Kopiera befintligt kretskort i DipTrace?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Kopiera befintligt kretskort i DipTrace?

Inlägg av PeterH »

Då var det dags igen att rådfråga er som är bättre än jag på DipTrace :) Finns det något bra sätt att "kopiera" ett befintligt kort genom att exempelvis lägga ett foto i PCB editorn för att sedan skapa ledningar/banor på ett lager ovanför, typ som att "kalkera"?

Jag har en bänkdiskmaskin från Bosch som skall byggas om till en smådelstvätt, detta har visat sig lite lurigt när man inte har schemat till elektroniken. Jag har dessutom planer på att använda fronten som den är med knappar och display, och här kommer det riktiga problemet... Både displayen och vredet har visat sig vara "custom" utöver det vanliga, 7-segment displayen består av ytmonterade LEDs bondade direkt pcb:t med en plastram runt som ger den traditionella "7-segment look:en", vredet består av släpkontakter direkt mot PCB:t likt en multimeter... Om man vill ge sig på att göra ett nytt PCB men använda samma lösning för vredet, hur går man till väga på bästa/lättaste sättet?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Kopiera befintligt kretskort i DipTrace?

Inlägg av Icecap »

Det går delvist med EDWINXP. Du får dock rita omkopplarens kontaktytor osv.

Som en biprodukt får man ut ett schema om man har lagt in de olika kretsar osv i biblioteket.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Kopiera befintligt kretskort i DipTrace?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag gör exakt så men kör med ett enklare program - Sprint-Layout.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Kopiera befintligt kretskort i DipTrace?

Inlägg av PeterH »

Tack för svaren, jag kommer kolla upp dessa tips också, men hoppas att det finns ett bra sätt även i DipTrace(?) eftersom det är mitt favorit CAD-program :D
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Kopiera befintligt kretskort i DipTrace?

Inlägg av PeterH »

Bävern: kan du beskriva steg för steg hur du får in en bild som du kan "kalkera" av för att skapa en ny komponent i Sprint? Jag tog hem demot men hittar inga möjligheter att ta in bilder...

Icecap: kan du beskriva på samma sätt hur du gör i EDWin för att skapa en kontakt/komponent baserat på en bild?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Kopiera befintligt kretskort i DipTrace?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag kanske missuppfattade exakt vad du skulle göra men jag går in EXTRAS, väljer Scanned copy (och kan ha skilda för över- och undersida). Sedan kan jag flytta min skannade kopia och skala upp/ner den.
(Sedan ska nämnas att programmet i sig, Sprint alltså, har vissa begränsningar och det är en del jag ännu inte fått grepp omm, som att skapa nya symboler och justera befintliga).
gloffsgurkvie.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Kopiera befintligt kretskort i DipTrace?

Inlägg av PeterH »

Tack, nu hittade jag och det kanske kan vara vad jag söker... Min lilla test visade att jag kan få in bilder och rita mönster på ett eget lager :tumupp: Nu får vidare tester visa hur jag lyckas med att skapa kompletta komponenter av detta och om jag får ut underlagen som jag vill :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Kopiera befintligt kretskort i DipTrace?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du har en lista på en hel del komponenter. Hittar du sätt att rita nya eller modifiera gamla (jag vill ha motståndsvärden INUTI motståndssymbolen) får du säga till.

För att få ut gerber- och drillfiler väljer du exportera i File-menyn.

En bra grej är att man kan printa ut som man vill för att debugga.

Men som sagt, det finns ingen koppling vad jag sett hittills mellan programmet som ritar elscheman och programmet som fixar mönsterkortslayoten. :tumner:
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Kopiera befintligt kretskort i DipTrace?

Inlägg av PeterH »

Bävern: Om jag jobbar vidare med Sprint för detta och lär mig att skapa komponenter gör jag en notering här... Har du provat att köra DipTrace? Den är superenkel att skapa egna komponenter och du kan lägga texten precis där du vill... Jag har labbat vidare lite i DipTrace (är ju mer hemma på det) och hittat ett sätt att också använda bilder i DipTrace (tyvärr inte i själva komponenteditorn utan bara i PCB editorn).

Ser ut som nedan, jag gör bilden svartvit innan jag tar in den för att underlätta att se kanterna på befintligt kretskort... I bilden har jag bara lagt dit tre ringar för att se om det gick, jag har inte fixat bilden så att det är skalenligt eller att den inte är deformerad (är ju bara test än så länge :lol: )
pictest_diptrace1.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Kopiera befintligt kretskort i DipTrace?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har hittills bara använt PCB-editorn då jag plankat befintliga kortlayouter (vilka oftast inte finns att köpa eller kostar en arm eller två). Men ska kanske titta in på DipTrace så jag kan utgå från ett schema och därifrån skapa kortlayouter.

Jag gjorde en layout med EdWin för 100 år sedan utgående från ett schema och det var faktiskt ganska läckert.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Kopiera befintligt kretskort i DipTrace?

Inlägg av PeterH »

Om du bestämmer dig för att prova DipTrace så kolla igenom dom utmärkta guider som Lizerdboy här i forumet skapat, mycket bra beskrivet på svenska... :tumupp:

Om du kör fast eller har funderingar finns många i forumet som kör DipTrace :tumupp:
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Kopiera befintligt kretskort i DipTrace?

Inlägg av tecno »

DipTrace är ett trevligt verktyg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Kopiera befintligt kretskort i DipTrace?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Djäklars så bra den här tråden blev. :mrgreen:

Jag ska testa när jag strax ska disassemblera en Moog/RadioShack MG-1 synth. Den får jag plocka ner i delar och göra ett kort för varje funktion. Det finns en layout (STORT kort) men det sitter icke-standard potar och omkopplare på det kortet. Men det får bli något jag skriver om på Linuphontråden.
Skriv svar