Vindkraftverk? hur linda generatorn...

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Vindkraftverk? hur linda generatorn...

Inlägg av gvs »

Har länge gått och funderat på ett vindkraftverk till båten. Tänkte börja med en prototyp. Det ska vara en liten trefasgenerator som jag lindar själv, typ sån här. Då den används som motor går det att få ut cirka 50 watt ur den. Som generator givetvis mindre. Men till prototyp funkar det. Har tänkt mig någon slags aktiv likriktare, för att inte få så stort spänningsfall.
Problemet är hur jag ska linda den för att få så hög spänning som möjligt vid lågt varvtal. De vanliga reglarna med fler magneter, färre pooler i statorn och mer tråd per pool i statorn känner jag till. Vad händer om man lindar färre antal pooler?, det vill säga tre och inte nio? Sjunker effekten jag kan få ut rejält?
Vet att det finns andra sätt att linda en stator än alla åt samma håll och var tredje och så. Vet dock inte varför det kan vara bra i bland. Det har med pool-antalet att göra...

Tips?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

I alla fall inom RC BLDC motorer så skall det lindas på olika sätt beroende på hur många stator poler man har i förhållande till hur många magnetpoler man har. För att då få ut max effekt vid vissa kombinationer så skall det ibland lindas tvärtom på några poler så att säga. Om samma gäller om man bygger en för att agera som generator vet jag dock inte.

Om du inte sett denna sida innan så finns det ett väldigt bra exempel på hur man skall linda en sådan här motor, ialf vid användning som motor. Som du ser så skall det vara olika lindningar på vissa poler beroende på antal magnetpoler man har. Sidan var översatt till engelska senast jag vad där men är nu på tyska men just denna sida som länken går till kan man nog förstå ändå, annars så är det förstås bara att sätta något översättningsprogram på nätet i jobb.

Kombinationstabell för olika statorpoler i förhållande till magnetpoler
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Jo den har jag sett. Antar att jag inte kommer att tjäna på att minska antalet magneter. kanske byta till mindre men fler? om vi utgår från att det är antalet och lindningen på poolerna jag ska göra någåt åt så blir det ju vanlig lindning vid 12 magneter och 9 pooler.
Den största frågan är vad som händer med effekten om man har färre pooler i statorn? antar att man får lägre effekt, men högre spänning. kanske ska bygga sig en växel oxå. Ger iofs förluster men ett högre varvtal kompenserar ju så man kanske inte behöver höja spänningen på elektroniskväg, vilket ju oxå ger förluster.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Ha skapligt stor diameter på navet, limma starka magneter på insidan av navet och sätt ett antal fasta spolar på den statiska delen av navet. Sök på nätet för detaljer - finns många som byggt på just det viset så är troligen bästa designen. Problemet med "små" motorer som generatorer är att eftersom generatorn snurrar långsamt så kommer magneterna passera långsamt och ge låg effekt vid dessa varvtal, växlar du motorn så får du oljud, slitage, lägre verkningsgrad och högre minsta vindstyrka innan den börjar leverera ström.

Principen bakom lindningen på mitt förslag är den samma som används i en del av de strörre bortlösa motorerna - man låter magnetkassen rotera istället för en magnetrotor. Resultatet blir längre hävstång= högre moment vid långa varvtal eller som i ditt fal, det omvända, mer ström vid långt varvtal.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Här finns en del om hembyggda generatorer och vindkraftverk, lite större dock.
http://www.otherpower.com/otherpowerfront.shtml
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Japp den sidan är en favorit :)
Skriv svar