Slang till McKibben Air-muscles?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Några tips på små (låg vikt) elektroniskt styrda ventiler?

/Johan
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Ska titta lite i de papper jag hittat om McKibben och se vad de har använt.
Måste ju vara ganska snabba också....

Sedan skulle det vara bra med någon tryckmätare som man återkoppla med... dvs få en elektrisk signal ut.
Tyvärr verkar allt sådant vara ganska dyrt... I alla fall på ELFA!
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

VEMS Shop finns en typ.

Om det är billigt eller ej vet jag inte. En del pengar är det ju dock med tanke på att man antagligen vill ha mera än en ventil... :)
Seven11

Inlägg av Seven11 »

har också funderat en hel del på detta, har du någon länk så man kan kolla?
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Seven11: Vad syftar du på ?
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Dessa kanske har något likvärdigt?. Kolla i katalogerna!.
http://www.euroflon.se/
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

De verkar bara ha slangar som är armerade på något sätt...
Verkar som om de inte fattat fördelen med slangar som är grymt elastiska! :D
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Skickade iväg grov beställning till Thai Centri på latex och silikonslangar.
Eftersom han inte visst på rak arm vad han hade hemma skulle han återkomma, så vi får väl se vad han studsar på i beställningen...
Bestälde:
latex (IDxVägg)
4x1
9x1

silikon (IDxYD)
3,8x4,7
9x10
20x20,8

plus eventuella restbitar som finns....
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Nu har jag satt ihop min första McKibben muskel!!! Har inte provat den ännu. Ska nog komplettera med ett par små slangklämmor som hängslen och livrem så att ändbitarna inte lossnar...

Bild

Bild

Jag började med den tunna (4x1) slangen... Om det funkar bra ska jag testa den grövre (10x1) slangen. Funkar det inte bra ska jag ändå testa den grövre (10x1) slangen. :wink:
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Snyggt!

Jag har fått slangarna annars. Tror jag. Har iallafall ett brev hemma ifrån dig, själv är jag några hundra kilometer söderut. :)
Blir något roligt tills att jag kommer hem nu :)
Pengarna borde vara hos dig snart.

Vad använder ni/har ni tänkt använda för kompressor till detta?

Funderar själv på att börja med en cykelpump modell större för att testa funktionen och sedan beroende på resultatet avgöra vad jag skaffar.

Classe har några billiga kompressorer för 10 euro. Efter 5 minuter börjar de ryka, efter 6 minuter går de sönder. Har provat två exemplar, samma på båda.
De duger kanske att köra 30sec-1min åt taget, vila några minuter, köra igen, vila länge, köra igen osv, men kontinuerlig drift är de absolut inget alternativ. Dock gör priset och den lilla storleken att de passar bra till många projekt...
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Får man fråga vad du tänkt använda dem till ?

Jag tycker det vore kul att använda dem till en robot men jag vet inte vad man skulle ha för luftkälla.

Tack för slangarna.

/Johan
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Macce, Har en liten kompressor (99:- på jula) för 12V (Ganska usel är den!). Ska testa lite i helgen. Hinner inte så mycket nu under veckan.

Ibland undrar man om det inte är bättre att satsa på bättre utrustning på en gång. Men det kostar ju en bra mycket större slant! :)

Strombom, har också robot ambitioner. Vi kan väl bolla lite ideér. När det gäller luftkälla vet jag inte vad jag ska göra. Den jag har täcker bara första testerna. Skulle vilja köpa en större. Tex Biltema art.nr. 17-636. Tar dock så mycket plats och är tung. Ska fundera till nästa vecka!
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

strombom skrev:Några tips på små (låg vikt) elektroniskt styrda ventiler?

/Johan
kollade i bra att ha lådan och hittade två treventilspaket som var små
5,5v spolar och i storlek som en liten handflata, ska kolla lite noggrannare om det är av intresse
GFEF

Inlägg av GFEF »

strombom
>Några tips på små (låg vikt) elektroniskt styrda ventiler?

http://home.swipnet.se/ELILE/TRYCK.html
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

Ojoj, sånahär "muskler" är ju perfekt till båtsimulatorn som jag länge funderat på hur man ska bygga :) Alltså en plattform som fungerar ungefär som stolen i dendär filmen nån länkade till här. Har funderat på pneumatik, hydraulik, linjära ställdon, etc. men allt har vart för långsamt om man ska hålla sig inom rimlig prisklass, och även då ganska dyrt.

Sånahär "muskler" är ju nästan gratis i jämförelse, och dessutom snabba och starka :D :D
Simulatorn kopplas till en dator som kör t.ex. Virtual Sailor. (Gäller bara att övertala Ilan Papini att implentera något stöd för det i VS då :) )

Problemet är väl då mest ventilerna... Som kompressor får man väl ha en lite rejälare än de där 99kr-varianterna, en med såndär "tank" vore nog bra..

Såg en elektrisk gasol-ventil hos Hjertmans Båttillbehör häromsistens, men den tror jag kostade runt 500 spänn, och så är det inte säkert att den pallar trycket.. Måste ju vara relativt snabb också..

Dendär simulatorn borde man ju sedan kunna använda till både båt-, flyg- och bilsimulator, m.m..
Bara att fixa modulär "inredning", så att man kan byta beroende på vad man vill "köra".. :) Gäller nog att göra hela simulatorn lite "modulär", så man inte begår misstaget att bygga en stor och avancerad grej i sitt rum som man sedan upptäcker inte kommer ut genom dörren :) (Mina föräldrar kände en kille som byggde en segelbåt i sin mammas vardagsrum :D Han fick riva en vägg för att få ut den :D )
Skriv svar