Alfanumerisk display utan controller

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
cyr
Kontakt:

Alfanumerisk display utan controller

Inlägg av cyr »

Jag slaktade just en gammal laserskrivare, hade bland annat den här lillan 2x8 teckens LCD-displayen.

Bild

Som ni ser så har den en HD44780, men den sitter på ett kort ihop med en massa knappar och annat skräp istället för ihop med själva displayen. Tänkte kanske använda displayen till nåt litet bärbart projekt. Funderar på att skippa kontrollern och driva displayen direkt själv.

Hur drivs en sån här liten gynnare egentligen? Som en matris antar jag, men hur är det med spänningar och timing osv? Några bra länkar?.
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Inga idéer om den men du skulle kanske fundera över en nokia 3330 display istället? den är ju grafisk, kostar ca 90 pix och tydligen trevlig att ha att göra med. finns massor om den på www.yampp.com
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

hej!

lånar tråden lite om det är ok.
hur fäster man sådana där gummi lister med tåtar i?
när man plockar bort dom verkar det som dom sitter med lite klister eller dyl.

/H
Michel

Inlägg av Michel »

"gummilisten" är bara 'folieledare varvat med gummi'.

'Klistret' är nog inte något 'klister'. Mina erfarenheter säger att det oftast bara är gummit som har 'fastnat' lite p.g.a. trycket (då det flexar under tryck).

Viktigast är att kontaktelementet på displayen (som endast syns bra i vissa vinklar emot en ljuskälla) hamnar rakt ovanför motsvarande kontaktelement på kortet och att dessa hamnar i press - så att folien kan kontaktera emellan display och kort.

För att vara på den säkra sidan skulle jag rekommendera en rengörning av 'kontaktytan' innan montering, då fett (fingeravtryck) kan förstöra allt.
Lim?
Nej - inte att rekommendera - inte ens för att hålla gummilisten på plats (en tredje hand) vid montering.
Om du nu ändå väljer att fästa det, se då *verkligen* till att det *inte* kommer på kontaktytorna eller kryper in emellan gummilisten och kontaktytorna efter montering.

När det gäller att kontrollera displayen (utan controller) är det jobbigt.
Läs ett datablad för en controller och titta på 'LCD driving waveforms' så får du en uppfattning om vad du skulle behöva göra.

Finns vissa processorer med LCD drivare inbyggt (för ett visst antal segment), men det verkar omständigt då en display med controller (eller den du har) är så lätt att få tag på.
Skriv svar