Köpa Järnklorid

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
4kTRB

Köpa Järnklorid

Inlägg av 4kTRB »

Var köper jag järnklorid?
Finns det på dunk också?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Köpa Järnklorid

Inlägg av TomasL »

Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

500 kr per kilo låter som ett ganska saftigt överpris.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Tja, du får väl leta efter billigare då.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

det handlar väl om koncentration
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det finns inga datablad över vad de egentligen säljer, eftersom järnklorid är ett pulver, som gärna klumpar sig, kan det knappast vara pulver de har i dunkarna utan mer troligt en vattenlösning, med okänd koncentration, samt att de inte tillhandahåller ett MDS-blad på produkten de säljer, förefaller mig rätt oseriöst.

Min gissing är att eftersom det säljs som flockningsmedel, så är det en relativt svag lösning.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Vad skall du ha det till?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ett kilopris på en lite dryga 24:- tycker jag väl låter rätt ok annars hittar inget billigare ens på Ebay men kan kanske finnas på nätet om man verkligen letar.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Skall Du ha det till att etsa kort så använd natriumpersulfat istället. Finns hos Electrokit till någorlunda drägligt överpris. Kjell har det också, lite dyrare.

Natriumpersulfat är en klar lösning som inte ger svåra fläckar. Torkas spillet bort direkt blir där inget märke.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Järntriklorid är en etsvätska som kan användas i 'evighet' om man kan spetsa upp den med saltsyra och väteperoxid.

När lösningen börja trötta ordentligt så lägger man i järnspik så byts kopparen i lösningen mot järn och koppar blir kvar som lager/fällning/bitar - i det lägen är det ingen ets-verkan alls i lösningen.

För att bli aktiv igen så måste järn(di)kloriden oxideras upp till järntriklorid igen vilket den sakta gör sponant av luftsyre - men för att det inte skall börja bli rostfällningar så måste saltsyra tillsättas och eftersom man inte orkade vänta månader på att järnet skall oxideras upp (och samtidigt avgav saltsyra ut i luften och fick allt järn i rummet att börja rosta, även i torr vinterluft...), och på den tiden man kunde köpa 30% väteperoxid så blandade man lika delar av 30% saltsyra och 30% väteperoxid (med någon överskott av saltsyra, man märkte om det var för lite...) och sedan sköt hårt in i lösningen med en spruta och sekunden efter var lösningen 40 - 50 grader C varmt och etsaktivt igen - var det för lite saltsyra gentemot väteperoxiden så skummar och jäser lösningen som överkokande mjölk :-) - Gissa hur jag vet det ;-)

Jo en sak till, använd järnklorid (vare sig ren eller med koppar i ) få aldrig hällas ut i avloppet - ja om man inte vill bli väldigt osams (och idag förmodligen skadeståndsskyldig) med de på reningsverken (gällande på mindre orter eller företags-reningsverk), tydligen bildas det massiva mängder väldigt finkorning rostfällning som sätter igen precis allt i filterväg... - det var jätteskarpa förmaningar om detta på en arbetsplats med egen reningsverk angående detta!!

...sådant lämnas hos kommunens återvinning istället.... - annars kan det oskadliggöras med kaustiksoda/soda tills det är alkaliskt och sedan filtreras ut med kaffefilter och utfällningen sedan till kommunala återvinningen

---

Ammonium/Natriumpersulfat har nackdelen att den måste värmas ganska mycket innan det blir aktivt och lösningen efter inte kan förvaras för att användas senare då den gasar av syrgas inom någon eller ett par dygn (lösta kopparsulfatet katalyserar processen) - man får inte förvara sådan lösning i behållare med tät lock/kork - provar man/glömmer av sig och drar åt tätt så kan det snart bli plötslig renoveringsbehov inom någon eller ett par dygn... att ha det i en stängd hurts i förvaringen så kanske det 'bara' räcker att byta hurtsen efteråt... (gissa hur jag vet - dock på företag...)

En sak till - varken järnklorid (både utan och med löst koppar) eller natrium/ammoniumpersulfat (utan och med löst koppar) får stänka på rostfritt 18/8-stål (diskbänksplåt) och det inte väldigt skyndsamt torkas av eller att det blir intorkade rester av det - och det är nästa omöjligt att det inte blir någon droppe kvar eller att torkduken inte är fullständigt ursköljd och de små dropparna med salterna torkar på ytan - och några år senare har man en alldeles utmärkt durkslag i rostfritt av diskbänken - när det väl börjat etsat det minsta lilla på rostfria ytan av rostfritt, så slutar det aldrig att korrodera vidare ned i plåten - inte ens när den hålls torr stor del av tiden... Och gissa hur jag vet det... (också på företag)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Och om man blandar ihop sin egen med pulver, vill jag minnas att den är kraftigt exotermisk, vilket kan var lite otrevligt.
Spill är för det mesta omöjligt att få bort (missfärgningen).

På 70-talet använde man järnklorid, ända tills man hittade undervätskan saltsyra och väteperoxid, tiden för att etsa ett kort gick från 20 minuter till 10 sekunder, typ.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Brukade alltid köra med det förr under lite senare 90-tal då det gick att få tag på 35%-ig väteperoxid utan problem och som sagt etsningen gick på ett tiotal sekunder. Men efter en tid så krävdes det ju tillstånd och att det efteråt bara gick att få tag på några fåtal % vilket knappt var lönt att etsa med så upptäckte jag samtidigt att man ju kunde få de tillverkade till sig för mindre summor som förstås blev det solklara valet framöver.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Hur gör man sin egen järnklorid?
De kemikalierna kanske är betydligt billigare och lättare att anförskaffa.
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Har sett i någon bok att man kan elda järn i klorgas, men
klor är inte så trevligt att handskas med heller.

Järnklorid använde de i små mängder som flockningsmedel i reningsverk.
Har etsat kort med det så det var tillräckligt starkt.

Aluminium och järnklorid reagerar rätt häftigt, märkte det i papperskorgen av misstag på 1980-talet
hade torkat upp järnklorid med hushållspapper och slängt det i papperskorgen en stund senare
hör jag ett pysande ljud som kommer just från papperskorgen där låg det mindre bitar alu-folie
som reagerade med varandra. Temp på typ +80°C.
Skriv svar