Rudimentär mixer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
AndersP

Rudimentär mixer

Inlägg av AndersP »

Hej alla,

Jag försöker bygga en simpel mixerkrets. 3 in - 2 ut. Ingen förstärkning totalt sett. Jag kan i stort sett ingen elektronik, men jag kan löda till husbehov. Jag försöker kompensera bristen på kunskap med googling och funderande.
Jag behöver mixa in LFE-kanalen i vä och höger frontkanal i ett surroundsystem. Nivåer sköter jag utanför kretsen.
Kan detta funka med R typ 100k?

Bild
Glömde rita in 150 Ohm på utgångarna förstås :doubt:
Användarvisningsbild
prototypen

Re: Rudimentär mixer

Inlägg av prototypen »

Japp, enligt skolboken.
Jag skulle nog använda 47 kΩ.

Protte
Användarvisningsbild
AndersP

Inlägg av AndersP »

Då blir det 47 kOhm.
Får tacka för input.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Line-utgångar är så lågimpediva att 10-47 KOhm borde passa - onödigt höga motståndsvärde tendera att lägga på onödigt höga brusnivåer enligt E^2=4KTBR där K=boltzmans konstant, T=temperatur i Kelvin, B=bandbredd i Hz och R=resistans i Ohm

(skall man dessutom ha en minimum brus så skall kopplingarna vara impedansmatchade och helst så liten resistiv del i impedansen som möjligt eftersom det är bara den resistiva delen som genererar brus men då pratar vi om något hel annat än en simpel OP-ampkoppling för Audio inom en huslängd i kabelsträcka)

Sedan har valet av motstånd betydelse hur mycket brus som läggs till utöver den teoretiska bruset...

Dom sämsta är kolmassamotstånd (används inte längre mer än undantagsfall när motstånden skall tåla stora impuls-stötar, som tex i telefon-linjeslingor, som fräser och ljusbågar bort metallen på metallfilmmotstånd med 10 - 50 ångström tjocklek på metallagret i vissa impuls-tester som telefonisystemet skall klara av)

---

Om man sätter kvoten 1µV/1V som 0 dB referensvärde för ett visst motståndsvärde

så är kolmassamotståndets brus i området -12 - + 6 dB och dessutom kan vara popcorn-brus och annat när kolkornen i diallylftalat (konsthartset som limmar ihop kolpulvret) rör sig mot varandra pga. värme, fukt och annat.

tjockfilmsmotstånd ligger på -18 - -10 dB (ses i gamla 60 och 70-tals apparater - ofta på keramikrör med 'clamp' på ena ändan och sedan till ytterligare en bit bort på röret)

Dagens metallfilms-motstånd ligger på -32 - -16 dB och höga motståndsvärden med tunnare lager metall påverkas mer av absorption av gaser, ytdefekter och icke uniform deponering. Slipningen/lasertrimmningen som dessa alltid genomgår, ger ojämna ytor med högre strömdensitet efter kanten och för lasertrim också viss överledning i den brända/glasade spåret med större spänningsskillnaden mellan sidorna ger hög strömdensitet i aktuella kornen/gittret som leder över och genererar högre brus just där.

Trådlindade motstånd så är själva tråden så nära den teoretiska brusnivån det kan men problemet sitter i infästningen och metallövergångarna och därmed strömkoncentration och större spänningsskillnad just i kontaktpunkten och genererar mer brus, sedan beroende på utförd lindningsprofil kan vara induktiv och vid högre frekvenser, kapacitiv (kapacitans mellan lindningsvarven) brusvärde runt -38 dB med referensen enligt ovan. Trådlindade har också svårt med högre motståndsvärden.

Som alternativ till trådlindat finns numera metallfoliemotstånd där man etsat/sputtrat hela ytan till rätt resistansvärde utan några spår av slipning eller laser och tar bort mycket av de trådlindade motstånden nackdelar med induktans/kapacitans samt erbjuder mycket högre motståndsvärden än trådlindat och var utvecklat ursprungligen för just proffsljudindustrins och inom mätinstrumenteringens behov.

---

Nu säger jag inte att du skall gå och köpa skitdyra motstånd för den här kopplingen (nöj dig med metallfilms-motstånd och är absolut vanligaste och lättillgängligaste idag och är relativt lågbrusigt) - men det intressanta att det kan skilja upp till ~ 45 dB i brusgolv bara genom val och konstruktion av motståndstyp för samma resistansvärde!
Användarvisningsbild
AndersP

Inlägg av AndersP »

Mycket intressant information, men blir det inte mer överhörning mellan kanalerna när man minskar resistanserna i den här kretsen?

Lågt brus är förstås mycket värdefullt.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Den typen av summaförstärkare som visas här bygger på att ingångarna går mot en "virtuell jord". Förstärkarens återkoppling gör att bägge ingångarna (på OP:n) normalt ligger på samma potential, och eftersom +-ingången ligger på jordnivå blir det alltså jord på bägge ingångarna.

Det spelar alltså ingen roll ur överhörningssynpunkt hur stora motstånden är, men motstånden på ingångarna blir ju mixerns ingångsimpedans (de sitter ju mellan ingången och "jord").
Användarvisningsbild
AndersP

Inlägg av AndersP »

Vilket superforum!

Här får man kunskap i högt tempo.
Ingångarna drivs av NJM4580. Enligt databladet ska en sån kunna ge 8 V in i 2 kOhm före clip. Dom är ytmonterade dock, men säg 4-5 V peak in i den belastningen utan att röken kommer ut?
För att minska bruset kunde det kanske vara bra att minska resistanserna ytterligare eller är 10 kOhm en bra start?
xxargs

Inlägg av xxargs »

Prova med 47 kOhm som förslaget tidigare - 10 kOhm kan du spara till senare om bruset nu skulle vara störande - och där är förmodligen OP-ampen en bättre ställe att byta om man jagar låga brusnivåer då den förmodligen är helt dominerande bruskälla.

skall man bygga riktigt lågbrusigt så får man börja tänka helt annan väg i designen - där en OP-amp med 10 MOhms FET-ingågar knappast ger förutsättning för låg brus...

men är du intresserad av temat - titta på olika designlösningar på mic-ingångar för maximal dynamik på tex. dynamiska mikrofoner då man verkligen gräver i bruset där...
Användarvisningsbild
AndersP

Inlägg av AndersP »

Will do. Tack!
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Den idag billiga operationsförstärkaren NE5532 har varit populär i audioutrustning i kombination med metallfilmsresistor under flera decennier. Om omgivningstemperaturen är förlåtande går denna att köra på +/- 18 V och med last kring 1 kOhm. Men önskas bättre brusprestanda blir det som xxargs tipsat om.

http://www.ti.com/product/NE5532
Användarvisningsbild
AndersP

Inlägg av AndersP »

Mixerkretsen ska drivas av en Behringer DCX2496 som är helt uppbyggd på NJM4580. Tyvärr ytade och dessutom limmade på kretskorten. Finns ett mod-kit på https://www.behringermods.com/dcx2496.html, men jag tänkte prova med orginalapparaten först eftersom kittet inte precis är gratis. Speciellt inte om man låter Behringermods göra jobbet.
5532 som är Douglas Selfs favvo-op är kanske mest intressant, men jag har mest jobbat med OPA2134 tidigare. Jag bygger alltid färdiga konstruktioner som jag hittar på nätet, Linkwitz Orion är ett exempel och konstruktörerna föreslår oftast 2134. Av nån anledning.
Pedalosaurus

Inlägg av Pedalosaurus »

Tänk på att du inverterar signalerna med din koppling. Det kan du åtgärda genom att sätta en inverterad OP till på vardera utgång. Alternativt använda en icke inverterad koppling. Kan vara lämpligt med kondensatorer på ingångar och utgångar också.

Apropå NJM4580 så är den en väldigt bra OP för audio om man tittar på specarna.
Användarvisningsbild
AndersP

Inlägg av AndersP »

I vanliga fall brukar jag polvända högtalarna för att få rätt fas. Nu när DCX2496 sitter i kedjan behövs inga sånna åtgärder. I den kan man vrida fasen, polvända och ställa delay i ms.

Jag har aldrig hört någon som framhållit NJM4580 som en bra op för audio tidigare. Samtidigt frodas en del "följa John", woodo och grupptryck i branschen. Man kan ibland inte motivera sina val helt enkelt.
Klart är väl ändå att 5532 och 2134 har bättre specifikationer?

Jag är av den tron att dom flesta opampar i optimal kretslösning håller sig under hörtröskeln. Det är kretsdesignen som spelar roll. Sånt vill jag lära mig.

När det gäller kondensatorer vill jag speciellt ogärna införa högpassfilter av något slag i kretsen. Ingen kabel blir längre än 1 m och det sitter utgångsfilter i DCX och ingångsfilter i slutstegen. Tänkte prova utan altså.
Pedalosaurus

Inlägg av Pedalosaurus »

Nej jag har heller inte hört den nämnas i sådana sammanhang. Jag har några liggande, men har inte testat dem i några byggen än. Kanske är snäppet under NE5532 och OPA2134?
Med tillräckligt hög kapacitans så hamnar högpass-effekten långt över hörbarhetsgränsen. Men går det att köra utan så...
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Rensar lite bland nedladdade filer och hittar en mixerkoppling. Minns att det efterfrågades sådan så här är något att studera.
Stmix_V1_sch.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar