Servo till hexapod

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Detraw

Servo till hexapod

Inlägg av Detraw »

Hej,

Jag går lite i tankarna att bygga en hexapod liknande grej, och hittade detta servo. Är det nån som vet lite mer om servos än jag och kan säga servot verkar ok? Kroppen ska byggas i plast och kommer väl inte väga mer än nått kilo, och detta servo hade en kraft på 3kg/cm så det borde väl räcka? Eftersom tyngden fördelas jämt på alla ben

Skulle va kul också om nån annan som byggt en hexapod, quadrapod eller liknande kunde dela med sig av sina erfarenheter, så man falla i allt för många gropar...

Tack på förhand
/Daniel
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Jag har en batch med dessa servon på väg från USA :
http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXXF84 .
Bild

5.8Kg och det följer med en kraftig arm i metall :
http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXCRT5 .
Bild

De borde komma hem i denna vecka. Jag siktar på 150:-/st,
men vet säkert när tull/moms är "clearat"... Hobbex tar > 250:-
för samma servo. Standard "Futaba" kontakt.

Lite dyrare än det du hade hittat, men det känns som lite mer robust också... :-)
Detraw

Inlägg av Detraw »

hmm det verkar ju som sagt lite mer robust... lite tajt med ekonomin nu såhär under sommaren dock, och eftersom jag får två stycken av de servon som jag har hittat billigare än ett av dina, så är det inte så lockande.... Förutsatt att jag nu klara mig på 3kg/cm....

Hur mycket man kan räkna med att ett servo som klarar 3kg/cm klara att lyfta? kan man räkna med 3kg? Det är faktiskt första gången jag använder mig av servon, har bara kört med stegmotorer tidigare, så all hjälp är välkommen...

/Daniel
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

3kg/cm är ett *moment*.
Hur stor *massa* som kan lyftas beror på momentarmens längd, eller
med andra ord, vilket hål man använder på servoarmen...
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Aaargh! Nej, massa per sträcka är *inte* ett moment! (Och jag vet att du vet det vid det här laget, sodjan :lol: ).

Kraft gånger sträcka är ett mått på moment (och mäts lämpligen i newtonmeter, Nm).

kg/cm (eller kg-cm) är ett missfoster som kommer sig av att amerikanerna inte förstår sig på SI-enheterna eller skillnaden mellan kraft (newton) och massa (kilo). kg/cm är fel både p.g.a. ihopblandningen av kraft och massa och eftersom det är massa per sträcka istället för massa gånger sträcka.

Detraw: om du vill räkna ut hur mycket kraft ett servo kan ge så utgår du från dess styrka (moment). Om servot t.ex. är på 0,3 Nm kan det ge 30 N 1 cm ut på servoarmen (0,3 Nm/0,01 m = 30 N), eller 15 N 2 cm ut på armen (0,3/0,02).

Om servot är på "3 kg/cm" menas antagligen att det kan lyfta 3 kg om lasten hängs 1 cm ut på armen. Eftersom tyngdkraften av 3 kg är ca 30 N blir momentet ca 30 N * 0,01 m = 0,3 Nm.

[edit: tack Zyxel615, jag blir visst så till mig när jag ser folk fortsätta missbruket av SI-enheterna att jag inte vet vad jag skriver själv :roll: ;) Fast massa/kilo som moment är väl nästan mindre fel än kg/cm, hehe...]

Arvid
Senast redigerad av arvidb 27 juni 2006, 22:40:53, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Massa per kilo?? :)
Detraw

Inlägg av Detraw »

Aha, tackar då hänger jag med.... men det känns ju som en hexapod inte borde bli allt för tung.... Dock behöver jag nog köra så långt ut på servo armen som möjligt....

Det blir nog till att testa... och räcker det inte med de där billiga servona blir det kanske till att köpa några av sodjan....

/Daniel
mullemeck
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Hur många servo tänkte du använda per led?

Byggde en hexapod nyss i en kurs i skolan, dock blev det bara en enkel
modell med totalt 3 servo då min budget inte klarade av fler utgifter.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

arvidb> Och jag vet att du vet det vid det här laget, sodjan

Ja *nu* ja... :-)

Ja ja, jag tycker också att vi skyller på amerikanarna...
Hur som helst, 5.8 är i alla fall mer än 3.0, oavsett vad det är man mäter... :-)
Detraw

Inlägg av Detraw »

Jag skulle vilja ha tre servos per ben, men det blir på tok för dyrt, så jag har begränsat mig till två servos på ben, eftersom jag ändå vill kunna styra varje ben oberoende av de andra.... Sen har jag tänkt att bygga upp den med hjälp av segment, där varje segment har två ben, ett på varje sida. Sen kopplar man ihop flera segment för att få ihop en quadrapod, hexapod eller mer.... Ganska likt Polypoden som Lynxmotion har..... Och antaligen blir det väl bättre och billigare att köpa byggsatsen ifrån Lynxmotion, men det är ju inte lika roligt... :D

/Daniel
oualid
Kontakt:

Hexapod

Inlägg av oualid »

Kolla på min hemsida: http://www.fatalunity.com/~oualid/
Jag har bygggt en hexapod för ett antal år sedan.
Den funkar forfarande.
Skriv svar