Radiostyrd båt, 30 cc motor. Nya bilder, slutfinish!!!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Tänk vad andra med sina båtar kommer nu att känna sig underlägsna när de hör ljudet på din båt.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Hrmm.. vet inte varför men känns som om du var lite ironisk där. Fattar inte varför :P

Nä men det ska ju va så, låter det inte så är det inge kul. Ska märkas att det händer nåt.

Samma med en bil, låter det inte så är det ju inge skoj.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Som sagt, gärna i .avi eller .mpg format... :)
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

O hur konverterar man från quicktime till avi t.ex?? nån som har programtips?

Ska lägga upp alla filmer i avi sen isf..
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

öööhrmm... Tyckte jag letade ändå. Aja, blind som man är..
Tack så mycket iaf!
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jag använder VLC media player för att se på tex MOV-filer.
Funkar helt toppen på andra typer av filer också, både film och musik.
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

Snajsig båt, men jag gillar inte roder-lösningen :wink: Har inte hängt med i denna tråden, så jag vet inte vad som kan ha fått dig att konstruera ett sånt fruktansvärt felplacerat roder, det är ju så fel det bara kan bli :P Framför propellern, och bredvid :doh:
Nåja, du har säkert en bra anledning :P
Personligen skulle jag byggt två bågar, en ovanför och en under propellern, som ser ut som två "V" om man tittar på båten uppifrån med fören åt "norr" ("uppåt"/"kl. 12"/whatever)
Rodret monterar man mellan de båda V-byglarnas spetsar, så att det hamnar precis bakom propellern och i mitten...
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Nä men det är inte såå kinkigt med var rodret sitter... det funkar faktiskt bra så.

Många av de båtar man köper har faktiskt rodret på ena sidan. Visst, det är inte det bästa men det funkar.

det bästa är att ha två st, en på var sida. Men jag får se om jag sätter dit ett till. Men än så länge funkar det fint.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Extrema båtar har sällan rodret i propellerströmmen för att
"störa" så lite som möjligt.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Hehe nu är det ju inte en extrem båt. KOnstigt nog :P

Men detta var det enkalste sättet att lösa det på. Dels för att jag inte har så mycker pengar att lägga ner på projektet. Sen har jag inte möjlighet till verkstad eller så så jag kan inte göra så många avancerade lösningar. Får bli basic och ett väldigt billigt bygge. Tyvärr...
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

citizendildo skrev:Nä men det är inte såå kinkigt med var rodret sitter... det funkar faktiskt bra så.

Många av de båtar man köper har faktiskt rodret på ena sidan. Visst, det är inte det bästa men det funkar.
Mjo, detta är ju en väldigt lätt och snabb båt, så då funkar det väl, men har man en tyngre båt och vill kunna manövrera i låg fart så funkar det *inte*...
Min familjs förra segelbåt, en Sveakryssare, var totalt omöjlig. Den var långkölad och hade alltså roder som satt direkt på kölens aktre ända. Sveakryssaren var från början tänkt att ha utombordare på akterspegeln... Det går alltså inte att få in propellern från en inombordare framför rodret utan större modifikationer av skrovet...
På våran båt hade de petat ut propelleraxeln lite snett bakom och bredid rodret. :doh:
Propellern satt alltså bakom och bredvid rodret, och var dessutom lite vinklad åt ena hållet.
Med resultatet att båten i princip inte gick att manövrera alls vid låg fart, och absolut inte när man backade. När man backade (med låg fart) löd den inte roder över huvud taget, och propellerns "skovelhjulseffekt" eller vad man ska kalla det drog häcken ganska kraftigt åt styrbord, det gick alltså bara att backa snett åt styrbord. Precis som med domdär billiga radiostyrda bilarna för typ 70kr som finns i vissa varuhus :)
Den långa kölen hjälpte dessutom till att försämra styrförmågan.. :roll:
Båten var ca. 11m lång och vägde ca. 3 ton.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Att du inte kan styra när du backar gäller de flesta båtar med inombordare och fast axel, åtminstonde innan båten fått upp bra fart bakåt. Propellern pumpar ju då "framåt" så rodret hamnar på sugsidan och gör inte mycket nytta. Det krävs med andra ord lite planering och en del teknik för att manövrera snipor och dylikt.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Jag har aldrig haft problem med att backa en "riktig" båt... :-)

Lite OT, men se gärna : http://www.arkosund.com/arkosunds_batvarv.html .
Den "F.G. Söderholm" som nämns på sidan var min farfar...
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Nja.. en segelbåt går väldigt bra att styra då man backar i låg fart bara man har fenköl... Långkölat går aldrig att styra då man backar, oavsett var propellern sitter. Den vill ohjälpligt dra upp aktern mot vinden.
Skriv svar