Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 21.01 2019-11-22

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 20.25 2019-07-13 

Blev medlem: 05.46 2018-07-30
Inlägg: 113
"Potentiometern" det handlar om sitter i gasspjället till en Mercedes SL från början av 90-talet. Jag rengjorde och smörjde förra sommaren vilket fungerade fram till nu. Går det att göra något för att förlänga "serviceintervallet"? (om vi bortser från att köpa ett helt nytt spjäll för 24'...)

Bilaga:
20190713_211831.jpg

Bilaga:
20190713_211853.jpg


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.33 2019-07-13 
Co Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16.04 2006-04-16
Inlägg: 10425
Volvo har precis samma problem och till dessa finns det ombyggnadskit med hallgivare. Har du provat att söka på tyska och engelska efter renovering?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.39 2019-07-13 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18.09 2011-07-01
Inlägg: 9333
Ort: Helsingborg
Med lite fiffighet går det bygga om från cirkulära till linjära Och då är du hemma.
Budgeten medger många bra tester istället.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 23.34 2019-07-13 

Blev medlem: 15.28 2011-10-31
Inlägg: 1246
Ort: Linköping
Ett trix är att flytta löparen 100um så att den går i en ny bana!
I pottar brukar man kunna bängla till den en aning bara.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 06.57 2019-07-14 

Blev medlem: 15.42 2006-08-31
Inlägg: 4943
Ort: Jamtland
Bo.Siltberg skrev:
rengjorde och smörjde


Smörja brukar vara en nödåtgärd som gör att det fungerar fram till dess att man beställt och monterat en ny. Den smörja jag känner till brukar lösa upp kolbanorna så att problemet förvärras efter en tid. Möjligtvis att smörjorna nu för tiden förbättrats så att de inte löser upp kolbanan.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 07.49 2019-07-14 

Blev medlem: 20.20 2010-08-30
Inlägg: 3387
Ort: Umeå
det ser väldigt torrt ut..
om släpstiften är av kol är det viktigt att det finns smörjmedel,(obs rätt smörjmedel)
annars kan kolet från stiften lämnas av på banorna och potfunktionen försvinner..

så rengör banorna från kol, om det nu är det?
och sätt dit lämpligt "Potentiometer grease"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19.31 2019-07-14 
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14.59 2003-05-26
Inlägg: 8100
Ort: Solna
Visst blir man förbannad. Hade samma problem på min förra Volvo. Om dom hade använt en sån här istället så skulle det aldrig hända.
Bilaga:
encoder.jpg


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.42 2019-07-14 
Co Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16.04 2006-04-16
Inlägg: 10425
Ja Volvo är som sagt lätt att bygga om till en bättre lösning som inte slits:
https://modulemaster.com/rebuilds/shop/ ... build-kit/

BBA Reman gör reparationer för Mercedes men oklart om det är exakt samma modell:
Kanske värt att maila dom och fråga?
https://www.ebay.com/itm/Mercedes-Bosch ... SwuspY9i3k
http://www.bba-reman.com/gb/content/rem ... ss_meters/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.04 2019-07-14 

Blev medlem: 17.15 2008-02-11
Inlägg: 2502
Ort: Vasa, Finland
Kan vara värt att fråga på https://www.benzworld.org/forums/ , måste finnas nån annan som haft samma problem.
Är det 300 eller 500? 3-litersmotorn användes väl i w124 också, såna finns nog på skrotar.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10.26 2019-07-15 

Blev medlem: 05.46 2018-07-30
Inlägg: 113
Jodå, det går att hitta restaurerade enheter för 4000:- och uppåt (SL 500). Frågan är då bara hur de har restaurerat denna svaga punkt, knappast alls...
Jag har nu beställt PRF 7-78 så for vi se hur långt 100:- räcker. Jag vet ju inte om denna potentiometer är enda problemet. Det är inte min bil och
enligt ägaren är symptomet att servot stänger av lite intermittent.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19.41 2019-07-15 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2010-10-29
Inlägg: 1600
Skulle det gå att använda grafitspray, det finns ju på sprayburk och är ledande. :)
Sen gäller det att ha ett lagom tjockt lager för att göra en potentiometer med rätt värde.

https://uk.rs-online.com/web/p/electron ... s/1316174/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11.41 2019-07-16 

Blev medlem: 05.46 2018-07-30
Inlägg: 113
Hmm, det låter lite risky :) Men å andra sidan är väl alla snabba åtgärder konstgjord andning.
Sitter med spänning och väntar på tomten som kör ut UPS-paket från Elfa, om det är samma.
Även spännande att se hur Elfa paketerat allting denna denna gång.
Det var en mardröm att göra beställningen i deras nya fina webb...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11.56 2019-07-16 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2003-06-06
Inlägg: 4504
Ort: Stockholm
Det finns ju gott om andra TPS Potentiometers så de borde väl gå att hitta en med rätt värde?
Ta ut en axel genom locket skruva fast sensorn och koppla signalen tillbaka in på kretskortet?


https://www.google.com/search?q=throttl ... 0&bih=1307

Jag skulle ha 3d-printat ett nytt lock med platsa för o-ring för axel och kabelgenomföring. Locket går ju att göra mycket lägre efter att man tagit bort den gamla pickupen


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.48 2019-07-31 

Blev medlem: 05.46 2018-07-30
Inlägg: 113
Nu går bilen igen, ett tag får vi hoppas. Jag rengjorde kolbanan med PRF 7-78. Det finns en till under den vita kåpan som man inte kommer åt dock.

Jag hade hoppats kunna påvisa ett fel någonstans, men de båda potentiometrarna glappade inte, i alla fall inte mätbart. Då jag lagt tid på att mäta upp alla resistansvärden dumpar jag lite info här för framtida intressenter. Alla med en MB V8 från början av 90-talet bör få samma problem förr eller senare.

Möjligen kan det vara kortis i kabeln... :) Kunde dock inte provocera fram en kortslutning trots våld mot den. Men jag bytte den ju i alla fall. Ledarisoleringen var smulor utefter hela kabelns längd (ca 70 cm) trots skydd från en mantel i gott skick.

Bilaga:
20190718_200329.jpg

Bilaga:
20190718_212058.jpg


Denna skiss visar kretskortet som via de 9 nedre lödanslutningarna går över till potentiometrarna på andra sidan spjället och som är inritade längst ned i skissen. Mätvärden, uppmätta på dessa 9 punkter (inte i kontakten) följer därefter. Resistansvärden med ett intervall hör till R1 eller R2 och är värdena för viloläget plus max utslag (vilket för både R1 och R2 är moturs).

Bilaga:
20190726_204300.jpg
Bilaga:
20190726_204248.jpg


Till sist en bild på kretsen från en ryss-sida. Jag vill dock mena att schemat är felaktigt och ska vara enligt mina korrigeringar. R1, den jag kallar R1, sitter på motoraxeln som styr gasspjället. R1 styr också omkopplarna. Den jag kallar R2 är kopplad till gaspedalen.

Bilaga:
20190724_214653.jpg


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010