Löst - Fräsen drar jordfelsbrytaren
Löst - Fräsen drar jordfelsbrytaren
Jag har haft fräsen inkopplad i garaget utan problem i några år men nu när jag kopplade in poolen på garagets undercentral satte jag även i en JFB. Svarven, bänkslipen och svetsen funkar utan problem men fräsen drar JFB direkt, även när motorns startkontaktorer ej är dragna.
Det är ingen nolla in i maskinen. 24 V manöverspänning tas med 400/24 trafo från L1 och L3.
Motorns hastighet styrs med hög och låg + tre växlar på växellådan (mekaniskt) och så hög och låg elektroniskt med kontaktorer.
Vid resistansmätning mellan faser och jord är det Open Circuit på L1-jord och L2-jord. På L3 har jag ca 30 kOhm. Kan det vara i manöverspänningstrafon?
Jag kan ju såklart lägga fräsen utanför JFB men undviker helst. Har ni några förslag på lösning? Lägger med kopplingsschema från kontrollskåpet.
Det är ingen nolla in i maskinen. 24 V manöverspänning tas med 400/24 trafo från L1 och L3.
Motorns hastighet styrs med hög och låg + tre växlar på växellådan (mekaniskt) och så hög och låg elektroniskt med kontaktorer.
Vid resistansmätning mellan faser och jord är det Open Circuit på L1-jord och L2-jord. På L3 har jag ca 30 kOhm. Kan det vara i manöverspänningstrafon?
Jag kan ju såklart lägga fräsen utanför JFB men undviker helst. Har ni några förslag på lösning? Lägger med kopplingsschema från kontrollskåpet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Khrist 8 november 2019, 16:39:33, redigerad totalt 1 gång.
Re: Fräsen drar jordfelsbrytaren
Om det vore jordfel i manöverspänningstrafon så borde du få överledning även från L1.
Löser jordfelsbrytaren om du skruvar ur säkring L2 och L3 till fräsen?
Prova helt enkelt koppla ur en komponent i taget tills problemet försvinner så vet du närmare var felet ligger.
Löser jordfelsbrytaren om du skruvar ur säkring L2 och L3 till fräsen?
Prova helt enkelt koppla ur en komponent i taget tills problemet försvinner så vet du närmare var felet ligger.
Det är inte så att mittpunkten på trafon är kopplad mot jord? Det problemet hade jag här: https://elektronikforumet.com/forum/vie ... 2#p1345502
Det löstes med att koppla nolla till mittpunkten och jord bara till chassi. Kollade snabbt på schemat men såg inte hur detta förhöll sig.
Det löstes med att koppla nolla till mittpunkten och jord bara till chassi. Kollade snabbt på schemat men såg inte hur detta förhöll sig.
Så kan det vara. Har för mig att jorden sitter ansluten på trafons "chassi" och är byglad in på en plint. Ska ner och kolla om en stund och lägger upp en bild. Behöver nollan i så fall ligga till mittpunkt eller kan mittpunkten vara "flytande"?
Felet verkar ligga i manöverspänningstrafon.
Jag mäter nu 90 ohm mellan L3 och PE direkt på trafon med alla kablar bortkopplade.
OC mellan L1 och L3.
OC mellan L1 och PE.
0,7 ohm över sekundärlindningen.
OC mellan sekundärlindning och PE.
Det måste väl nästan vara internt brott mellan L1 och primär och samtidigt overslag mellan primärlindning (på L3 sidan) och kärna?
Märkligt att den fungerat men felet måste ju har givit i närheten av 24 volt på sekundären för alla kontaktorer, relän och belysning har fungerat perfekt.
Jag mäter nu 90 ohm mellan L3 och PE direkt på trafon med alla kablar bortkopplade.
OC mellan L1 och L3.
OC mellan L1 och PE.
0,7 ohm över sekundärlindningen.
OC mellan sekundärlindning och PE.
Det måste väl nästan vara internt brott mellan L1 och primär och samtidigt overslag mellan primärlindning (på L3 sidan) och kärna?
Märkligt att den fungerat men felet måste ju har givit i närheten av 24 volt på sekundären för alla kontaktorer, relän och belysning har fungerat perfekt.
Dissekerad och fel konstaterat... brända lindningar, kontakt till jord...
Var köper man en ny? Beteckning är JBK5-63 (63VA). 400-24 eller 230-24 spelar ingen roll.
Finns ju billiga på AliExpress men det är ju ofta upp mot två månaders frakt från kina nuförtiden.
Var köper man en ny? Beteckning är JBK5-63 (63VA). 400-24 eller 230-24 spelar ingen roll.
Finns ju billiga på AliExpress men det är ju ofta upp mot två månaders frakt från kina nuförtiden.
Här till exempel. Tufvasson, 400 VAC->24 VAC, 63 VA, med terminalblock, 250:-.
(Hur tänker du dig att det ska funka med 230-24 om du inte har tillgång till nolla?
)
(Hur tänker du dig att det ska funka med 230-24 om du inte har tillgång till nolla?

Tack för länken.
Jag har nolla i trefasuttaget men det är bara en fyrledare in i maskinen så det hade bara varit att byta kabel. Men länken var ju till en 400/24 trafo så då slipper jag det.
Jag har nolla i trefasuttaget men det är bara en fyrledare in i maskinen så det hade bara varit att byta kabel. Men länken var ju till en 400/24 trafo så då slipper jag det.
Ny trafo på plats, beställdes i måndags och levererades idag. Fräsen fungerar nu som den ska utan att jordfelsbrytaren löser ut.
Det verkar smått otroligt att L1 ska brinna av precis vid plinten och att det blir överslag till jord på primären på precis rätt ställe på lindningen mellan L3 och jord för att ge 24 volt (+/- vad nu spolarna i kontaktorerna och reläna accepterar) på sekundären...
Tackar ödmjukast för hjälpen.
Det verkar smått otroligt att L1 ska brinna av precis vid plinten och att det blir överslag till jord på primären på precis rätt ställe på lindningen mellan L3 och jord för att ge 24 volt (+/- vad nu spolarna i kontaktorerna och reläna accepterar) på sekundären...
Tackar ödmjukast för hjälpen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.