Sliten Sony GDM-F520 CRT

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
J10

Sliten Sony GDM-F520 CRT

Inlägg av J10 »

Tjo

Jag har kommit över en Sony GDM-F520 21" trinitron-skärm i mycket fint fysiskt skick, men den verkar lite psykiskt sliten (öhö öhöhöhö). :)
Det är så att den har en väldigt röd bild, allt mörkt/svart får en röd ton, ställer man ner ljusheten så att det svarta blir svart så är allt ljust aldelens för mörkt och ökar man på ljusheten så blir allt mörkt rött...
Vad kan detta bero på ?
Där den kommer ifrån kan det nog tänkas att den varit igång en väldigt stor del av sitt verksamma liv, tillverkades år 2002 så den har väl all rätt att vilja gå i pension
men det vill inte jag!

Jag har öppnat upp och blåst ur en del damm och kikat efter potentiometrar att skruva på men det enda som finns är de två på HV-trafon
Däremot finns det en söt liten serieport på den som jag fixat adapter och programvara till så jag har tillgång till alla inställningar, bara det att jag inte vet vilka som gör vad eller hur det hänger ihop så jag är lika vilsen endå

Enligt http://www.short-media.com/forum/showthread.php?t=19549 så är det G2 man ska ändra för att ändra ljusheten och visst fungerar det, jag kan sänka den tills svart är svart men då är bilden lite för mörk... så man justerar upp ljusheten i menyn på framsidan och vips är allt svart rött igen
Även då svart är svart så är allt rött för rött så det blir aldrig riktigt bra det här :\

Har jag ställt in så att svart är svart när skärmen är varm så blir den endå rödaktig medan den är kall men blir ganska snabbt svart igen

Ja... vad ska jag ta mig till ?

Edit: nämen... jag hade ju tagit några bilder också

Nedre vänstra hörnet
Där den gröna linjen slutar slutar också bilden (inte utdragen över hela bildytan)
Det sista som är kvar innan slutet på bildytan neråt är svart, ingen färg alls

Fin bild
Bilden visad på CRTskärmen, buskarna i nedre bilden är svarta, man ser inga detaljer och allt är lite rött

Bilden på laptopens TFT
Bilden på TFTskärmen, man ser bladen i buskarna och bilden är mer blå

Edit igen: lite mer info
Senast redigerad av J10 15 augusti 2006, 00:35:17, redigerad totalt 1 gång.
Olle E.
Kontakt:

Inlägg av Olle E. »

Du har väl provat ändra färgtemperaturen!?
Där den kommer ifrån kan det nog tänkas att den varit igång en väldigt stor del av sitt verksamma liv, tillverkades år 2002 så den har väl all rätt att vilja gå i pension men det vill inte jag!
Hörrudu... Min Hitachi-skärm (21") är från 1996, och den har stått inne på ABB och slitit större delen av dess liv, och den är trots detta fruktansvärt bra, så att din skärm skulle gå i pension efter bara fyra år låter mycket tveksamt. Jag tror att de problem du har kommer beror på något annat.

Förresten... Skulle du kunna ta lite skarpare bilder, så man ser bättre hur det står till.
J10

Inlägg av J10 »

Hmm.. färgtemperatur... jo, den har jag "skruvat på" och ökar man på den från 9.3k som den stod på till 11k blir det klart bättre ljus i bilden utan att det röda tar över, men folk ser fortfarande brännskadade ut om man ser på film

Angående bilderna så vetifan riktigt... tror det där är det skarpaste som går att få med den kameran och mig bakom :)

Men jag ska försöka, ha tålarmod!
Olle E.
Kontakt:

Inlägg av Olle E. »

Du har väl kollat att alla komponenter mår bra? Det kan väl finnas en och annan konding som gett sig... Bara funderade på den möjligheten.

Detta är för övrigt mitt 100:de inlägg här på forumet. Jippie!
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

På TV-fack-svängelska så kallas det blacklevel... dvs hur ljus bilden (eller mörk) den ska vara när videosignalen är som lägst (jobbet med att justera blacklevel sköts av Bing:en eller bildingenjören under tv-inspelningar. Så nu vet ni det :) )

Men eftersom den röda tonen varierar med temperaturen verkar det som så sitter felet antagligen i elektroniken. Jag skulla sätta en slant på att det är gallerdrivningen som är boven i dramat i detta fall. Dessa transistorer brukar sitta på bildrörshalsen. Det är möjligt att det numera sitter en IC där uppe som sköter allt.
J10

Inlägg av J10 »

Sådärja, nya lite skarpare bilder

Jag har bara okulärbesiktat den invändigt, inget uppenbart trasigt/brunnet

Ååh, jag känner verkligen inte lusten att ta isär den igen och börja mäta :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Har en TV i sommarstugan som har precis samma symptom, fast där är det nog mer eller mindre bara en pot att vrida lite på som har med den röda färgen att göra eller så. Men någonting sådant finns kanske inte på datorskärmar..

..jag känner verkligen inte lusten att ta isär den igen..

Skall du ha någon chans att kunna fixa den så har du nog inte mycket till val tror jag. :)
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Först av allt, skaffa en servicemanual.

Kontrollera sedan att videoförstärkarna fungerar som de skall. Det finns med all sannolikhet mätpunkter med referensspänningar angivna i manualen. Utan denna så famlar Du i mörker och kan bara göra det värre. Antagligen har någon komponent åldrats, det är rysligt varmt inne i en sådan skärm.

Hur som helst har Du den nya modellen med bildrör som håller och dessutom lite bättre egenskaper. Föregångaren F500 hade bildrör som blev läck.
J10

Inlägg av J10 »

Jo, servicemanual har jag

Ska mäta nu

(lyckost den som har plats att plocka isär en 21" CRT på sitt skrivbord)
J10

Inlägg av J10 »

Det går ju inte att mäta, mina händer är aldelens för ostadiga
Jag tror inte att pinnarna blir glada om dom kortsluts under drift...

Det här får nog vänta tills jag fått tag i några stabilare muskler
Skriv svar