHz i samplingshastighet då det tar ett tag att skriva till EEprom, men överväg noggrant vad du behöver för samplinghastighet då de lambalogers jag har sett har samplat med 12-25Hz...
Kör du med 12-25Hz så räcker även vanliga seriella EEPROM och du behöver inte lika mycket kapacitet heller.
Orsaken till att jag tror att det räcker med några 10-tals hertz i samplingshasighet är att jag har för mig att lambdasoner har en ganska lång responstid och motorstyrningar mäter ju inte heller för varje motorvarv ens i closed loop utan värdet ifrån lamdan går in som ett feljustingsvärde för att rätta värderna givna av andra givare.
Sätter du ett 4k7 motsånd på ingången så är picen skapligt skyddad emot överspänningar på ingången (finns dioder internt till VDD och VSS och med 4k7 så överskrider du inte vad picen överlever även om du skulle råka få 12V på ingången - välj dock inte mycket mer än 4k7 då källinpedansen bör hållas under 10k enligt microchips datablad)
Datalagringen sker lämpligast i något snabbt externt EEPROM - det kan vara svårt att få till kHz i samplingshastighet då det tar ett tag att skriva till EEprom, men överväg noggrant vad du behöver för samplinghastighet då de lambalogers jag har sett har samplat med 12-25Hz...
Kör du med 12-25Hz så räcker även vanliga seriella EEPROM och du behöver inte lika mycket kapacitet heller.
Orsaken till att jag tror att det räcker med några 10-tals hertz i samplingshasighet är att jag har för mig att lambdasoner har en ganska lång responstid och motorstyrningar mäter ju inte heller för varje motorvarv ens i closed loop utan värdet ifrån lamdan går in som ett feljustingsvärde för att rätta värderna givna av andra givare.
Min poäng var igentligen att "det är inte så stora datamängder" är en
totalt värdelös uppgift i sammanhanget eftersom det kan betyda
nästan hur mycket eller hur litet som helst helt beroende på sammanhanget.
Om det är "nån miljon" så är det det och det är varken "mycket" eller "litet"
utan just "nån miljon"...
Vill man ha designtips så får man se till att speca sina krav/önskemål
på ett sätt som inte behöver tolkas.
Sen, om t.ex varje sample är två bytes och varje sample även ska ha en
timestamp (mycket rimligt gissning), så är det kanske 5-6 bytes/sample eller
upp mot 5-10 Mb data. Och det gör skillnad.
totalt värdelös uppgift i sammanhanget eftersom det kan betyda
nästan hur mycket eller hur litet som helst helt beroende på sammanhanget.
Om det är "nån miljon" så är det det och det är varken "mycket" eller "litet"
utan just "nån miljon"...
Vill man ha designtips så får man se till att speca sina krav/önskemål
på ett sätt som inte behöver tolkas.
Sen, om t.ex varje sample är två bytes och varje sample även ska ha en
timestamp (mycket rimligt gissning), så är det kanske 5-6 bytes/sample eller
upp mot 5-10 Mb data. Och det gör skillnad.
Om du ska arbeta offline så skulle jag rekommendera CF/MMC/SD-kort kanske? Då får du ett modulärt minne som lätt går att byta storlek på. Bra argument om du ska sälja prylen... kunden får bestämma lagringskapaciteten, du kan hålla ner priset. Filsystem är ju inte nödvändigt, "rådata" skulle ju funka också. Det kräver dock lite mer arbete med PC-programmet kanske....
sodjan: en fråga bara... varför är det en rimlig gissning att han vill sätta en timestamp på _varje_ sample?! Jag är bara lite nyfiken på vad vitsen med det skulle kunna va? Eftersom samplingshastigheten förmodligen (ok, nu gjorde jag också ett antagande) är konstant så räcker det ju med att veta fs och starttiden.
sodjan: en fråga bara... varför är det en rimlig gissning att han vill sätta en timestamp på _varje_ sample?! Jag är bara lite nyfiken på vad vitsen med det skulle kunna va? Eftersom samplingshastigheten förmodligen (ok, nu gjorde jag också ett antagande) är konstant så räcker det ju med att veta fs och starttiden.