Jag har en simpel liten anordning/typ hiss som kan spara ett par positioner som den kan stanna vid.
Rotaryencoder på motorn, en typ H-brygga med lite intelligens och Arduino MEGA.
Tidigare har pulsräkningen alltid börjat om på Noll när man startat om maskinen, då den inte haft något
som sparar positionen den är i för tillfället. Man vill ej heller ha i koden att den alltid sparar sin ursprungsposition
då ju det kommer slita onödigt på minnet. Den behöver bara spara detta varje gång den stängs av eller går i viloläge.
Om den alltid startar på noll, så tappar den bort alla sina sparade positioner, eller de hamnar fel.

I nuläget så har jag en knapp inkopplad, så strax innan jag slår av strömmen trycker jag på den knappen, och
då sparas positionen den är i så att den vaknar på samma position när jag slår på maskinen igen.
Då hamnar alla mina olika (3 st) sparade planpositioner rätt

Frågan är hur skulle ni rekommendera att jag löser detta?
Jag har haft lite olika idéer, alltifrån att något sitter på onoff knappen, så när man vrider den så håller ett par kondingar igång Arduinon en kort stund
så den hinner spara sin position. Men tanken är framöver att jag ska slippa använda on off knapp/ratt, utan istället maskinen bara ska gå ner i viloläge efter en stund. Så då kanske man kan ha något som slår på i koden innan den går in i vilolägeskod (efter en viss tid) så att den sparar sin position på så vis?
Vad tror ni?