PDP-8a renovering

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Har börjat kolla lite på driven. De vanliga sakerna ska göras som allmän rengöring, formera kondensatorer och testa nätaggregaten. Men några andra saker måste också fixas till innan första testet.
rk05-on-the-lab-bench.jpg
Disken upplyft på labbänken.
rk05-cut-power-cable.jpg
Någon har klippt kabeln, förhoppningsvis för att den var i vägen och inte för att tala om att denna är helt kass.
rk05-NiCd-battery.jpg
NiCd batteriet ska bort. Frågan är om jag ska ersätta det. Det används för att dra tillbaks huvudena från diskpacken om matningen till disken plötsligt skulle försvinna. För att inte riskera att läshuvudet kraschar i diskytan.
rk05-foam.jpg
rk05-foam-not-any-more.jpg
Skumgummi som måste bytas ut, det är torrt och det blir smulor (andra bilden) så fort man rör vid det. Att få bort allt gammalt skumgummi är prioriterat, det är äckligt och smutsar ner i mitt labb. Frågan är, var hittar man nytt? Det optimala är om man kan hitta skumgummi som är självhäftande på ena sidan. Sen har jag också funderat på hur man skulle kunna skära till det. Laser går nog bort, det är för tjockt (8-12mm). CNC fräs, det är för mjukt. Värmetråd är nog inte heller bra för man vill inte få svedda hårda kanter. Så jag antar att man får klippa med sax eller skära för hand.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32562
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av säter »

Vattenskärning borde fungera, om man vill ha fint resultat.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32778
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av HUGGBÄVERN »

NiCd batteriet ska bort. Frågan är om jag ska ersätta det. Det används för att dra tillbaks huvudena från diskpacken om matningen till disken plötsligt skulle försvinna. För att inte riskera att läshuvudet kraschar i diskytan.
Minns de stora diskarna på SAAB-Univac. De hade en helvetes kondensatorbank som kickade in när läsarmarna skulle bort från diskarna.
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1349
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av persika »

Om man vill bearbeta skumgummi till speciell fom, kan det vara bra att blöta det med vatten och frysa det. Sen gäller det att arbeta snabbt så det inte smälter. Helst skulle man ha tillgång till frysrum eller befinna sig utomhus när det är myggfria temperaturer...
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Intressant, men det känns ju onödigt krångligt eftersom det bara handlar om att skära ut konturen ur platta bitar!
säter skrev:Vattenskärning borde fungera, om man vill ha fint resultat.
Bra idé! Får se om någon kan tänkas hjälpa mig med detta. Jag vet att Mattis snart ska ha igång en eller två RK05:or också.
HUGGBÄVERN skrev:
NiCd batteriet ska bort. Frågan är om jag ska ersätta det. Det används för att dra tillbaks huvudena från diskpacken om matningen till disken plötsligt skulle försvinna. För att inte riskera att läshuvudet kraschar i diskytan.
Minns de stora diskarna på SAAB-Univac. De hade en helvetes kondensatorbank som kickade in när läsarmarna skulle bort från diskarna.
Det gav mig en idé! Man kanske skulle kunna retrofit:a några backup kondensatorer? Undrar hur mycket energi som går åt att dra tillbaks läshuvudet. Det borde man kunna mäta sig fram till när disken går.
MiaM
Inlägg: 9980
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MiaM »

Angående bakplanet/kantkontakterna: Är tungorna såpass slitna att det saknas guld på en del ställen, eller skulle det gå att tvätta rent så att det inte blir nåt oxidproblem inom den närmaste framtiden?

Hur exakt behöver skumgummiformen vara? Prova att klippa med en vanlig sax, det kanske blir bra nog.

Om batterierna laddas med konstant ström på 1/10 av Ah-kapaciteten, eller lägre, så borde det gå att byta mot NiMh. OBS dock att NiCd har mycket låg inre impedans, klart lägre än NiMh, så du kan nog behöva gå upp i kapacitet en hel del. Bäst är väl att faktiskt få ordning på några NiCd-celler om du kan få tag på såna.

Nu spekulerar jag bara men jag misstänker att det är säkert bra att samla upp smulet som läckt upp och stoppa i t.ex. en ziplockpåse och märka med kadmium och lämna till miljöåtervinning.

Cellerna kan kanske gå att få igång även om de har läckt, även om de kanske inte blir jättebra. Problemet som brukar uppstå med gamla trötta NiCd-batterier som man väcker liv i är väl att självurladdningen blir hög. Jag brukar försöka väcka liv i såna batterier genom att köra tillräckligt hög stötström, typ nudda emot kablarna från ett rejält starkt nätagg korta ögonblick. Nätagget du gör detta med ska vara såpass starkt att det gnistrar. Det kanske går att göra med typ bilbatteri och nån strömgräns men det låter jag vara osagt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av grym »

https://www.biltema.se/bygg/kakling/kak ... 2000020650
ca 3x3cm skumgummilist med självhäftande tape på ena sidan

man kan ganska lätt skära skumgummi, om skumgummit är lite sträckt, ha vass kniv, läs vass som en finnes på skärtorsdagen, och sedan så ska man ha anhåll, ex sätt skumgummilisten mellan två metallbitar som är i den höjd du vill ha den i, fäst skumgummilisten och spänn ut den lite, sedan sågar du dig igenom listen med kniven mot anhållen
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

MiaM skrev:Angående bakplanet/kantkontakterna: Är tungorna såpass slitna att det saknas guld på en del ställen, eller skulle det gå att tvätta rent så att det inte blir nåt oxidproblem inom den närmaste framtiden?
Jag har tvättat dem minst en gång. Ett kreditkort med en vikt trasa indränkt i IPA. Kanske behövs tuffare tag, mer mekanisk rengöring?
MiaM skrev:Hur exakt behöver skumgummiformen vara? Prova att klippa med en vanlig sax, det kanske blir bra nog.
Inte speciellt, att vattenskära är ren lyx. Med en mall och en sax kommer man långt.
MiaM skrev:Om batterierna laddas med konstant ström på 1/10 av Ah-kapaciteten, eller lägre, så borde det gå att byta mot NiMh. OBS dock att NiCd har mycket låg inre impedans, klart lägre än NiMh, så du kan nog behöva gå upp i kapacitet en hel del. Bäst är väl att faktiskt få ordning på några NiCd-celler om du kan få tag på såna.
Man kan köpa NiCd utanför Europa tror jag, men jag vet att "folk" brukar byta mot NiHM utan problem. Tanken med att byta mot super-cap är att jag ogillar batterier som lämnas i gamla prylar.
MiaM skrev:Nu spekulerar jag bara men jag misstänker att det är säkert bra att samla upp smulet som läckt upp och stoppa i t.ex. en ziplockpåse och märka med kadmium och lämna till miljöåtervinning.

Cellerna kan kanske gå att få igång även om de har läckt, även om de kanske inte blir jättebra. Problemet som brukar uppstå med gamla trötta NiCd-batterier som man väcker liv i är väl att självurladdningen blir hög. Jag brukar försöka väcka liv i såna batterier genom att köra tillräckligt hög stötström, typ nudda emot kablarna från ett rejält starkt nätagg korta ögonblick. Nätagget du gör detta med ska vara såpass starkt att det gnistrar. Det kanske går att göra med typ bilbatteri och nån strömgräns men det låter jag vara osagt.
Gamla batterier ska till återvinningen. Inga återupplivningsförsök är planerade. Eventuella läkta rester bor nog nu i någon trasa...
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

grym skrev:https://www.biltema.se/bygg/kakling/kak ... 2000020650
ca 3x3cm skumgummilist med självhäftande tape på ena sidan

man kan ganska lätt skära skumgummi, om skumgummit är lite sträckt, ha vass kniv, läs vass som en finnes på skärtorsdagen, och sedan så ska man ha anhåll, ex sätt skumgummilisten mellan två metallbitar som är i den höjd du vill ha den i, fäst skumgummilisten och spänn ut den lite, sedan sågar du dig igenom listen med kniven mot anhållen
Bra tips, men jag behöver plattor. Vissa av bitarna är större fyrkanter. 8mm, 12mm och 20mm tjocklek skulle vara bra. Det är lite svårt att se exakt hur tjocka de varit eftersom det mest är smulor kvar. Jag har mätt bitarna efter hur limmet ser ut. Skumgummit har på de ställen där de suttit kvar krympt väsentligt.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32562
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av säter »

anders_bzn skrev:Man kan köpa NiCd utanför Europa tror jag
Jag köpte på Elfa för något år sedan.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32562
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av säter »

anders_bzn skrev:Inte speciellt, att vattenskära är ren lyx. Med en mall och en sax kommer man långt.
Det går ganska bra med en elektrisk brödkniv.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

säter skrev:
anders_bzn skrev:Man kan köpa NiCd utanför Europa tror jag
Jag köpte på Elfa för något år sedan.
De har faktiskt några olika kvar, alla är "DISCONTINUED – Only Available While Stocks Last" som till exempel:
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32562
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av säter »

Det var de här jag köpte.
https://www.elfa.se/sv/nicd-ackumulator ... p/16936982
Men jag såg nu att de har utgått.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

DSC_2399_00003.jpg
Tillsvidare är batteriet bortklippt och trådarna är isolerade.
DSC_2404_00001.jpg
Skumgummit är borta och jag har börjat göra pappersmallar till alla bitarna. Ritade i CAD så det är lätt att dela med sig! Jag misstänker efter att ha sett bilder att det skiljer en del mellan olika versioner av driven.
DSC_2396_00001.jpg
Har börjat formera kondensatorerna i nätaggregatet, de står inkopplade med en resistor i serie (en till varje kondensator). Började försiktigt med halva märkspänningen och ökade långsamt uppåt.
DSC_2398_00001.jpg
Jag vet att Mattis skrivit om detta, skillnaden mellan 50/60Hz varianten är storleken på detta remhjulet som driver spindeln!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9980
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MiaM »

Dum fråga kanske men ska man inte börja på ännu lägre spänning när man reformerar gamla kondingar som sovit i många år?
Skriv svar