Varför inte Motorolas mikroprocessorer?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Ehrs

Varför inte Motorolas mikroprocessorer?

Inlägg av Ehrs »

Tjena, ny här...

Jag ska bygga en växelindikator till min motorcykel och behöver lite kretsar till det. Jag har en analog insignal 0-5 V DC och ska driva en 7-segments display. Jag tänkte köra med en uPC med A/D-omvandlare.

I skolan, Linköpings Univeristet, så har jag labbat med Motorolas 68000-serie och har tentat av den med gott resultat.

Frågan är nu såklart: Varför rekommederar man alltid PIC-uPC och inte Motorolas (Freescale) uPC? Typ m68hcXXX...
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Det beror nog på att man får en fungerande lösning med endast en krets med en PIC/AVR. Freescaleprocessorerna kräver väl en massa saker runt omkring som minne, uart, I/O osv.
Ehrs

Inlägg av Ehrs »

Denna t ex har allt detta integrerat: 68HC908 QT/QY på Elfa
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Ja, då är det bara att köra på... jag gillade också motorolas processorer när det begav sig. Numera är det bara 32-bit processorer i mina konstruktioner. Jag har använt PIC en gång och det var i en batteriladdare.

Hur är det med utvecklingsverktyg till 908:an?
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Jag tror att främsta skälet till att AVR/PIC rekomenderas är för det finns mer info och hjälp att hitta på nätet och att AVR/PIC blev populära bland hobbyister tackvare att det finns enkla programmerare och utvecklingsverktyg.
Ehrs

Inlägg av Ehrs »

Utvecklingsverktyg, ja det är väl det som begränsar antar jag... Jag vet inte vad elektronikföreningen på skolan har, jag får kolla upp det. Kan vara så att de inte har till denna 908a, men däremot till den mer populära (?) PICen. Göra själv har jag inte tid/ork med och köpa har jag inte råd med =)

EDIT: Svar till Björn: Ja, det måste man ju tänka på också. Iofs så är ju detta ingen svår programmering, men ändå..
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Senast jag var på Admittansen var det bara PIC som gällde, typ 2 år sedan iofs...
Ehrs

Inlägg av Ehrs »

Ok, jag tror jag byter bana vilket fall som helst. Jag kan ju behöva PIC i kommande projekt också och då kan det vara skönt att ha lärt sig lite.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Till Freescale (Motorola) processorer är det CodeWarrier som gäller om man vill har ett komplett IDE med C(++) kompiler.

Kan tankas hem från nätet gratis.

Har för mig att det finns en "utan licens"-limit men det är inget bekymmer till sånt (48K eller nåt)
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Jag tänkte köra med en uPC med A/D-omvandlare.

Notera att 908'ans ADC (bara) är 8-bits, ifall det spelar någon roll...
Mackan
Kontakt:

Inlägg av Mackan »

Själv har jag kört fast i freescale-loopen..............tycker att dom är mycket trevliga............plus att CodeWarrior är lättanvänt

Kan man lägga ut lite pengar så finns det ett mycket trevligt kit för att "köra" hela vägen med freescaes processorer.........

Dessa två köpte jag och är mycket nöjd med båda
http://www.softecmicro.com/products.htm ... T-HC08%2FD
http://www.softecmicro.com/products.htm ... -HCS08%2FD

/Markus
Skriv svar