Kretskortslayout CAD
Kretskortslayout CAD
Villket är det bästa layout-programmet för kretskort, och var kan man hitta det?
/Mikael S
/Mikael S
Nu riskerar du att bli påhoppad av 10 personer som anser att det inte finns något "bästa" program 
Många här använder Eagle som du kan hämta på www.cadsoftusa.com
/Johan

Många här använder Eagle som du kan hämta på www.cadsoftusa.com
/Johan
Cadence, CadInt, CircuitMaker2000, DDE Supermax, Eagle, Electronics Workbench Ultiboard, Electronics Workbench Ultiroute for Ultiboard, Mentor Graphics PADS, Mentor Graphics eProduct Designer, Mentor Graphics Leonardo Spectrum, Mentor Graphics PowerLogic, Mentor Graphics PowerPCB, Multisim Workbench, P-CAD och VeriBest.
Dom har jag just nu på min dator. Det är bara att välja, men det finns många flera. Vilket som är bäst beror mycket på vad du ska ha det till. Alla finns att hämta på nätet.
Orcad är inte för layouter, det är för schema.
Dom har jag just nu på min dator. Det är bara att välja, men det finns många flera. Vilket som är bäst beror mycket på vad du ska ha det till. Alla finns att hämta på nätet.
Orcad är inte för layouter, det är för schema.
För att jag har flera tusen komponenter upplagda i databasen plus ett 50-tal layouter som behöver underhållas då och då...
Jovisst, man borde byta... men jobbet gör att jag helt enkelt inte orkar... dessutom så har jag ännu inte hittat något som jag vill byta till. Sen kostar det ju multum med flis.
Jovisst, man borde byta... men jobbet gör att jag helt enkelt inte orkar... dessutom så har jag ännu inte hittat något som jag vill byta till. Sen kostar det ju multum med flis.
Använde alla Cadence grejer i skolan. Med visst undantag för PSpice som var riktigt bra måste jag hålla med om att det är ungefär den värsta skit som finns. Buggigt, ologiskt och allmänt kaos.
Att sen komma ut på min nuvarandra arbetsplats och prova på Pads, som tog kanske nån timme att lära sig, var bättre än sex
Men sen kostar det också en del, om man känner för att göra rätt för sig.
Att sen komma ut på min nuvarandra arbetsplats och prova på Pads, som tog kanske nån timme att lära sig, var bättre än sex

Men sen kostar det också en del, om man känner för att göra rätt för sig.
Till vad ska du ha det till. Ska det innehålla AutoRouter, schema, ska du göra hybrider, tryckta motstånd, allt på en sida (broar), multilayer, HF, göra många jordplan, mm mm.
Jag för min del föredrar CadInt. Det är lätt att lära, lätt att använda, innehåller även schemabiten, skitlätt att göra jordplan, max 32 layer, utvecklas i Sverige, + + + och kostar inte skjortan. Finns även som Demo (100 paddar i layout, 350 noder i schema).
http://www.cadint.se/p_free.asp
Jag för min del föredrar CadInt. Det är lätt att lära, lätt att använda, innehåller även schemabiten, skitlätt att göra jordplan, max 32 layer, utvecklas i Sverige, + + + och kostar inte skjortan. Finns även som Demo (100 paddar i layout, 350 noder i schema).
http://www.cadint.se/p_free.asp