Hur får man reda på hur man kopplar datapinnarna till 10pinskontakten?
Man får någon anvisning om en 6pinspryl som verkar vara något mellansteg.
Hur läser man detta?
MVH
Peter Eriksson
ps. som ni kanske märker är jag ingen hejjare på elektronik ds.
Nu har jag ingen aning om vad det är för EEPROM-kort eller vart det ska kopplas, men i schemat finns ingen direkt anslutning mellan datapinnarna på EEPROMet och 10-pinskontakten.
Min gissning är att 6-pinskontakten ska vara för bygling (sånt som man hade på alla datorprylar förr i tiden), så att datapinnarna kan kopplas till olika pinnar på 10-pinskontakten...
Jag har inte läst databladet för kretsarna, men jag misstänker att det bara är en snabbanslutning till ens krets.
STK500 är en utvecklingsbräda för Atmels processorer, denna har 10pinns anslutningar, där två av pinnarna är jord samt Vcc(pin9 och pin10, exakt som koplingschemat), restrerande 8 är bitarna på en port.
Det finns en 6 pinns anslutning på denna men den används för ISP programmering.
Kollade lite snabbt på databladet för 24C02, det pratar med I2C, därför du bara behöver koppla in SCI och SDA till din microkontroller(förutom Vcc o jord).
Jag vet inte hur det ser ut på PIC sidan, men Atmels processorer har ibland hårdvarustöd för I2C, då måste du koppla den till dom specifika pinnarna, annars kan du koppla den till vilka pinar du vill och koda det från grunden.
Edit:
Jag tror som Cyr, 6-pinnarna är för bygling, 10pin är en snabbanslutning till din microkontroller.
Med hjälp av byglingen kan du få I2C´s två ledningar att gå till dom ben som din microkontroller har stöd för, misstänker att den kan vara anpassad för STK500:an...