Logikretstestare, finns det?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Logikretstestare, finns det?

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag undrar om det finns logikkretstestare.

Jag har sökt på google men hittar ingen.

Rättelse jag sökte på svenska och kom på att jag ju borde söka på engelska oskicklig som jag är.

Den sökningen resulterade i nåt fantastiskt:
https://www.ebay.co.uk/itm/271634652740

Hur har dom lyckats bygga en sån apparat?

Jag var inne på att bygga en men hade ingen susning om hur men den måste vara självavkännande på nåt sätt fast det räcker ju inte.

Häftig pryl som jag tänker köpa för jag nyttjar ofta logikkretsar och sedan kan dom bli att hamna i en makrilfile'-burk och därifrån har dom svårt att hitta hem till ordinarie fack där jag vet (förutom ESD) att alla är hela.

Så jag måste alltså ta reda på om logikkretsen är hel INNAN jag kan lägga tillbaks den i lager.

Nyligen har jag fått byggt mig en extremt simpel OP-testare som dock också testar det viktigaste dvs om utgången svänger i paritet med ingångarna, tycker KOE är en bra tingest, kanske jag skulle inkluderat för dubbla OP också dock men personligen nyttjar jag bara Quad och Single.

MVH/Roger
PS
Jag skapar den här tråden trots att frågan är retorisk. Kan dock vara kul för nån att lära sig vad som finns.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Logikretstestare, finns det?

Inlägg av Klas-Kenny »

Antagligen har man helt enkelt programmerat in hur alla olika kretsar ska bete sig, sen provar den sig fram med att lägga signal på någon pinne och ser vad som kommer ur vilka andra pinnar och går vidare utifrån det.

Ren trial-and-error alltså.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Intressant!

Känns dock som att typiskt 300 olika logikkretsar genererar en väldans massa olika svar och att hela tiden klura ut att det här svaret tillhör det här kretstypnumret är fascinerande, minst sagt!

Jag menar, det är ju från början tom okänt vilka pinnar som är ut respektive in.

Kan dock kännas av mha impedans, iofs.

MVH/Roger
PS
"Honom ska vi ha" :D
opampen

Inlägg av opampen »

Logiktestare är ett intressant projekt!

Den där på Ebay såg trevligt ut! Som sagts tidigare så är den programmerad att visa olika typer av logikkretsar! Sen vet man ju inte helt om den visar rätt, angående hur den är programmerad osv.

Det finns många typer av logtestare om man tittar runt på nätet: Här ett exempel: https://www.allaboutcircuits.com/worksh ... gic-gates/

Men håll med om att det är roligare att bygga en själv än att köpa någon färdig! Bygger man själv vet man ju också vad man gör!

En ganska liten som en större penna där det finns tre lysdioder för indikering av logik nivå. "Grön"för logiskt etta, "röd" för logisk noll, "gul" för fel indikering där signalen ligger mellan dom logiska nivåerna.

Kan var en variant av den här: https://www.electroschematics.com/521/l ... be-tester/ eller: http://www.learningaboutelectronics.com ... ircuit.php
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Visa eprom-testare har denna funktion inbyggd.
I alla fall i båda mina, en från 90-talet och en modern från ebay för några år sedan.
Man väljer manuellt en typ och kör sen testen.

Den som länkas till på ebay är väl inte automatisk?
Man skall ju välja typ genom att bläddra på up/down.

Edit:
Kollade handboken till min ebay-kina-eprom-programmerare och den skall tydligen kunna identifiera en okänd krets.
Enda valet man gör är att välja antal ben/pinnar den okända kretsen har.
Detta har jag dock ej provat.
Senast redigerad av bit96 30 augusti 2019, 10:10:40, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag har också en EPROM-brännare som har inbyggd logiktestfunktion, antingen kan man välja att "jag har en 7447" och testa den, eller så kan man välja "identify" och den testar sej fram och berättar sen vad det är.

Det är bara ett problem, mjukvaran till den slutade fungera vid nån uppdatering av XP för 10(?) år sen och sen har jag aldrig fått igång den :P

(Det sägs att det finns en nyare mjukvara som fungerar på modernare windows, men den finns bara på kinesiska.. nejtack..)
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Måste man köra WinXP?
Går det inte med Win2000 istället?
Användarvisningsbild
Wedge

Inlägg av Wedge »

Jag inhandlade en "TL866II Plus". http://www.autoelectric.cn/EN/index.html
https://www.aliexpress.com/item/32854712989.html

Kan dock köpas från i stort sett alla säljare på AliExpress (hmm, nåja...).

Tror knappast den kan identifiera kretsar på egen hand, men den testar/programmerar allt möjligt (ROM, RAM, GAL, CPLD, CMOS-logik, HC-logik, LS-logik, MCU)
Stöd för fler och fler kretsar dyker upp, några gånger per år.
Mjukvaran vinner inga skönhetspris, men den har fungerat oklanderligt för mina behov.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

säter skrev:Måste man köra WinXP?
Går det inte med Win2000 istället?
Det funkar nog, har haft funderingar på att installera tidig XP eller kanske W2k på nån gammal laptop och se om den går igång.

Kanske till och med skulle fungera i en virtuell maskin då det är USB.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

bit96 skrev:Visa eprom-testare har denna funktion inbyggd.
I alla fall i båda mina, en från 90-talet och en modern från ebay för några år sedan.
Man väljer manuellt en typ och kör sen testen.

Den som länkas till på ebay är väl inte automatisk?
Man skall ju välja typ genom att bläddra på up/down.

Edit:
Kollade handboken till min ebay-kina-eprom-programmerare och den skall tydligen kunna identifiera en okänd krets.
Enda valet man gör är att välja antal ben/pinnar den okända kretsen har.
Detta har jag dock ej provat.
Vet du möjligtvis om PROM-brännare Dataman S4, som jag är på väg att köpa via K&S här på forumet, kan identifiera okänd krets?

Jag får i alla fall intrycket att den enhet jag länkar till på ebay kan det.

Men fråga mig som sagt inte hur.

MVH/Roger
PS
Om jag kommer ihåg rätt så nyttjar Dataman S4 parallell-port som via en adapter kan kopplas till datorns serieport (RS232), man programmerar sedan mycket enkelt genom att bara nyttja Hyperterminalen. Ärligt talat är det ju sedan inga direkta problem att trycka in typnumret i logikkretstestaren för varje test, om nu det är nödvändigt, för det står ju på kretsen :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Glenn skrev:Jag har också en EPROM-brännare som har inbyggd logiktestfunktion, antingen kan man välja att "jag har en 7447" och testa den, eller så kan man välja "identify" och den testar sej fram och berättar sen vad det är.

Det är bara ett problem, mjukvaran till den slutade fungera vid nån uppdatering av XP för 10(?) år sen och sen har jag aldrig fått igång den :P

(Det sägs att det finns en nyare mjukvara som fungerar på modernare windows, men den finns bara på kinesiska.. nejtack..)
Det var en avancerad funktion, vore intressant hur dom realiserar den algoritmen :)

Vad heter EPROM-brännaren förresten om man får fråga?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

En Dataman S4 använder INTE parallellporten!

Har jobbat mycket med sådana och har en i mina ägor.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Då kommer jag ihåg fel fast jag såg en bred port på den på ebay som INTE var en com-port (9P D-SUB) samtidigt som jag är tvärsäker på att jag nyttjade just com-porten så nån slags adapter mellan Dataman och com-porten måste finnas.

Sen programmerade jag som sagt mycket enkelt och utan modern tillkrånglad mjukvara via Hyperterminalen.

Minns att den låter som ett modem när man skickar data till den :)

Riktigt charmig tingest!

MVH/Roger
PS
En kille på Köp&Sälj håller just i dagarna på och renoverar sin gamla S4 för att eventuellt kunna sälja till mig, han har bland annat bytt batterier och säger sig nu kolla om den kan bränna ordentligt.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

rogerk8 skrev:
Glenn skrev:Jag har också en EPROM-brännare som har inbyggd logiktestfunktion, antingen kan man välja att "jag har en 7447" och testa den, eller så kan man välja "identify" och den testar sej fram och berättar sen vad det är.
Det var en avancerad funktion, vore intressant hur dom realiserar den algoritmen :)

Vad heter EPROM-brännaren förresten om man får fråga?

MVH/Roger
"TOP 2005" , det fanns nån sida när nån snubbe försökte disassemblera(?) den kinesiska mjukvaran för att se om han kunde haxxa in det som var fixat för nyare windows i den engelska mjukvaran.,. hittar inte sidan nu dock.
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

rogerk8 skrev:
bit96 skrev:...
Vet du möjligtvis om PROM-brännare Dataman S4, som jag är på väg att köpa via K&S här på forumet, kan identifiera okänd krets?
Jag vet tyvärr ingen om Dataman S4
Skriv svar