Electrokit Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 10.36 2019-09-18

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 834 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39 ... 56  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 21.34 2019-07-03 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 17017
Ort: Säter
Då ska det vara ATF, punkt slut.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.43 2019-07-03 
EF Sponsor

Blev medlem: 13.21 2003-06-02
Inlägg: 19626
Ort: Östergötland
Min traktor är visserligen äldre än 40år. Men jag kör på en billig motorolja från däckonline som uppfyller kraven till mina inte fullt så gamla bilar och täcker in viskositets instruktionen från tidigt 60tal. Billigare än biltema och bättre specifikationer. I växellåda och hydraulsystem kör jag en traktorkombi olja. Den ska funka som hydraul, växelåds och även som motorolja. Men en renodlad motorolja är nog bättre, dessutom lite billigare. Då är ändå inte traktorkombi olja dyr på något vis.

Jag har ingen momentomvandlare på min maskin.

Edit:Jag är inte säker på att det är exakt dessa, men de verkar rimliga.

https://www.dackonline.se/olja/produkt/ ... ormer/1484

https://www.dackonline.se/cgi-bin/oshop ... disabled=1


Senast redigerad av danei 21.54 2019-07-03, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.50 2019-07-03 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 17017
Ort: Säter
Det här är viktigt.
Vid uppstart, använd ren mineralolja, ingen delsyntet.

Sedan är det hård belastning från start som gäller.
Perkins är lite känsliga för att vilja glätta foder och kolvringar de första timmarna om de inte får belastning.
Då får du problem med oljeförbrukning och vevhusventilation.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 23.24 2019-07-03 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17.53 2010-01-04
Inlägg: 5491
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Tack för svaren danei och säter :tumupp:

Just en sån där kombiolja hittade jag hos Swedol. Kanske skulle köra den i motorn samt växellådan/bromspaketet, och sen ATF då i momentomvandlare?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 01.24 2019-07-04 
Co Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16.04 2006-04-16
Inlägg: 10192
Hmm alla källor jag hittar säger att moderna CF-oljor inte är en kompatibel ersättare för CC. Det stämmer väl med vad säter säger när han menar att man måste använda mineralolja.

Det gäller äldre motorer med stor andel bypass och oljan ska skumma så lite som möjligt så att sot och partiklar stannar i sumpen.

https://www.rymax-lubricants.com/news/a ... -it-works/
Citera:
For engines manufactured before 1994, preferably use oils in categories CA, CB and CC


https://www.api.org/~/media/Files/Certi ... H_2013.pdf
https://www.oilspecifications.org/api_eolcs.php
Citera:
CF can be used in place of CE and CD oils.


Lite diskussion på ämnet:
https://www.canalworld.net/forums/index ... ompatible/

Det skulle vara intressant att höra vad MF eller Perkins säger om saken. Det är svårt att hitta någon oljesäljare som har med den här modellen i sina tabeller.

Några som har CC på lager (men inte exakt samma viskositet)
https://oljedroppen.se/api-klassning/api-cc/
https://www.bildelaronline24.se/bil-olja/api-cc


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 04.30 2019-07-04 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 17017
Ort: Säter
Jag är inte helt hemma på vad oljor typ CA/CB/CC/CD/CE/CF är för något.
Är detta klassningar av dessa universaloljor?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 05.27 2019-07-04 
EF Sponsor

Blev medlem: 07.47 2008-12-03
Inlägg: 7327
Ort: Hallstahammar
Fint jobb med traktorn, jag hickade till lite när jag läste specen för hydrauloljan, 8-900cSt, det var inte ett litet spann det. Nu kan jag ju inte direkt nåt om oljor, men har ju nyligen jagat lite till svarven. 900cSt, då känns det som att sirap skulle vara lättflytande i jämförelse.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 06.02 2019-07-04 

Blev medlem: 09.06 2016-12-01
Inlägg: 757
Ort: Marks Kommun
Inom flyget, till kolvmotorplan bensin så har man sk inkörningsolja, det är en rak mineralolja (rak 40) utan några större mängder tillsatser som skall användas dom första 25-50 flygtimmarna när kolvringarna är bytta. Samtidigt så måste man som pilot köra motorn hårdare än normalt, dvs full gas vid initial stigning och sen stigeffekt (normalt) men sen så måste man ligga på 75% effektuttag eller upp till 80% om det är möjligt i alla fall dom första 10-15 timmarna... Jag har en Piper Comanche med två andra och vi har precis renoverat motorn (bland annat) och har nu flugit några timmar på hög effekt. I början drog den mer än en liter olja/timma, nu är den nere i ca 7 dl/timma och den skall ner till 1-2 dl/timman. Först då blir det dags att byta till multigradolja (15W50) med additiver och silicontillsats, mm.
Jag förmodar att detta är väl lite samma med traktormotorn. Förutom att den skall ha mineral så skall den gå på hög effekt några timmar, kan vara svårt att få till? Kör man på låg effekt så tar förloppet fler timmar, ev så kan inslitningen utebli och cylindrarna förblir spegelglatta med lite högre oljeförbrukning och vevhusventilation. Det skulle vara intressant att veta hur man löser detta på nya bilar mm, det är ju inte alla nybilsägare som börjar sin resa med 100-200 mil fullgaskörning...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 06.25 2019-07-04 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 17017
Ort: Säter
Janson, jag tror vi är inne på helt samma linje.
Nu tyckte jag att inkörningsolja var lite overkill för en traktormotor, men i sak är det helt rätt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 07.28 2019-07-04 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17.53 2010-01-04
Inlägg: 5491
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Tack för alla svar och djupdykningar! :tumupp:
Tänkte ändå köpa momentnyckel och lite annat i Gävle imorron så passade på att ringa Snorre och höra vad dom tyckte om läget, och det var väl typ en upprepning av vad ni sagt/kommit fram till.

Inkörningsolja har funnits* tidigare, men idag kör dom in motorerna med mineralolja 15W-40.
Det sämsta man kan göra är att dra igång den och lämna den på tomgång i flera timmar (som tydligen många gör). Då får man spegelblanka cylindrar som ett brev på posten.
Deras rekommendation var att använda maskinen "som vanligt", men inte att ge sig på ett extremt arbetspass direkt. Jobba som vanligt, och med lite olika varvtal, det blir en bra inkörning det.

Till hydraulsystemet sa han direkt "Hydraulolja 46" (så länge jag inte vinterkör allt för mycket), så det är väl bara att köra på det :wink:

Dom hade allt hemma på fat, och det var bara att svänga förbi med lite tomdunkar imorron.


* finns fortfarande med ganska svår att få tag i


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 08.04 2019-07-04 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 15.29 2005-05-10
Inlägg: 37803
Ort: Söderköping
> Det skulle vara intressant att veta hur man löser detta på nya bilar mm...

Vi frågade om just "inkörning" då vi hämtade ut en ny Skoda Karoq för några veckor sedan.
Hur som helst, enligt säljaren så testkörs moderna motorer så pass mycket på fabrik så
någon traditionell inkörning finns det inget behov av längre, enligt honom. Dock så
betydde väl "inkörning" förr i tiden att man tog det lite lugnare i början (?).


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10.11 2019-07-04 
Co Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16.04 2006-04-16
Inlägg: 10192
säter skrev:
Jag är inte helt hemma på vad oljor typ CA/CB/CC/CD/CE/CF är för något.
Är detta klassningar av dessa universaloljor?

Detta infördes för att man skulle kunna köpa motorolja från valfri tillverkare och inte bara den som motortillverkaren förespråkar.
Varje gång det sker utveckling på området tar API och ACEA fram en ny standard, motortillverkaren konstruerar sin motor för en viss klassning av olja och skriver detta i manualen.
Om din motor kräver "API CC" så kan du alltså köpa det från OK, Castrol, Pennzoil etc och vara 100% säker på att den passar utan att behöva fråga någon.

Många är också enligt listan bakåtkompatibla, dvs om din motor kräver "API CH" kan du även använda CI,CJ eller CK. Detta eftersom alla testade parametrar är bättre på dessa oljor.

I Europa använder vi ACEA men principen är densamma.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13.18 2019-07-04 

Blev medlem: 13.28 2006-09-23
Inlägg: 9299
Ort: Södertälje
Janson1 skrev:
det är ju inte alla nybilsägare som börjar sin resa med 100-200 mil fullgaskörning...


Fast det är detta man borde göra efter att man varmkört motorn, hård gas - lite lättare kort stund så att det får spola bort det som ev skavts av - hård gas igen och allt detta över stort varvtalsområde - kort sagt väldigt aggressiv körning i typ 500 mil - annars får man VAG-sjukan med hög oljeförbrukning resten av bilens tid och mycket sot och bränt även nedanför kolvringarna och vidare sludge-problem i vevhusventilation pga. mycket (halvvägs förbrända) bränngaser tar sig ned och med det mycket fukt i sig och gör oljan till majonäs på sina håll i nordisk klimat och är det mycket kallstarter med kortkörningar så har man receptet på igensatt vevhusventilation på ganska kort tid...

Och överdrivet läckande kolvringar ger lägre kompression och också lägre verkningsgrad i motorn då det är energimässigt dyrt att tappa gas med läckor under kompression och arbetscykeln.

Efter typ 500 mil så har det hela polerat upp så mycket i cylindervägg och kolvringar inte slipas av längre och har man inte fått full passning mellan kolvring och cylinder innan dess för att man 'kört försiktigt' så får man dras med det resten av motorlivet i fordonet eller till motorrenovering med ny honing av cylinder och nya kolvar/kolvringar - men den typen av renovering är rätt sällsynta idag på bruksbilar


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13.53 2019-07-04 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12.01 2006-02-24
Inlägg: 22310
Ort: Norr om Sthlm
Fastkoksade kolv/oljeringar är väl dock en sjuka som framförallt uppkommer på lågfriktionsmotorer, speciellt i kombination med longlife-servicecyklar.

Och som någon annan redan nämt, numera görs inkörningen av bilmotorer iaf i bänk på fabriken innan dom monteras.

Jag har sett en film från nån fabrikant hur den kombinerade in/testkörningen går till och det gör ont i motorhjärtat av att höra det,
man körde bilen på varierande varv och last, och påfallande mycket av varvtalen var i mitt tycke mycket höga.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 14.45 2019-07-04 
Co Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16.04 2006-04-16
Inlägg: 10192
Dom flesta biltillverkare förbjuder användning av fullgas och rekommenderar varierande körning men en bra bit under maxvarvtal för inkörningsperioden. Det är bara att läsa instruktionsboken från valfri nybil.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 834 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39 ... 56  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: GFEF, sYph och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010