FM sändare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ZigBee

FM sändare

Inlägg av ZigBee »

Hej Alla jag är ny på detta forum.

JAg undrar om någon har erfarenhet av FM broadcast sändare. Jag jobbar just nu med ett sådant projekt och funderar påa tt köpa in byggsatser för att evaluera istället för FM broadcast sändare från "riktiga tillverkare".

Här är några återförsäljare av kit. Jag ska nog köpa in från NRGKITS

www.nrgkits.co.uk
http://www.broadcastwarehouse.com/
http://www.veronica.co.uk/fmtransmitterkit.htm

Skulel va intressant och se vad ni anser och om det är någon som har mer erfarenhet inom detta område.

Mvh
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Välkommen till forumet. :)

Är det några speciella sändare du funderar på? Såg att det finns ganska många på sajterna. Hur många Watt sändningseffekt ungefär?
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Har inte byggt någon, men har en Proflines fm stereo broadcast transmitter.

Riktigt trevlig pryl, innehåller ingångar för rds m.m. och en massa extra lull-lull.

Nu behöver man ju dock tillstånd för att använda en rundradiosändare...
ZigBee

Inlägg av ZigBee »

Här var det inga väntetider =)

Jag sitter med beställningen just nu faktiskt ska precis skicka iväg. Det är ett projekt som ska göras utomlands så de ska inte användas i Sverige.

På NRG:

4 Watt PLL3 ( Ställbar till 1 watt för att driva PA)
100 Watt Power Amplifier

Plus en Halvvågsdipol.

Hoppas på en täckningsradio på 10 km i all fall.

Ska bli intressant att se hur de fungerar.

Ska kolla in Din FM sändare o se vad det är för något.
ZigBee

Inlägg av ZigBee »

Tack förresten.
ZigBee

Inlägg av ZigBee »

Det var en redig pryl Macce. Hur mycket uteffekt har du?
Om du inte använder den är det något du vill sälja?

Det är ett seriöst projekt. Kommer att kunna berätta mer när jag har jobbat lite med det. Självklart kommer det att finnas tillstånd och så.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Låter mycket spännande. Mina radiosinnen anar lokalradio.. :)
ZigBee

Inlägg av ZigBee »

Det är ganska nära :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Kom på att jag menade närradio. Skrev fel av gammal vana. :D

Lägg gärna upp bilder när du börjat bygga. Jag har byggt några radiostudios så det är alltid kul att se sånt här. :)
ZigBee

Inlägg av ZigBee »

Det gör jag gärna. Ska bli spännande att se för mig med. Har du byggt sändarstationen också?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Japp. Riktigt kul, men det är lite knepigt att få upp en 5-6 meter lång antenn 15 meter upp i masten. De ser så små ut där uppe, nästan så man glömmer hur stora antennerna egentligen är. Vi använde även små kortvåg-sändare mellan radiostudion och t.ex ishallen (när vi sände ishockeymatcher.)
ZigBee

Inlägg av ZigBee »

Det där låter spännande med kortvågsradio för länk vid evenemang. ge mig gärna beskrivning på det om du har det tillgängligt vad du använde. jag har ännu inte funderat ut någon läsning för en sån länk. Det får bli en senare fråga.

Antar att det var kortvågsantennen som var så stor. Men varför kortvåg just?

Jag var på studiebesök hos radioamatörerna i Katrineholm o de klättrade lite i masten. jagkom på att det är en bra ide att ha någon som inte är villig. Ehm.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Ska se om jag hittar lite mer info om vad jag använde. (Minns varken frekvens eller vad sändare/mottagare hette.) Glömde förresten skriva att vi senare bytte kortvågen mot vanlig HF. Det blev lite "stabilare" ljud. Kortvågen var visserligen trevlig, men det fanns fler tillbehör för radio inom HF-området.

Den stora antennen var till den "riktiga" FM-sändaren. Den sände på 98,5MHz. Till HF-sändaren hade vi en hemmagjord antenn av aluminium-rör och kopparlaminat-plattor. Tyvärr har jag inte kvar den antennen, men den tillverkades av samma person som satte upp P1 - P4-masterna. Om jag inte minns fel så byggde han mycket grejjer åt SverigesRadio. Han hade egentligen gått i pension men byggde ändå HF-antennen åt oss. Snällt! :)
ZigBee

Inlägg av ZigBee »

Det var vänligt.

SR masterna är rätt imponerande. Den här i Östergötland är 130 meter ungefär. jag har bara designatelektronik för GHz området. Så detta område är nytt för mig.
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Sändaren jag har är tänkt att användas till kabelnät, så uteffekten ur den är i stil med några hundra milliwatt. Med en halvvågsdipol (3 meter ovanför marken) blir räckvidden ca 200-300 meter. Då är det en massa träd och annat ivägen också.

Istället för en dipol skulle jag rekommendera en 1/4 -vågs GP åt dig. Den är kanske lite knepigare att bygga, men den är betydligt effektivare än en dipol.
Kort sagt består en 1/4-vågs GP av ett 1/4-vågs element rakt upp och 4 eller fler element 120 grader böjda neråt i förhållande till sprötet rakt upp.

Har du antennen hyfsat högt upp (typ 20 meter) och har rediga kablar samt en GP klarar du dig bra med 10W minst 10km.
Viktigt är valet av kabel, för dåliga kablar har hög dämpning = mycket effekt stannar i kabeln. 3dB är redan halva signalen...
Skriv svar