JimmyAndersson skrev:Bra slogan!
Tack, den rimmar ju till och med
Snyggt ordnat med de blå sortimentlådorna.
Tackar
Jag måste passa på att fråga:
Hur kom du på tanken att sortera ”nördigt” från början?
Man kan kanske inte tro det men i grund och botten är jag en pedant så om jag vill göra nåt vill jag helst göra så bra det går (om det inte kostar skjortan dvs) samtidigt gillar jag "Good Enough" så jag kanske bedrar mig lite här
Men det är skillnad på Good Enough när man skapar saker och när man sorterar saker för i grund och botten går det ju inte att sortera fel dvs det finns inget Good Enough, det MÅSTE sorteras rätt!
Sen har jag senast idag dividerat med mig om världens löjlighet när det gäller antalet OLIKA transistorer, jag har till exempel en databok på runt 100000 olika transistornummer samtidigt som jag ärligt tror att max 50 räcker.
Det räcker för att både bygga väl fungerande datorer, telefoner och rymdraketer.
ÄNDÅ finns det alltså över 100000 olika DISKRETA transistornummer (min databok är till och med från 1988...).
Jag börjar ärligt talat bli rätt trött på det här rätt onödiga överflödet som väl mest har skapats pga konkurrens för det har knappats skapats utifrån behov.
Samtidigt är det fascinerande hur folk bara måste ha just den där trissan, jag var sån när det gällde mitt Philips Experimentlådor-projekt men redan där är det direkt löjligt för vad är det egentligen en trissa ger?
Jag skulle vilja säga att den ger följande mer eller mindre viktiga parametrar:
1) Den skall tåla spänningen (90% av alla 100000 stycken tål 20V)
2) Den skall tåla strömmen (90% av alla trissor tål 100mA)
3) Den skall tåla effekten (90% av alla trissor tål 0,5 Watt)
4) Den behöver förstärkning (90% av alla trissor har ett hfe över 100)
5) Den behöver hög gränsfrekvens (90% av alla trissor klarar 100MHz och många produkter jobbar med DC till AF).
Vad är motivationen till att orka sortera så mycket?
Det är skojigt och jag hedrar mina donatorer. Tänker också att när jag skapar en detaljerad lista över alla typnummer så kanske nån ser nån trissa hen saknar och då skänker jag gärna en eller ett par. Det som inte är skojigt är att tanka ner alla datablad men jag har precis bestämt mig för att inte göra det utan istället läsa databladen i browsern (eller i mina databöcker) och skriva ner de fem punkterna ovan (inklusive konfiguration och kåpa).
Jag frågar för att jag är nyfiken och för att jag själv behöver sortera lite av varje i komponentväg.
Jag gillar dina frågor och önskade bara att fler frågade lika mycket. Ofta tycker jag ärligt talat att responsen på det här mycket trevliga forumet är ganska dålig för man lägger ner ganska mycket tid och energi på att visa vad man håller på med och ställer frågor men ofta blir det som på facebook dvs knappt ens ett gilla. Samtidigt är det lite skönt att skriva "i fred" om man säger, målet då är egentligen att leverera utvecklad lösning.
Jag skriver inte för att få beröm (även om det naturligtvis är kul), jag skriver mest för att jag tycker det är roligt och tänker att om jag bara skriver tillräckligt detaljerat och förklarande så kan nån annan förstå hur jag tänker och kanske jag till och lyckas "lära" nån även om jag inte kan så mycket själv, jag är mest passionerat intresserad av elektroteknik och ser hela tiden hur mycket mer det finns att lära sig här i världen, uttrycket "ju mer man vet, desto mer inser man hur lite man vet" skriver jag gärna under på för det blir så när man håller på (dom som eventuellt inte förstår kan ju prova att lära sig saker, sagt i all välmening).
Jag tackar för detta, speciellt betydelsefullt när det kommer från en EF-veteran som dig
MVH/Roger