Volvo 1988 240 databoxen Jetboxen ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
SvenPon
Utsparkad, på semester
Inlägg: 724
Blev medlem: 26 augusti 2004, 10:53:39
Ort: Haninge

Volvo 1988 240 databoxen Jetboxen ?

Inlägg av SvenPon »

Lögn i helvete att få gnista.
Finns det någon därute som har erfarenhet av databoxen.
Den ser fräsch ut när jag kollar i den utom LM2903N ser lite ut som den
varit varm,lite missfärgad.

Allt funkar utom att jag inte får gnista via givaren i vevhuset -databoxen-
tändförstärkaren - tändspole.

Någon som känner igen problemmet ?
Den databoxen har jag hört dåligt rykte om förr.
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

Tips:Ny tändmodul á la biltema kanske?

Har du kollat så spolen får ström? Kolla även om dennes tändpuls fungerar då är spolen påväg till himlen. (enklast är att bara kolla med en annan)
Användarvisningsbild
SvenPon
Utsparkad, på semester
Inlägg: 724
Blev medlem: 26 augusti 2004, 10:53:39
Ort: Haninge

Tändmodul ?

Inlägg av SvenPon »

mmm... den är nyköpt som sitter där nu.
Spolen har sina 12 V på matningen.
Spolen är så gott som ny.

Vad tusan gör egentligen den där tändmodulen ?
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor
Inlägg: 2570
Blev medlem: 29 mars 2004, 23:09:55

Inlägg av björn »

Tändmodulen är till för att förstärka tändsignalen till spolen så att den dels blir tillräckligt stark och dels så att inte spänningen blir olika kraftig.
Att se upp med vid byte av tändmodul/färstärkare är att plåten den skall sitta på är plan, annars spricker den nya modulen och det blir fel igen antingen direkt eller långt senare.

EDIT: Skullel eventuellt kunna vara hallgivaren som strular med.
Användarvisningsbild
Sparkz
Inlägg: 429
Blev medlem: 26 november 2003, 19:17:33
Ort: Vesene

Inlägg av Sparkz »

Eftersom du har givare på svänghjulet antar jag att det är en B230F. Tänd- och bränslesystemet har varsina styrenheter, du är i rätt burk och tittar nu va?
Det här är EZ116K till en 740, det bör stämma hyfsat bortsett från att du inte har diagnos. Titta mer på nummer än kabelfärger.
Impulsgivaren (413) ska ligga runt 200-300 Ohm, och ungefär lika många mV AC när du kör på starten.

Bild
Användarvisningsbild
SvenPon
Utsparkad, på semester
Inlägg: 724
Blev medlem: 26 augusti 2004, 10:53:39
Ort: Haninge

Kanonbra Tack

Inlägg av SvenPon »

Är nog ganska säker på att det är komparator
LM2903N i Databoxen som spökar.

Var hittar man den i Sverige ,söker som en galning.Elfa har den inte,
tror Ni att jag kan ersätta den med LM193,LM293,LM393 ???
Skriv svar