FM sändare
FM sändare
Hej Alla jag är ny på detta forum.
JAg undrar om någon har erfarenhet av FM broadcast sändare. Jag jobbar just nu med ett sådant projekt och funderar påa tt köpa in byggsatser för att evaluera istället för FM broadcast sändare från "riktiga tillverkare".
Här är några återförsäljare av kit. Jag ska nog köpa in från NRGKITS
www.nrgkits.co.uk
http://www.broadcastwarehouse.com/
http://www.veronica.co.uk/fmtransmitterkit.htm
Skulel va intressant och se vad ni anser och om det är någon som har mer erfarenhet inom detta område.
Mvh
JAg undrar om någon har erfarenhet av FM broadcast sändare. Jag jobbar just nu med ett sådant projekt och funderar påa tt köpa in byggsatser för att evaluera istället för FM broadcast sändare från "riktiga tillverkare".
Här är några återförsäljare av kit. Jag ska nog köpa in från NRGKITS
www.nrgkits.co.uk
http://www.broadcastwarehouse.com/
http://www.veronica.co.uk/fmtransmitterkit.htm
Skulel va intressant och se vad ni anser och om det är någon som har mer erfarenhet inom detta område.
Mvh
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Här var det inga väntetider =)
Jag sitter med beställningen just nu faktiskt ska precis skicka iväg. Det är ett projekt som ska göras utomlands så de ska inte användas i Sverige.
På NRG:
4 Watt PLL3 ( Ställbar till 1 watt för att driva PA)
100 Watt Power Amplifier
Plus en Halvvågsdipol.
Hoppas på en täckningsradio på 10 km i all fall.
Ska bli intressant att se hur de fungerar.
Ska kolla in Din FM sändare o se vad det är för något.
Jag sitter med beställningen just nu faktiskt ska precis skicka iväg. Det är ett projekt som ska göras utomlands så de ska inte användas i Sverige.
På NRG:
4 Watt PLL3 ( Ställbar till 1 watt för att driva PA)
100 Watt Power Amplifier
Plus en Halvvågsdipol.
Hoppas på en täckningsradio på 10 km i all fall.
Ska bli intressant att se hur de fungerar.
Ska kolla in Din FM sändare o se vad det är för något.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
- JimmyAndersson
- Kontakt:
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Det där låter spännande med kortvågsradio för länk vid evenemang. ge mig gärna beskrivning på det om du har det tillgängligt vad du använde. jag har ännu inte funderat ut någon läsning för en sån länk. Det får bli en senare fråga.
Antar att det var kortvågsantennen som var så stor. Men varför kortvåg just?
Jag var på studiebesök hos radioamatörerna i Katrineholm o de klättrade lite i masten. jagkom på att det är en bra ide att ha någon som inte är villig. Ehm.
Antar att det var kortvågsantennen som var så stor. Men varför kortvåg just?
Jag var på studiebesök hos radioamatörerna i Katrineholm o de klättrade lite i masten. jagkom på att det är en bra ide att ha någon som inte är villig. Ehm.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Ska se om jag hittar lite mer info om vad jag använde. (Minns varken frekvens eller vad sändare/mottagare hette.) Glömde förresten skriva att vi senare bytte kortvågen mot vanlig HF. Det blev lite "stabilare" ljud. Kortvågen var visserligen trevlig, men det fanns fler tillbehör för radio inom HF-området.
Den stora antennen var till den "riktiga" FM-sändaren. Den sände på 98,5MHz. Till HF-sändaren hade vi en hemmagjord antenn av aluminium-rör och kopparlaminat-plattor. Tyvärr har jag inte kvar den antennen, men den tillverkades av samma person som satte upp P1 - P4-masterna. Om jag inte minns fel så byggde han mycket grejjer åt SverigesRadio. Han hade egentligen gått i pension men byggde ändå HF-antennen åt oss. Snällt!
Den stora antennen var till den "riktiga" FM-sändaren. Den sände på 98,5MHz. Till HF-sändaren hade vi en hemmagjord antenn av aluminium-rör och kopparlaminat-plattor. Tyvärr har jag inte kvar den antennen, men den tillverkades av samma person som satte upp P1 - P4-masterna. Om jag inte minns fel så byggde han mycket grejjer åt SverigesRadio. Han hade egentligen gått i pension men byggde ändå HF-antennen åt oss. Snällt!

Sändaren jag har är tänkt att användas till kabelnät, så uteffekten ur den är i stil med några hundra milliwatt. Med en halvvågsdipol (3 meter ovanför marken) blir räckvidden ca 200-300 meter. Då är det en massa träd och annat ivägen också.
Istället för en dipol skulle jag rekommendera en 1/4 -vågs GP åt dig. Den är kanske lite knepigare att bygga, men den är betydligt effektivare än en dipol.
Kort sagt består en 1/4-vågs GP av ett 1/4-vågs element rakt upp och 4 eller fler element 120 grader böjda neråt i förhållande till sprötet rakt upp.
Har du antennen hyfsat högt upp (typ 20 meter) och har rediga kablar samt en GP klarar du dig bra med 10W minst 10km.
Viktigt är valet av kabel, för dåliga kablar har hög dämpning = mycket effekt stannar i kabeln. 3dB är redan halva signalen...
Istället för en dipol skulle jag rekommendera en 1/4 -vågs GP åt dig. Den är kanske lite knepigare att bygga, men den är betydligt effektivare än en dipol.
Kort sagt består en 1/4-vågs GP av ett 1/4-vågs element rakt upp och 4 eller fler element 120 grader böjda neråt i förhållande till sprötet rakt upp.
Har du antennen hyfsat högt upp (typ 20 meter) och har rediga kablar samt en GP klarar du dig bra med 10W minst 10km.
Viktigt är valet av kabel, för dåliga kablar har hög dämpning = mycket effekt stannar i kabeln. 3dB är redan halva signalen...