Blink i takt med musiken.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Technix

Blink i takt med musiken.

Inlägg av Technix »

Hallå!!
Jag skulle vilja bygga en krets som får fyra lysdioder att blinka i takt med musik. Kretsen ska kunna matas med 12V. Vet någon hur detta går till eller kan lägga upp ett schema så vore det perfekt.
Tack på förhand.
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Det måste nog till lite mer info innan någon kan svara... Ska den ha mikrofon eller ska den kopplas till lågnivå/högtalarutgång på en stereo? Ska alla lysdioder blinka samtidigt eller ska dom blinka olika? Var menar du med "i takt"? Ska kretsen detektera takten och blinka dioderna typ 1-2-3-4-1-2-3-4-1-2-3-4 för 4-takt?
Eller menar du att lysdioderna ska svara på en viss rms-nivå (i ett visst frekvensband)?
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Takten (om det är den du vill åt) ligger mest i basen, så ett bandpassfilter (helst med justerbara start- och stoppvärden) är en bra början. Därefter behövs någon form av nivådetektering med efterföljande drivsteg för det som skall blinka. Skall man driva någon form av logik (för vandrande ljus till exempel) måste man omvandla det detekterade resultatet till TTL-nivåer alternativt CMOS-nivåer (beroende på val av logik).
Användarvisningsbild
Technix

Inlägg av Technix »

Tanken var att alla lysdioderna ska blinka samtidigt. Jag vill att dom ska blinka i takt med basen som brukar pumpa i bakgrunden i de flesta partylåtarna. Hoppas ni förstår hur jag menar......
Skriv svar