Vad sitter det för motor i en dammsugare? Enfas asynkron? Finns det något överströmsskydd eller automatsäkring som går att återställa? Kan man resistansmäta lindningen för att se om motorn brunnit? Vet inte riktigt i vilken ände man ska börja eller så. Alla dammsugarfreaks därute kom igen nu
Dammsugaren gick sönder. Och nu?
Dammsugaren gick sönder. Och nu?
Mor kom och frågade förut när hon dammsugit ett bra tag: Ska sladden vara så här varm? Jag kände på den och konstaterade att, näe det ska den inte vara. Provade att starta den igen, men icke. Frågade mor om den hade låtit konstigt innan den dog och hon sa att: njae lite kanske. Dammsugaren är inte särskilt gammal alls så det verkar lite konstigt. Vet att en annan dammsugare hade ett överhettningsskydd som slog ifrån när den blev överhettad. Jag tror ju att denna också har blivit det, på ett eller annat sätt eftersom alldeles för hög ström har flutit genom sladden eftersom den var så varm. Vet inte riktigt vad jag ska göra nu.
Vad sitter det för motor i en dammsugare? Enfas asynkron? Finns det något överströmsskydd eller automatsäkring som går att återställa? Kan man resistansmäta lindningen för att se om motorn brunnit? Vet inte riktigt i vilken ände man ska börja eller så. Alla dammsugarfreaks därute kom igen nu
Vad sitter det för motor i en dammsugare? Enfas asynkron? Finns det något överströmsskydd eller automatsäkring som går att återställa? Kan man resistansmäta lindningen för att se om motorn brunnit? Vet inte riktigt i vilken ände man ska börja eller så. Alla dammsugarfreaks därute kom igen nu
Jag skulle tro att den har gått trögt (högt strömförbruk = varm sladd) och att överhettningen har utlöst. På den min kollega lagade i sin tid satt det en smält-termosäkring i, klok som han var beställde han en ny och lödde den dit.
Den var lite stor och han lödde då länga för att få till det ordentligt....... säkringen blev "lite" varm under detta och gjorde som den skulle: bröt!
Motorn är väl oftast vad man kallar "allströmsmotor", alltså med släpkol + elektromagnetisk stator.
Det betyder att man kan mäta en hel del men börja med att kolla lager osv för tröghet och/eller bristande smörning, skit o damm osv. Motorn ska gå ganska lätt runt.
Den var lite stor och han lödde då länga för att få till det ordentligt....... säkringen blev "lite" varm under detta och gjorde som den skulle: bröt!
Motorn är väl oftast vad man kallar "allströmsmotor", alltså med släpkol + elektromagnetisk stator.
Det betyder att man kan mäta en hel del men börja med att kolla lager osv för tröghet och/eller bristande smörning, skit o damm osv. Motorn ska gå ganska lätt runt.
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 31700
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Hålla på med det där när en får en ny 300 spänn...
http://www.netonnet.se/index.asp?iid=102096
Annars kan man ju köpa sig en Kirby...
http://www.netonnet.se/index.asp?iid=102096
Annars kan man ju köpa sig en Kirby...
IceCap--> Jo att den har gått trögt är uppenbart men ja ska ta och öppna upp den å kolla lager å så som du sa, samt kolla överhettningsskyddet. TACK!
MadModder: Jo så sa morsan också men man kan ju alltid öppna å titta
Angående Kirby så står det faktiskt en i källaren men att släpa runt på ett mindre flygplan (visserligen med självdrift) i lägenheten är inget som lockar 
MadModder: Jo så sa morsan också men man kan ju alltid öppna å titta
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 31700
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Angående Kirby så, ja, de låter satan. Motorn måste ju snurra så in i helsike snabbt för att det ska bli nåt sug med de där små "fläktbladen". En annan nackdel är att man kan inte suga in stora prylar som papperstussar och garnnystan
utan att det fastnar antingen på remaxeln eller så. Suger man in ett mynt låter det PANG! sen har man ett mynt med 90° böj på 
Men man kan ju ha den stå kvar i skåpet och koppla på en lång slang och bara gå runt med den när man städar.
Och iom att motorn sitter på andra sidan en packbox så gör det inget att det råkar komma in lite blött heller. Det går ju för 17 att suga vatten med den...
Ok, jag har en...
Använder mycket sällan det vanliga munstycket med roterande borstar i. Har 10m slang så jetplanet får stå kvar i städskåpet och surra
Men man kan ju ha den stå kvar i skåpet och koppla på en lång slang och bara gå runt med den när man städar.
Och iom att motorn sitter på andra sidan en packbox så gör det inget att det råkar komma in lite blött heller. Det går ju för 17 att suga vatten med den...
Ok, jag har en...
Använder mycket sällan det vanliga munstycket med roterande borstar i. Har 10m slang så jetplanet får stå kvar i städskåpet och surra
> så jetplanet får stå kvar i städskåpet[...]
Åh nej, nu triggade du min idésprutande hjärna... Tänkte liksom att man kunde bygga en dammsugare med jetdrift...
Bara för att det låter så coolt (Alla älskar väl jetmotor-ljud?
), och städningen blir lite roligare
Sedan kan man säkert göra nåt kul med all värme man får från motorn.. (Nej, värma upp huset är inte "kul"
)
Lär bli väldigt bra sug i den dammsugaren förresten..
För ett tag sedan länkade någon här till en film med en finne som hoppade från ett flygplan med jetmotorer på fötterna, nån sa att de motorerna var på ca. 30hk
En 30hk dammsugare 
Åh nej, nu triggade du min idésprutande hjärna... Tänkte liksom att man kunde bygga en dammsugare med jetdrift...
Bara för att det låter så coolt (Alla älskar väl jetmotor-ljud?
Kod: Markera allt
-------------
|:----------: |
----------- : --// \ ~~~
slang pôse : // > ~~~
----------- : --// / ~~~
|:----------: | ~~~
------------- ^
|
--- jetmotorLär bli väldigt bra sug i den dammsugaren förresten..
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 31700
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Det är egentligen inte bra alls att suga luften genom en påse och sen genom motorn. Motorn blir med tiden helt full av skit, och går påsen sönder och man inte bytt filter på bra länge, ja då är katastrofen ett faktum.
Byter man inte påse när den börjar bli full, kommer det dessutom inte tillräckligt med kylluft till motorn så den går varm, vilket kan medföra att lagrena slits mycket fort, får det hela att gå tungt, dra mer ström och får sladdar att bli varma...
Byter man inte påse när den börjar bli full, kommer det dessutom inte tillräckligt med kylluft till motorn så den går varm, vilket kan medföra att lagrena slits mycket fort, får det hela att gå tungt, dra mer ström och får sladdar att bli varma...
Nej, jag har inte missat det men motorn behöver mer luft än det för att motståndet inte ska bli så stort att det blir flame-out.....
Jag tror faktisk att det är Ron som har missat något.....
Men det passar ju bra med hans beskrivning om eldklotet som kommer när han ska "tävla", en välfungerande jet kör inte med ett eldklot bakom sig, blir det eldklot är det just för mycket bränsle till luftmängden......
Jag tror faktisk att det är Ron som har missat något.....
Men det passar ju bra med hans beskrivning om eldklotet som kommer när han ska "tävla", en välfungerande jet kör inte med ett eldklot bakom sig, blir det eldklot är det just för mycket bränsle till luftmängden......
