Jag förstår inte hur de kan sälja så billiga hörlursförstärkare på ebay, dels som byggsats och dels som färdiga kit. De flesta verkar baseras på 6J1 rör vilket är en singel pentod.
Exempelvis denna. Går på 12V AC endast
https://www.ebay.com/itm/AC-12V-6J1-Val ... 0005.m1851
Frågan är om de kör på 12V anodspänning också, har läst att det kan fungera men är långt från optimalt.
Jag skulle gärna vilja ha en fin hörlursförstärkare för rör. Rätt så universell som klarar att driva ett par Sennheiser hd201 hörlurar. Hittade en uppmätning på dessa lurar som inte sa mig så mycket.
https://www.innerfidelity.com/images/Se ... rHD201.pdf
Kan det verkligen fungera med 12V anodspänning?
Hörlursförstärkare från ebay?
-
Re: Hörlursförstärkare från ebay?
Jo det verkar billigt.
Men Post Nord vill ha minst lika mycket för att dela ut den i Sverige.
Ser inga specifikationer, varken innivå, inimpedans, förstärkning, frekvensområde, distorsion, utimpedans eller uteffekt saknas.
Så det är väl inte något man tycker att köparen bör veta, därmed tycker åtminstone jag att den kan stanna hos säljaren.
Dessutom ser man transistorer på kretskortet, vad är då anledningen till att ha rör???
Ser väl häftigt ut, och det kan vara nog i en del sammanhang.
Jag har sett utrustningar med 12 V anodspänning, exvis COLLINS stora kortvågsmottagare, URR-399. Distorsion etc är av mycket stor betydelse när det gäller kortvågsmottagarens HF och MF steg.
Så det går att köra med 12 V anodspänning.
Med så låg anodspänning behövs ingen utgånstransformator, då utimpedansen blir låg, frågan är om man avser hörtelefoner med 32 eller 600 Ohm ????
Roy
Men Post Nord vill ha minst lika mycket för att dela ut den i Sverige.
Ser inga specifikationer, varken innivå, inimpedans, förstärkning, frekvensområde, distorsion, utimpedans eller uteffekt saknas.
Så det är väl inte något man tycker att köparen bör veta, därmed tycker åtminstone jag att den kan stanna hos säljaren.
Dessutom ser man transistorer på kretskortet, vad är då anledningen till att ha rör???
Ser väl häftigt ut, och det kan vara nog i en del sammanhang.
Jag har sett utrustningar med 12 V anodspänning, exvis COLLINS stora kortvågsmottagare, URR-399. Distorsion etc är av mycket stor betydelse när det gäller kortvågsmottagarens HF och MF steg.
Så det går att köra med 12 V anodspänning.
Med så låg anodspänning behövs ingen utgånstransformator, då utimpedansen blir låg, frågan är om man avser hörtelefoner med 32 eller 600 Ohm ????
Roy
-
Jodå,visst går det om man gör som i det här schemat som troligen passar till också den som stoffe länkar till.
Spänningsomvandling är ett trick som fungerar och om man gör det både positivt och negativt får man en betydligt högre spänning att tillgå.
Transistorerna används dels till glättning och dels till strömbegränsning.
Av det här schemat får man också ut impedanser mm.
https://www.banggood.com/AC-12V-1A-6J1- ... rehouse=CN
Spänningsomvandling är ett trick som fungerar och om man gör det både positivt och negativt får man en betydligt högre spänning att tillgå.
Transistorerna används dels till glättning och dels till strömbegränsning.
Av det här schemat får man också ut impedanser mm.
https://www.banggood.com/AC-12V-1A-6J1- ... rehouse=CN
-
OK bra att se schemat!!!
Jag lade inte märke till att den skulle mata med 12 V AC.
Tänkte hela tiden på 12 V likström och att den då skulle kunna bli mobil.
Så går det när man inte läser ordentligt.
Roy
Jag lade inte märke till att den skulle mata med 12 V AC.
Tänkte hela tiden på 12 V likström och att den då skulle kunna bli mobil.
Så går det när man inte läser ordentligt.
Roy
Vad får du för impedanser? Jag förstår inte hur du kan se det.
28 volt B+ är ändå väldigt lågt jämfört med de 200 volt som brukar vara i rörförstärkare av denna typ.
28 volt B+ är ändå väldigt lågt jämfört med de 200 volt som brukar vara i rörförstärkare av denna typ.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Det går att köra rör på väldigt låga spänningar. Elektor hade en gång beskrivningar på diverse enklare (hörlurs)förstärkare som matades med runt 20-50V, och då pratar vi rör som EL84, EL504 bland annat.
Rör som ECC88, ECC85 är gjorda att köra på lägre spänningar.
Det finns "bättre" (för)förstärkare som matas med låg AC-spänning, vilken spänningdubblas. Försteget LS29 har spänningsdubbling for både plus- och minusmatning, vilket innebär att 12VAC blir totalt 48VDC.
Vad gäller eget byggprojekt, ska du kolla ElTompas lurförstärkare: [electro]https://elektronikforumet.com/forum/vie ... =3&t=94839[/electro].
Vill man ha låga matningsspänningar OCH rör får man titta på hybrider typ sådan här:
eller
Vad gäller kinastärkarna, tillverkas de i så stora antal att produktionskostnaderna blir larvigt små. Likaså används så stora kvantiteter komponenter, bland annat billiga rör (eftersom de inte är speciellt eftertraktade) att hårdvarukostnaderna också kan hållas låga. Röret 6J1 i förstärkaren du hittat är en enkel småsignalpentod, ofta använd i kinesiska förstärkare av olika slag.
Rör som ECC88, ECC85 är gjorda att köra på lägre spänningar.
Det finns "bättre" (för)förstärkare som matas med låg AC-spänning, vilken spänningdubblas. Försteget LS29 har spänningsdubbling for både plus- och minusmatning, vilket innebär att 12VAC blir totalt 48VDC.
Vad gäller eget byggprojekt, ska du kolla ElTompas lurförstärkare: [electro]https://elektronikforumet.com/forum/vie ... =3&t=94839[/electro].
Vill man ha låga matningsspänningar OCH rör får man titta på hybrider typ sådan här:
eller
Vad gäller kinastärkarna, tillverkas de i så stora antal att produktionskostnaderna blir larvigt små. Likaså används så stora kvantiteter komponenter, bland annat billiga rör (eftersom de inte är speciellt eftertraktade) att hårdvarukostnaderna också kan hållas låga. Röret 6J1 i förstärkaren du hittat är en enkel småsignalpentod, ofta använd i kinesiska förstärkare av olika slag.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- prototypen
stoffe skrev:Vad får du för impedanser? Jag förstår inte hur du kan se det.
Det finns en B- på 28 volt så röret drivs med 56 volt.
Protte