Vad för komponent kan detta vara?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bearing
Inlägg: 11678
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Vad för komponent kan detta vara?

Inlägg av bearing »

Aha, så det här kortet sitter inte i ratten. Annars hade ju en accelerometer kanske kunnat användas som en redundant sensor.
Thomasx
Inlägg: 101
Blev medlem: 23 augusti 2014, 21:09:47

Re: Vad för komponent kan detta vara?

Inlägg av Thomasx »

Korrekt, det sitter inte i ratten. Det sitter på rattstången. Och mäter rattens rotation, via lite kugghjul.
Janson1
Inlägg: 1381
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Vad för komponent kan detta vara?

Inlägg av Janson1 »

Har rattaxeln varit lossad från kuggstångsstyrningen/styrsnäckan?
Thomasx
Inlägg: 101
Blev medlem: 23 augusti 2014, 21:09:47

Re: Vad för komponent kan detta vara?

Inlägg av Thomasx »

Nope! Hur så?
Janson1
Inlägg: 1381
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Vad för komponent kan detta vara?

Inlägg av Janson1 »

Det sitter förutom vinkelgivare mm även en räknare så styrningen vet när det bör gå rakt fram, tar man loss rattaxeln och får dit den ett varv fel så blir allt dåligt. Inte bara antisladdsystemet utan om man kommer till ändläget så kan "klockspring" ryka av, den elektriska kopplingen mellan ratt och rattstång. Detta driver airbag, tuta, radio, farthållare mm om det finns knappar för det. Det kanske står men vad är exakt felkod?
Janson1
Inlägg: 1381
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Vad för komponent kan detta vara?

Inlägg av Janson1 »

En fråga till, hur uppstod felet?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26693
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Re: Vad för komponent kan detta vara?

Inlägg av Icecap »

Kan det vara en hallsensor kanske? Vifta med en magnet och kolla output.
Thomasx
Inlägg: 101
Blev medlem: 23 augusti 2014, 21:09:47

Re: Vad för komponent kan detta vara?

Inlägg av Thomasx »

Det är inte någon halleffektsensor, redan testat med magnet.

Felet uppstod inte på något särskilt vis, vad jag vet. Rätt som det var en dag varnade bilen för detta.

Rattaxeln sitter där den sitter. Rattvinkelgivaren, som är en del av "klockspring" är lossplockad ja, annars hade det inte gått att komma åt elektroniken. Någon givare utöver de som sitter på detta kortet finns inte och inte någon "räknare". Givarna som sitter på kortet anger rattens läge. Det där har jag koll på, liksom vad som är rakt fram på "klockspring".

Frågan, eller frågorna är,

1. vad för komponent detta är
2. varför jag får felkod, och felkoden är "Styrvinkelgivare intern fel". Kopplar man bort styrvinkelgivaren helt får man andra felkoder som tar längre tid att få fram. Dvs, detta interna felet som kommer snabbt, kommer helt klart ifrån detta kortet, dvs kommunikationen från kortet fungerar som det ska. Frågan blir då alltså, varför kortet säger att något är fel på det. För jag hittar inga fel på det. alla komponenter verkar hela och signalerna från givarna ser ut precis som man kan förvänta sig. Det enda som kvarstår är denna komponent, och den förefaller faktiskt inte helt frisk, eftersom den enda utsignal jag fått ifrån den är 0,7 volt och inget annat.

Det enda andra som skulle kunna orsaka ett problem/fel, är följande.

Det sitter fyra halleffektsensorer på kortet, dessa läser av två roterande magneter på kugghjul. Två halleffektgivare per magnet. Den ena magneten roterar 180 grader från ändläge till ändläge på ratten. den andra roterar sex fulla varv från ändläge till ändläge.

Man skulle kunna tänka sig att en av dessa två magneter/kugghjul kuggat över, och att utsignalerna från de två halleffektgivarna på det ena kugghjhulet inte matchar förväntad signal från halleffektgivarna på det andra kugghjulet.

Det blir i så fall ett litet helsike att på experimentell vägg hitta rätt igen. Eftersom för varje läge måste man plocka isär och justera kugghjulen och montera ihop allt igen. Initiera ratten med en speciell procedur, och sedan köra bilen enligt ett visst mönster, först därefter lär felkoden kunna försvinna. Sedan får man göra den manövern för varje nytt läge på kugghjulens inbördes position. Och det finns ju ett gäng kuggar på ett varv ;)
Janson1
Inlägg: 1381
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Vad för komponent kan detta vara?

Inlägg av Janson1 »

Ok, du har verkligen fördjupat dig i dess fel och förmodade funktion. Jag är väl också lite inne på att nåt har kuggat över. Finns det några som helst märkningar på dom olika kugghjulen eller att magneterna skall stå i ett speciellt "startläge" vid montering? Eller har nåt "tappat minnet" så man måste lära den på nytt?
kricka
EF Sponsor
Inlägg: 641
Blev medlem: 7 oktober 2003, 00:19:55
Ort: Vikbolandet
Kontakt:

Re: Vad för komponent kan detta vara?

Inlägg av kricka »

Vad är det för bil?
Senast redigerad av kricka 7 maj 2019, 20:46:17, redigerad totalt 1 gång.
Thomasx
Inlägg: 101
Blev medlem: 23 augusti 2014, 21:09:47

Re: Vad för komponent kan detta vara?

Inlägg av Thomasx »

Janson1 skrev:Ok, du har verkligen fördjupat dig i dess fel och förmodade funktion. Jag är väl också lite inne på att nåt har kuggat över. Finns det några som helst märkningar på dom olika kugghjulen eller att magneterna skall stå i ett speciellt "startläge" vid montering? Eller har nåt "tappat minnet" så man måste lära den på nytt?
Sannolikt finns något "startläge". Men samtidigt vet ju aldrig bilen hur ratten är vriden när man startar den, och det finns en kalibreringssekvens. Samtidigt kan jag notera att det finns en varning för att ratten vridits för långt, så via den kan man ju styra in så att ändlägena ligger inom det godkända området så att säga. Så det enda som återstår då egentligen är de inbördes lägena mellan kugghjulen.

Det kugghjul som ger ett halvt varv på hela rattutslaget borde vara ganska givet hur det ska vara. För man vill sannolikt inte att två olika lägen på ratten skall ge upphov till samma utsignalnivå. Utsignalen är en sinuskurva när man vrider ratten med konstant hastighet, och från ändläge till ändläge kan man då ställa in kugghjulet så att det går från topp till botten på en halv sinusvåg. På så vis fås aldrig samma utsignal för två olika rattvinklar.

Återstår då att synka in det andra kugghjulet som ger sex hela sinusvågor på hela rattutslaget. Om det nu hänger på det.

Men jag är fortfarande fundersam till funktionen på denna komponent. :)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 15649
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Vad för komponent kan detta vara?

Inlägg av mrfrenzy »

Styrvinkelgivare intern fel
.
Det betyder alltså att mjukvaran inuti enheten har konstaterat att det är något fel på den. Det behöver inte vara ett elektriskt fel, det kan också vara kalibreringsdata i eeprom som blivit förstört pga dålig implementation av brownout (mycket vanligt i 5-15 år gamla bilar).

Även om det är ett elektriskt fel så är det inte säkert det hjälper att laga detta. Om ett sådant internt fel detekteras kan mjukvaran mycket väl sätta en flagga som gör att den aldrig mer fungerar.
cittra49
Inlägg: 294
Blev medlem: 29 augusti 2010, 19:58:22

Re: Vad för komponent kan detta vara?

Inlägg av cittra49 »

Är det en VW? En kompis hade en caddy som en gul lampa med ratt började lysa på, tipset han fick var att ta av batteriet och sväng fullt vänster höger några ggr, kan ev ha varit nån knapp som skulle va intryckt samtidigt. Är det Vw du har kan jag ringa och höra med han mer exakt vad han gjorde.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 15649
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Vad för komponent kan detta vara?

Inlägg av mrfrenzy »

cittra49: Det du beskriver är för kalibreringen av rattvinkel på VW/AUDI/SEAT etc och måste göras efter varje strömvbrott. Då får man en felkod "ratten behöver kalibreras". Det räcker att starta motorn, vrida sakta hela vägen och hålla kvar en stund i båda ändlägen.

TS har ett helt annat problem. Det kräver någon form av reparation och radering av felkod (om denna felkod ens går att radera på det bilmärket).
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2493
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Vad för komponent kan detta vara?

Inlägg av newbadboy »

Thomasx skrev:Ja, att den heter just U9 och att två av de tre benen går direkt till VCC och GND gör att jag också tänker att det är någon form IC/Sensor, snarare än en transistor. Annars har ni helt rätt i det där med diodspänningen. Kanske det är ett resultat av att den kastat in handduken.

Den går till ben 7 på en PIC16F768, flera andra ben på den porten används som analoga ingångar från andra sensorer på kortet.
Jag hittar inget som heter 16f768, är det verkligen rätt nr?

Undrar lite vad som händer om du lyfter pinnen som du mäter 0.7V på? OM inte annat får vi reda på om du får 0,7V från PICen eller den hemliga komponent.

Jag funderar om det inte är ngn form av spänningsref tex om det nu inte är en som innan nämnd trissa.

Går det att få en större bild på kortet?
Skriv svar