Dimbakljus import bil

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 31633
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Dimbakljus import bil

Inlägg av MadModder »

Det finns många bilar där dimbakljuset inte är självåterställande. Vilket år kom den regeln till?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 47172
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Dimbakljus import bil

Inlägg av TomasL »

Vet inte, det står så i ECE-reglementet.
Jag har aldrig sett en bil där dimbakljuset inte återgår.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Dimbakljus import bil

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Intressant frågeställning av en av myndighet klämd TS.
Riktigt bra svar av TomasL. Uppskattas.
Skall bli kul att följa till slutet.
Kunskap är makt, i alla lägen! :bravo:
Palle500
Inlägg: 4995
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06
Ort: Strängnäs

Dimbakljus import bil

Inlägg av Palle500 »

Hittade en bättre lösning. En färdig modul som du spänningsmatar via tändning/parkeringljus/halvljusläget.
Den borde starta i nolläge vid spänningssättning = dimljuset är avstängt oavsett läget innan du stängde av lyset/tändning.
Jag måste kolla ordentligt, var länge sedan man höll på med SR vippor. eller så köper du och testar.
Vill du ha tydligare inkoppling så kanske jag hinner rita ihop något?

Sen kopplar du in din återfjädrande knapp som då växlar dimlyset för varje tryckning. Kontrollampan och dimljuset matar du via relätgången. Glöm inte att avsäkra kretsen och dimljuset.

https://www.electrokit.com/produkt/vaxlande-rela-ek020/

Manual
https://www.electrokit.com/uploads/prod ... eet-se.pdf

För 12 volt även insignalerna är för 12 Volt alltså perfekt till bilen.
V+ = 12volt från tändning/parkering/halvlyse
GND = jord
TOG = från din fjädrande strömbrytare
Reläet
COM = 12volt från tändning/parkering/halvlyse
NO = kontrollampa och dimlyset.

Bild
C.liljegren
Inlägg: 12
Blev medlem: 2 juni 2019, 14:51:29

Re: Dimbakljus import bil

Inlägg av C.liljegren »

Ja mmm om ni vill rita nåt åt mig så utgå ifrån att ni förklarar för nån som går på lekis :D .inser att kompetensen på detta forum är långt över min egen :lol: . Hade hoppats på ett svar i still med (köp det här reläet på biltema.....) ps tattar iden med summer är det ingen som har nappat på?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 15649
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Dimbakljus import bil

Inlägg av mrfrenzy »

Beställ den modulen Palle har länkat från Electrokit https://www.electrokit.com/produkt/vaxlande-rela-ek020/
Köp också en återfjädrande knapp om du inte har det redan: https://www.electrokit.com/produkt/vipp ... on-off-on/

Säg till när det är på väg vilka grejer du köpt så kan vi göra en lekisritning :)
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4756
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Dimbakljus import bil

Inlägg av Swech »

Den modulen kan bli vad som helst vid påslag eftersom både Set och Reset har pulldown.
Den är också inte jättelämplig i bil eftersom bilens 12V sällan är 12V.
Det finns en massa otrevliga spikar och överspänningar.

Swech
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 15649
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Dimbakljus import bil

Inlägg av mrfrenzy »

Sedär, då är kanske relälösningen bättre ändå. Den är iaf ganska bombsäker.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11107
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Dimbakljus import bil

Inlägg av prototypen »

Det här är ett relälösningen.
B03CF0B3-2FDB-4E77-8346-30CDA234180A.jpeg
Protte
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11107
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Dimbakljus import bil

Inlägg av prototypen »

Ska man använda bilrelän som bara är enpoliga så tar man två och parallellkopplar spolarna.

Protte
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27615
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Dimbakljus import bil

Inlägg av danei »

Varför inte ett relä som håll krets och ett för frånslag. Då han man ha en momentan treläges brytare med en till och ett frånläge. Men nu lät det som att planen var att inte ha bilen i en laglig status, då vill man kanske inte lägga just någon energi på det. Då räcker det visserligen med ett enpoligt relä.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35532
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Dimbakljus import bil

Inlägg av säter »

C.liljegren skrev:Nej finns inga.har satt ditt en egen lampa.
Har du satt dit dimljus frivilligt alltså?
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11107
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Dimbakljus import bil

Inlägg av prototypen »

Men med relälösningen finns väl ingen anledning att senare gör det olagligt.

Protte
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11107
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Dimbakljus import bil

Inlägg av prototypen »

Liljegren, din inköpta brytare med tre anslutningar fungerar inte som S1.
Din är enpolig med lampa som behöver minus till lampan.

Protte
Palle500
Inlägg: 4995
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06
Ort: Strängnäs

Dimbakljus import bil

Inlägg av Palle500 »

Swech skrev:Den modulen kan bli vad som helst vid påslag eftersom både Set och Reset har pulldown.
Den är också inte jättelämplig i bil eftersom bilens 12V sällan är 12V.
Det finns en massa otrevliga spikar och överspänningar.

Swech
Spikar m.m i bilens 12V system tror jag är ofarligt, finns kondensatorer på spänningen. Det är ju cmos med skydd på ingångarna samt även extra dämpmotstånd.

Ang uppstarts läge så gissar jag att den håller sig på inaktiv utgång. RC kretsen på clk fixar nog detta. Även om man tittar på databladet så blir den inaktiv om clk hålls låg. Men om det blir ett problem får man sätta en RC krets på reset ingången så är startläget väldefinierat.

Men visst ts säger ju själv att han saknar elektronik kunskap så då är en relä lösning bättre.
Jag kan inte få till en relälösning med en återfjädrande brytare. Kanske schemat ovan detta inlägg med 2 relän fungerar bäst för ts. Får titta på det.

Edit
Det fungerar, men du får två olika lägen beroende på om dimljuset var på eller avslaget vid senaste körningen.
Var det avslaget sist är det bara att slå om omkopplare så tänds dimljuset. Slå av så släcks det.
Om det är påslaget och du stänger av bilen så måste du växla på brytare. För att direkt gå tillbaka till påslaget. Detta för att du först behöver självhållning av reläet.
Ingen big deal. Du kan leva med detta och kommer du bara ihåg att stänga av det innan/efter du stoppat bilen så fungerar det utmärkt.
Skriv svar