Hej och hå
Letar efter en färdig krets eller schema till något som liknar en räknare.
Såhär ser det ut, jag får oregelbundet in regelbundna pulser. Jag vill tända en lysdiod för varje puls, men släcka dem ifall pulserna har upphört. Jag vet inte hur många pulser som kommer varje gång men jag vet att det är max 6 stycken.
Några förslag på hur jag ska lösa det, gärna så litet som möjligt då det är ont om utrymme.
//Källberg
Räknarkrets, fast ändå inte
hur vet du att pulserna slutat komma?
måste den tända 6 lysdioder i rad?
annars kan man mata in pulserna i en 4040, visar binärt eller en 4017 där en lysdiod av 10 lyser(hoppar fram ett steg för varje puls)
en enkel tidskrets resettar kretsen om det inte kommit några pulser på lämplig tid
borde gå att göra hyggligt litet med ytmonterade kretsar och lysdioder
måste den tända 6 lysdioder i rad?
annars kan man mata in pulserna i en 4040, visar binärt eller en 4017 där en lysdiod av 10 lyser(hoppar fram ett steg för varje puls)
en enkel tidskrets resettar kretsen om det inte kommit några pulser på lämplig tid
borde gå att göra hyggligt litet med ytmonterade kretsar och lysdioder
Jo, en mikrokontroller har jag också tänkt på och det är ju inga bekymmer så sätt. Men jag är sugen på att fixa det utan att använda en sådan. Varken 4017 eller fungerar ju exakt så som jag vill. Frågan är om man kan bygga upp det av lite vippor, får kolla på det under dagen.
För övrigt har jag ingen aning om när pulserna slutar eller när pulserna börjar. Det jag vet är dock att sista pulsen kan vara kortare men behöver inte vara det.
Tacksam för all hjälp jag kan få...
För övrigt har jag ingen aning om när pulserna slutar eller när pulserna börjar. Det jag vet är dock att sista pulsen kan vara kortare men behöver inte vara det.
Tacksam för all hjälp jag kan få...
Om det är för at kolla OM det kommer pulser eller inte är en timer rätt grej, 4538 eller liknande "återtrigbar monostabil" är grejen till detta. Om man sedan vill tända en LED för varje puls i form av ett "stabel"-diagram kan man ju ha ett shift-register som kan nollas och som skiftar in '1' enbart.
Såklart måste den ha en utgång för varje steg och när timern "faller bort" för att det inte har kommit pulser på ett tag skickas en kort reset-puls till shiftregistret.
Ganska enkelt faktisk men enklar och mindre med en µC.... om det inte är ett problem att programmera osv.
Såklart måste den ha en utgång för varje steg och när timern "faller bort" för att det inte har kommit pulser på ett tag skickas en kort reset-puls till shiftregistret.
Ganska enkelt faktisk men enklar och mindre med en µC.... om det inte är ett problem att programmera osv.