Jag läste el-tele för 30 år sen och har sedan dess mest jobbat som programmerare så jag är lite ringrostig. Skulle behöva lite kom-igång-tips för detta.
När jag startar förstärkaren smäller det i bägge högtalarna och sen går den in i safety mode eller vad det kan heta. Röd lysdiod. Det blir lika oavsett ingångsväljare och med volymen på 0. Kan man hitta schema med referensspänningar? Andra tips hur jag går vidare uppskattas.
Till o börja med så skall man alltid göra en visuell snabbsökning.
Kolla på elektrolytkondensatorerne om dom är svällda,lödfel,mm.
Sedan skall man mäta spänningarna och mäta slutstegstransistorer.
Mät direkt på högyalarutgångar så du inte får ut liksoänning för då kommer
högtalarna ganska snabbt ryka.Själva slyddsmodulen heter CB35(protektion modul i skemat)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ja, jösses. Så där såg inte förstärkarna ut sist jag öppnade en. Tack för manualen hursomhelst.
Nåja, okulärbesiktning gav ingenting. Mätning säger -26V på bägge utgångarna över 6.8 ohm så inte konstigt att det smäller i högtalarna innan skyddet går in. Samma fel på båda kanalerna borde väl begränsa problemet något. Tar och sätter mig in i schemat till att börja med.
+/-45V finns och därmed antar jag att bryggorna är hela (?). När utgångsrelät drar så dyker -45V medan +45V är stabil. Glödlamporna som sitter mellan bryggorna fattar jag inte ens vad dom gör men DS402 lyser till när utgången är dragen och DS401 är slock hela tiden.
Observera att det finns två varianter av nätdelen beroende på bokstäverna
på modellbeteckningen. Du får nog mäta sluttrisserna i första hand om kortslutning?
Och det är: Q115,117, Q215,217.
Sedan vore det trevligt med några bilder på kretskorten som du lägger direkt här i foromet
gkar skrev:Hur mycket sjunker +-45V till mätt mot 0 när den går in i protect?
Såhär ser det ut:
Vid uppstart; vid aktiverat utgångsrelä; vid protection
+/-48:
48; 47; 48
-47; -27; -47
+/-17:
17; 17; 17
0.4; 0.4; 0.4
Notera att jag inte har någon -17V under hela förloppet.
Jag tycker mig inte hitta några självklara kortisar i sluttransistorerna. Inte heller blir R174/R177/R274/R277 ens pissljumna, vilket de (väl?) borde bli om det var full skjuts. Däremot blir R183/R188/R283/R288 brännheta.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Sado 27 juni 2019, 13:12:32, redigerad totalt 1 gång.
Grundproblemet är att du inte har någon -17 V.
Det finns 2 st ”DC-servon” i form av IC 11A och IC 21A som justerar likspänningen ut till 0 V, om dessa inte får -17 V matning så får du exakt de symptom som du har.
Felet finns förmodligen runt Q307 som skapar -17V från -35 V.
Mät lite potentialer runt Q307 så kan du få lite tips här
Diodmät de 2 transistorerna Q305 och Q307.
Om du har glömt hur man gör:
Stäng av förstärkaren.
Sätt din multimeter i diodmätningsläge.
Sätt minussladd på basen och plussladd på emitter resp kollektor. Borde visa ca 0,7 V i båda mätningar.
Sätt plussladd på basen och minussladd på emitter resp kollektor. Borde visa avbrott
"Om du har mätt korrekt" var svårt. Åldern gjorde att jag glömde spegelvända allt när jag mätte på lödsidan.
Q305 är mätt korrekt.
Q307 hann jag löda loss och mäta ordentligt innan jag insåg felmätningen och då sa den 0.62 och Domus enligt förväntan.
Spänningarna jag mätte tidigare är dock rättvända.