mrfrenzy skrev:Att myndigheter gör dåliga upphandlingar är inget ovanligt.
Förhoppningsvis är den leverantör som får anbudet så seriös att det blir en bra lösning ändå. Är han inte det så blir det en kass installation, myndigheten får ta kostnaden för förbättring och sen lär dom sig till nästa upphandling.
Det är iofs inte alltid lätt,jag har själv varit på myndighetssidan och försökt ställa krav, det blir lätt typ
Myndigheten gör en upphandling och kravställer "Vi behöver någon som kan göra X och Y."
Flera företag vill göra jobbet, man väljer den billigaste och det företaget börjar jobba.
Då upptäcker jag som tekniker en massa problem som företaget inte kan/vill lösa och påpekar detta, nån slags jurist säger då att
det specificerades inte i upphandlingen så det kan vi inte kräva, men till nästa upphandling så lägger vi till det.
Myndigheten gör en upphandling och kravställer "Vi behöver någon som kan göra X och Y, på sättet Z, genom att göra blabla"
Flera företag vill göra jobbet, man väljer den billigaste och det företaget börjar jobba.
Nu upptäcker jag som tekniker att företaget struntar fullständigt i att göra på sättet Z och blabla utan gör som innan bara.
Någon slags jurist tittar på det och säger att vi kan inte göra något då det inte specificerades i upphandlingen vad som händer om
företaget gör fel, möjligen kan vi avbruta avtalet, men det blir så krångligt att det är bättre att vänta på en ny upphandling.
Myndigheten gör en upphandling och kravställer "Vi behöver någon som kan göra X och Y, på sättet Z, genom att göra blabla, vid vite om detta inte uppfylls"
Exakt NOLL företag hoppar på upphandlingen.
..Exempel ur verkligheten..