Jag är relativt säker på att du kan lösa detta problem med hjälp av kommandot DISM (Deployment Image Servicing and Management).
Tyvärr har jag själv lite dålig koll på kommandot men skriver ändå här så du har något att söka på även om jag inte direkt kan visa hur man gör.
Det verkar vara en riktig verktygslåda för att kunna tvinga in drivrutiner, göra image-filer av diskar, skapa installationsmedia med nya drivrutiner m.m
Jag har en kollega som brukar använda det till väldigt mycket och jag vet att han just har tvingat in en USB3-drivrutin på en installation.
Det jag har förstått är att du först ansluter din disk (dit du vill installera USB3 drivrutinerna) på en annan maskin. Och sedan därifrån kör DISM för att installera drivrutinen på den anslutna disken. Men riktigt hur alla kommando-argumenten ska vara har jag tyvärr inte koll på.
Här är en länk:
https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/manufacture/desktop/add-and-remove-drivers-to-an-offline-windows-imagesom verkar vara något i stilen.
Edit: Det går alltså att installera drivrutinerna på det redan installerade systemet som ligger på disken!
Har försökt att googla här nu, Tror att man kan ange den drivebokstav som disken har som image. Det behöve rinte vara en imagefil.
Typ: DISM /Image:L:\ /Add-driver:... om disken du försöker lägga till drivern till heter L:\ på maskinen du gör det på. L:\ är alltså där Windows-katalogen ligger om det finns fler partitioner.