2N3055 är kanske lite lyx i en sånhär förstärkare, den klarar ju 70V Vcer och 115W. Dessutom har jag för mig att den klarar 3MHz, inte direkt i närheten av vad en sånhär förstärkare kräver.

Jag fick liv i förstärkaren igen. Det var en kondensator som gett upp. Sedan bytte jag 100k-poten till en 47k-pot och då fick jag bättre kontroll på förstärkningen. Dessutom har självsvängningen försvunnit.
Testspelade med elgitarr. Jodå, man kan få riktigt trevlig overdrive, nästan på gränsen till dist om man maxar involymen. Provade även med en synth (DX7) men här märkte jag något som ska ändras: Om man ställer synthens och förstärkarens volym så att man får rent ljud, då är ljudet i högtalaren lite för svagt. Högtalaren är förresten på 4ohm och klarar 14W.
Bästa lösningen är nog att höjja matningspänningen till exempelvis 9V. Då kan man ju driva den på batteri...

En annan sak:
Poten styr ju bara ingångsvolymen. Jag skulle vilja ha möjligheten att justera förstärkningen (gain) och utvolymen. Några idéer kring det?
edit: Passade på att mäta lite:
T1 b = 1.3V
T1 e = 0.6V
T2 b = 2.4V
T2 e = 1.9V
Tyvärr sitter ju allt på kretskortet så det blir lite knepigt att mäta strömmar, men med det klassiska "känn-om-komponenten-blir-varm"-knepet så verkar allt vara hur lugnt som helst.