Precis, det finns en anledning till att de är så populära.
Givetvis går det inte att få till något inom några garanterade 0.01 mm utan perfekt i förhållande till vad dessa normalt bör kunna klara av. Jag kollade måtten då och de var perfekt i förhållande till vad som är möjligt att få till med just denna typ av skrivare hur det är med andra vet jag ej, även ytan var perfekt.
Skrev dock precis för skoj skull ut samma 20 mm och 10 mm test kuber jag skrev ut när jag testade den första gången men dessa är nu i PETG som jag inte är helt överens med där de förra var PLA och en lite lätt sliten maskin då mycket skrivits ut sedan dess.
På 20 mm kuben så låg X på 0.13 mm över, Y 0.10 mm över och Z 0.04 mm under. Det gick att hitta ställen där det är några 0.01 mm bättre men ville visa det riktigt så att säga. Utskrivet i 0.06 mm så Z stämmer rätt bra och dimensioner på hål ligger inom runt 0.1 de med PLA, PETG aningen över eller under då det är lite knepigt material.
På 10 mm kuben så låg X på 0.11 mm över, Y på 0.10 mm över och Z på 0.00 mm.
Att få till 0.01 mm garanterad precision är en omöjlighet med dessa då det ju är så extremt mycket som påverkar så det inte går att får till sådan garanterad måttnoggrannhet i alla ledd med dessa typer av skrivare, jag designar för runt +- 0.1 mm vilket funkar helt ok.
Blev mer förvånad att den kunde klara runt 0.1 mm som grund, förväntade mig faktiskt större differens. Har en grej som har en axel och ett hål där hålet blev perfekt inom 0.07 med PLA och axeln ungefär det samma, det blev like tajt första utskriften men efter att jag klippt 0.1 på bredden av axeln så funkade det perfekt med lite motstånd som jag ville ha.
XYZ_20mm_Y.jpg
XYZ_20mm.jpg
XYZ_10mm.jpg
Orkade inte ta foton på alla mått.
Hade nog gått att fixa detta konstanta 0.1 mm över, vet ej om det är skrivaren eller Cura men gissar dock mer på det sistnämnda.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.