Skulle fräsa en platta idag tänkte jag. I plattan ska det fräsar en ellips.
Snackade med en kollega som har bättre koll på den här typen av programmering och han ville gärna hjälpa mig.
Dock lyckades vi inte den här gången.
Visst. Vi hade kunnat sätta ut massa punkter längst kurvorna men vi vet att man ska kunna programmera mycket effektivare genom att ta ut 4 cirklar ur ellipsen och använda dessa som referenser och köra tangentiellt mellan dom för att skapa en snygg ellips!.
Men vi lyckade inte.
Har vi någon Heidenhaim veteran i forumet som kan skriva ett sånt program eller förklara hur man får ett sånt program såhär på rak arm?

Som jag fattar så ska man använda cirklarna c/c och programmera att man ska köra cirklar i mer grader än vad man behöver.
För att sedan skriva att man vill göra en tangent övergång till nästa cirkel som man också säger att man vill köra får många grader än vad man behöver osv.
Då ska programmet fatta att den ska ignorera graderna jag skrivit in att jag vill köra cirklarna och bara köra mellan cirklarna med en tangent övergång och så skapas en ellips.??
Här är måtten på ellipsen baserat på cirklar.
Jag skapade cirklarna på min 91x52 mm ellips genom att rita 3 punkts cirklar på högsta, lägsta och höger, vänster punkterna.
Jag hoppas det blir good enaugh.. Vet inte om det finns en säkrare matematik för att måttsätta en ellips men detta ska funka i mitt syfte.